Červenec v říjnu v Klubovně spolku Kašpar

Červenec, léto vrcholí a ani jeden slunečnej den… Cesta do vytouženého ráje nebývá jednoduchá a stát se při ní může cokoliv. Jeden takový příběh se stal v červenci… První premiérou Spolku Kašpar v nové sezóně bude další z textů Ivana Vyrypajeva – Červenec, který bude mít premiéru 7. října v Klubovně.

Na počátku všeho je požár, při němž přijde hrdina hry o dům, své dva psy, všechen majetek i celou budoucnost. A tak se vydá na pouť do smolenského blázince, kde by chtěl v klidu dožít… jenže cesta do vytouženého ráje bývá občas lemována hrůznými skutky. Drsná surovost příběhu dvaašedesátiletého venkovského maniaka a hrubost některých popisovaných akci, ostře kontrastuje se zvukomalebným, na mnoha místech až poetickým jazykem, kterým je tento příběh vyprávěn a také s výsadním autorským požadavkem, aby text interpretovala žena.

Jakub Špalek: „Jsme před premiérou Července. Bude to čtvrtá hra Vyrypajeva na našem repertoáru. Z toho u tří jsem podepsán pod režií. Tedy je na místě otázka: Proč? Asi žádná zkušenost (v posledních letech) nebyla tak zásadní, jako zkoušení a následné hraní jeho hry Iluze. To, že text o čtyřech starých lidech hrají lidé mladí a tedy se situace neprožívají, ale pouze vyprávějí a herecky naznačují. To, že lidé na jevišti i v hledišti vědí, že je to jen hra, ne předstíraná skutečnost. To vše představuje náš nový zážitek z divadla a otevírá nám možnosti, které jiné texty nenabízí. Tedy děkuji za setkání s Vyrypajevem a přeji i vám radostný zážitek. A Bůh s námi!“ 

Spolek Kašpar má na repertoáru již tyto Vyrypajevovy hry – Kyslík (2002), Iluze (2011) a Opilí (2012). Červenec z roku 2006 je v pořadí čtvrtá Vyrypajevova hra (zároveň také čtvrtá inscenovaná v Kašparu). Minimalistické nastudování hry Červenec v moskevském divadle Praktika v hlavní roli s tehdejší autorovou ženou, mladou éterickou herečkou Polinou Agurejevovou, se stalo jednou z divadelních událostí roku 2006. Vyrypajev inscenoval tuto hru posléze také v Polsku, kde hlavní roli ztvárnila herečka Karolina Gruzska, současná Vyrypajevova žena.

Lenka Bočková, dramaturgyně Kašparu: „Po přečtení několika Vyrypajevových her je očividné, že autor rád a často experimentuje se strukturou textu, formou psaní apod., aniž by ale denuncoval divadelní tradice. Ani jedna hra se nepodobá té další, jakoby autor stále zkoušel nové možnosti, kam až lze zajít, co je ještě pro diváka/čtenáře únosné. V případě Července si poprvé vyzkoušel – převážně – monologickou formu, kterou navíc ozvláštnil striktním požadavkem, že roli ztvární pouze a výhradně herečka.”

Premiéra 7. října 2018 v Klubovna (Jindřišská 23)

 

Detail hry v rubrice Kdo jste to viděl:

Kdo jste to viděl? – Červenec

 

 

 

 

 

Všechna videa divadelního spolku Kašpar v rubrice Hrajeme pro Vás:

Hrajeme pro Vás
Hrajeme pro Vás – Kašpar

 

 

 

 

 

 

Ivan Vyrypajev (*1974; dramatik, herec, režisér, scénárista)

Patří k nejprogresivnějším umělcům současného Ruska. Narodil se roku v Irkutsku, ale žije střídavěv Moskvěa ve Varšavě. Jeho hry (především Kyslík, Bytíč. 2, Sny, Moje město) jsou s úspěchem hrány v různých evropských zemích a jejich autor jižzískal řadu prestižních ocenění. Za filmový režijní debut Euforie (2006) mu například nezávislá mladá porota na filmovém festivalu v Benátkách udělila Malého zlatého lva. Jeho hry, stejnějako jeho filmy, vynikají silným příběhem, bohatou představivostí, snovými obrazy a také černým humorem, který stále znovu a znovu zabraňuje nástupu sentimentu. Každý divák, kterému není zatěžko v divadle přirozeněpřemýšlet, si jeho texty zamiluje. Vyrypajevovy hry byly dosud přeloženy do angličtiny, němčiny, francouzštiny, bulharštiny, češtiny, slovenštiny a polštiny.

“Dramatik předává a divák přijímá pocitovou stránku a zkušenost. Rozhodující je, co se děje s ním, ne co se děje na jevišti. Hlavní je tedy vnitřní energie, emoce, které jsou v textu a které přenáší režisér a herci na jeviště. Divák tak skrze text získává intelektuální zkušenost a zároveňskrze dění na jevišti emoční energii.” (Ivan Vyrypajev)

 

Galerie

Komentáře

Komentáře