Divadlo je nejlevnější, když nehraje?!

Kovadlina - léta je symbolem ČS a nyní také akce BIJTE NA POPLACH

Během svého pobytu tzv. u divadla jsem si osvojila frázi Je to jenom divadlo…”, která se výborně hodí v situacích, kdy někdo (a často jsem to byla já) nezdravě vyšiluje, nervuje se, zkrátka “řeší”. Bohužel, jsou chvíle v životě lidském a tedy i divadelním, které tuto větu obrátí zcela naruby. Taková chvíle nastala na přelomu letošního ledna a února ústeckému Činohernímu studiu. Divadlu, které přes čtyřicet let slouží obyvatelům Ústí a zdaleka ne jenom jim. Vždyť za kvalitní činohrou vytvářenou uměleckými osobnostmi či za originální dramaturgií sem jezdili lidé z celé republiky… Najednou je ale všechno jinak a divadlo není “jenom divadlo”, ale naopak mnohem víc než se může zdát.

Magistrát města bez varování změnil “pravidla hry”, respektive podmínky financování. Zničehonic se musí ČS ucházet ve výběrovém řízení o finance, se kterými už na letošní sezónu počítalo. Od 1. února tedy de facto nemá peníze na provoz, na platy zaměstnanců atd., tudíž nehraje. Jak známo, podle mínění některých jedinců – právě tehdy bývá divadlo nejlevnější…, ale tím pádem také naprosto zbytečné. Divadlo přece musí hrát, stejně jako školy musí učit. Společnost divadlo potřebuje a vždycky potřebovala. Potřebují ho i ti, kteří do něj nechodí, což si ovšem ke své smůle většinou neuvědomují.

Když už krizová situace nastala, pozitivním aspektem je možnost sledovat zvedající se vlnu podpory, případně se k ní přidat. Následovat diváky ČS, bývalé členy souboru, jejich přátele, známé, příbuzné, zaměstnance jiných divadel, studenty  a v neposlední řadě současnou sestavu, která ústecké divadlo tvoří, jak se k této situaci staví. Originálně, s nadhledem a s obrovskou vervou. Protože jde opravdu o hodně. Všichni, jimž není osud této významné scény, ale především kultury v naší zemi lhostejný, ať zkusí taky zabojovat. Každý podle svých možností, protože jakákoli podpora se počítá. Nejde o to, kde žijete nebo do jakého divadla chodíte. Pokud takové jednání, jaké předvedl magistrát města Ústí nad Labem dovolíme dnes, zítra se může něco podobného klidně přihodit nám osobně. A pak už bude třeba pozdě “bít na poplach”.

Bližší informace na www.cinoherak.cz

Autor

Kristýna Čepková
Kristýna Čepková

Narodila se v Praze, vystudovala Malostranské gymnázium a činoherní dramaturgii na DAMU. Dva roky působila v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Nyní je na volné noze, hostuje "po vlastech českých" a podílí se na nezávislých divadelních projektech (především jako kmenový dramaturg souboru 3D company). Je lektorkou dramatického kroužku, příležitostně spolupracuje s Českou televizí a je zakládající členkou redakce portálu O divadle. Má prokazatelnou slabost pro oblastní divadla.

Komentáře

Komentáře