Nerecenze. A všechno ostatní…

U zrodu tohoto textu i toho, co bude následovat, stála následující poznámka: Proč nepíšu recenze aneb Zápisník (příliš) zasvěcené divačky. Za prvotní myšlenkou stojí mé přesvědčení o problematičnosti  divadelní kritiky a také fakt, že ať už bych na to měla či ne, odmítám recenze či kritiky psát. Jednoduše proto, že se mi příčí veřejně hodnotit práci svých profesních kolegů. Zastávám názor (a jistě ne sama), že pokud se člověk považuje za aktivního divadelníka, nemůže zároveň plnohodnotně fungovat v roli recenzenta. Přesněji řečeno – nikoli současně.

Dalším nezanedbatelným postřehem, který zapříčinil vznik jakési nové podrubriky, je rozdělení diváků na běžné a poučené, případně příliš poučené (divadlem postižené). Sama se, s dovolením a s jistou nadsázkou, počítám do třetí kategorie.

Zkrátka a dobře, vnímám celou věc jako určitý střet zájmů, takže na všechny prosby, výzvy a nabídky jsem dosud odpovídala zamítavě. Na druhé straně bych se alespoň stručně ráda podělila o své zásadní divácké zážitky z nedávné doby s ohledem na to, co je stále ještě k vidění a stojí za zviditelnění. Z toho vyplývá, že volba jednotlivých inscenací už bude sama o sobě kladným hodnocením, to je fakt. Pokud by někdo měl problém s tím, že znám tvůrce či herce osobně, mohu ho ujistit, že to opravdu nehraje roli, leda takovou, že mě dotyční na představení pozvali.

Mé postřehy ze sedadel v hledišti lze tedy vnímat jako určité “kulturní tipy”, o které jsem, Mimochodem, poměrně často svým okolím žádána. Navíc se mohou stát potenciálními spouštěči budoucí diskuze, kterou bychom na našem portálu rádi konečně rozproudili… První Zápisky, a to z uplynulé sezóny, již zítra na O divadle!

Krásný závěr víkendu

Autor

Kristýna Čepková
Kristýna Čepková

Narodila se v Praze, vystudovala Malostranské gymnázium a činoherní dramaturgii na DAMU. Dva roky působila v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Nyní je na volné noze, hostuje "po vlastech českých" a podílí se na nezávislých divadelních projektech (především jako kmenový dramaturg souboru 3D company). Je lektorkou dramatického kroužku, příležitostně spolupracuje s Českou televizí a je zakládající členkou redakce portálu O divadle. Má prokazatelnou slabost pro oblastní divadla.