Muzikál Nine (Městské divadlo Brno)

Čtyřiadvacet krásek a jeden režisér v úzkých: na jevišti se zhmotní film Federica Felliniho v muzikálu Nine

Ten nejpalčivější problém se týká hrdinova povolání. Možnosti jsou různé: profesor, píšící encyklopedické heslo o Messalině či o svatém Františkovi, ne, architekt, ne, spisovatel, ne, scénárista. Gherardi naléhavě potřebuje vědět, jak obléci Mastroianniho, Fellini přemýšlí noc a den a nic ho nenapadne. Přitom má vlastně pocit, že svou postavu odjakživa zná, může popsat do detailu její vlastnosti, tiky, způsob řeči, různé i ty nejmenší charakterové rysy. Jenomže ji nedokáže vidět v celku. Až se mu najednou náhle rozsvítí. V tu chvíli začíná kolovat produkcí rozluštění záhady, všichni to vědí dřív než hlavní účastník. Už nějakou dobu přestal být hrdina 8 ½ mužem bez tváře, zatímco Fellini, jediný, kdo to neví, se ještě zmítá v pochybnostech. Opatrně se ale blíží k řešení a Fracassimu, který před ním netrpělivé postává, řekne: „Nemyslíš, že by to mohl být třeba i režisér?“ Možná o tom už mluvil se scénáristy a s jinými lidmi, ale otevřeně to nikomu neřekne: „Zjistil jsem, že Guido Anselmi jsem já.“ Prakticky to začne připouštět, až když je film hotový. (T. Kezich: Federico Fellini, život a film)

Na samý začátek představování muzikálu Nine, který chystá Městské divadlo Brno jako svou poslední premiéru na Hudební scéně v této sezóně, je dobré se zastavit u velikána filmového nebe, režiséra dvaceti celovečerních filmů, držitele pěti Oscarů – včetně toho za celoživotní dílo, u osobitého a nezaměnitelného básníka filmového plátna, Federica Felliniho. Ten se v šedesátých letech 20. století rozhodl natočit svůj v pořadí „osm a půltý“ film. Podle toho jej i pojmenoval a vznikl neobvyklý snímek v hlavní roli s Marcelem Mastroiannim a Claudií Cardinalovou, který v roce 1963 zaznamenal celosvětový úspěch jak u diváků, tak u odborné kritiky a stal se po snímcích Silnice (1954) a Cabiriiny noci (1957) v pořadí již třetím titulem, který Fellinimu přinesl cenu Academy Award za neanglicky mluvící film. (A čtvrtým stejně pak byl v roce 1973 Amarcord.)

Byl to takový trhák, že se jedna firma na výrobu klobouků rozhodla vyrábět stejný klobouk, jaký nosí hlavní hrdina, a neobvykle na tom zbohatla. Film obsahuje značné množství autobiografických prvků, objevujících se především v rysech hlavní postavy filmového režiséra, zmítajícího se mezi krizí středního věku, krizí uměleckou i krizí vztahovou.

Americký autor, skladatel a muzikolog Maury Yeston (brněnskému publiku rozhodně ne neznámý) získal v roce 1997 cenu Tony za nejlepší původní scénář, který napsal k muzikálu Titanic, a stejnou cenu obdržel i v roce 1982 za scénář k muzikálu Nine. Na tutéž cenu byl nominován i v roce 1990, tentokrát za muzikál Grandhotel, na který se Brno může také brzy těšit.

Muzikál Nine měl premiéru na Broadwayi v roce 1982, odehrálo se ho přes sedm stovek repríz a získal pět cen Tony včetně té pro nejlepší muzikál. Název vznikl stejně lapidárně jako jeho filmová předloha, Yeston podle svých slov přidal onu půlku prý za hudbu, kterou k příběhu dopsal. Hlavním hrdinou je italský režisér jménem Guido Contini, který se ve svých čtyřiceti letech ocitá uprostřed hluboké osobní a pracovní skepse. Má dokončit film a neví, jak na to, rozpadá se mu vztah s manželkou i milenkou, přestává rozumět všem ženám ve svém životě, mezi které patří i matka, producentka, kritička či životní múza. Guidův profesionální a osobní život se prolínají, když se snaží zachránit jak svoji kariéru, tak své manželství. Na scéně se zhmotňují všechny ženy, které komplikují režisérův život, stírá se rozdíl mezi představami, vzpomínkami a realitou, ve které se potácí zmatená režisérova mysl.

Muzikál plný hitů a velkolepých tanečních čísel se dočkal i svého filmového zpracování, v roce 2009 ho uvedl režisér Robert Marshall, který před tím již zfilmoval jinou legendu hudebního divadla, a to muzikál Chicago. Ve filmu Nine hrály takové hvězdy jako Marion Cotillardová, Penélope Cruzová, Judi Denchová, Kate Hudsonová, Nicole Kidmanová, Fergie a Sophia Lorenová, jimž více či méně úspěšně odolává Daniel Day-Lewis v roli hlavní. Filmová zápletka zaznamenala opět značnou řadu změn, příběh je více dějový, realistický a Maury Yeston pro něj dopsal tři zcela nové písně. Česká premiéra muzikálu proběhla v roce 2012 v Plzni.

 

Nine - vizuál
(pro zvětšení klikni)

 

 

Autor: Artur Kopit, Maury Yeston, překlad: Zuzana Čtveráčková, režie a úprava: Stanislav Moša, dramaturgie: Klára Latzková, hudební nastudování a dirigenti: Dan Kalousek, Ema Mikešková, scéna: Christoph Weyers, kostýmy: Andrea Kučerová, Adéla Kučerová, choreografie: Michal Matěj

Hrají: Petr Gazdík / Petr Štěpán, Lucie Bergerová / Ivana Vaňková, Kristýna Daňhelová / Dagmar Křížová, Marta Matějová / Katarína Mikulová, Lenka Bartolšicová / Monika Světnicová, Alena Antalová / Markéta Sedláčková, Mária Lalková / Jana Musilová, Ivana Odehnalová / Andrea Zelová, Hana Kováříková, Eva Jedličková, Viktória Matušovová a další

Premiéra: 27. dubna na Hudební scéně MdB

 

 

Komentáře

Komentáře