Neviditelný poprvé na českém jevišti (Městská divadla pražská)

„Jeho blízcí nemají šanci poznat, kdo přesně Petr je. Diváci tu možnost mají, díky jeho monologům, které jsou plné pohrdání, nenávisti a pragmatického pohledu na vše. A zároveň jsou obhajobou této tvrdosti a bezcitnosti.“

„Neřekl jsem nesčíslněkrát, že mé odvážnosti, mé krutosti měly jediný cíl, získat pro sebe kousek štěstí? Och, ani mi nešlo o veliké štěstí. Přál jsem si mít trochu moci, která by odpovídala mé povaze, a šosácké, pokojné soukromí ve středu zdravé rodiny.“

Asi neexistuje rodina, která nemá svého blázna – dramatizace románu Jaroslava Havlíčka Neviditelný v Rokoku…

Slavný román Jaroslava Havlíčka o touze po moci, rodinné zátěži a „neviditelném strýci“ poprvé na jevišti – v sobotu 6. dubna. Inscenace Městských divadel pražských je vůbec prvním divadelním zpracováním tohoto Havlíčkova díla z roku 1937, považovaného za vrchol české psychologické prózy. Zfilmován byl text již dvakrát: v roce 1965 Jiřím Bělkou s Luďkem Munzarem v roli ctižádostivého manipulátora Petra Švajcara. Podruhé v roce 1988 – Prokletí domu Hajnů v režii Jiřího Svobody.

Divadelní adaptace pracuje hned s několika plnokrevnými, pozoruhodnými a psychologicky propracovanými postavami. Těmi hlavními jsou novomanželé Petr a Soňa a jejich životní sny, které na sebe narážejí. Soňa touží po milujícím manželovi, který by zlomil její samotu v rodném domě zatíženém rodinnou anamnézou šílenství. Onen vysněný milující manžel Petr Švajcar touží po spořádané rodině, ale zejména po moci a bohatství.

Režisér Martin Františák: „A tak spolu zápasí nezlomná vitalita a nalomená křehkost. Sonina samota se prohlubuje Petrovým pragmatismem a nedostatkem empatie. A naopak, Petrova představa o hladkém naplnění vlastních potřeb je atakována iracionalitou nové rodiny, pro kterou nemá pochopení.“

Román je vyprávěn v ich formě Petrem Švajcarem. Dramaturgyně Marie Nováková: „V naší inscenaci Petrovu introspekci částečně zachováváme a vyjevujeme jeho nitro, které si před ostatními obezřetně střeží. Do situací tak vstupuje podle vlastního přesně stanoveného scénáře. Dokonale hraje role milence, manžela, zetě, vdovce. Neprožívá, pouze hraje, sám sobě je režisérem. Jeho blízcí nemají šanci poznat, kdo přesně Petr je. Diváci tu možnost mají, díky jeho monologům, které jsou plné pohrdání, nenávisti a pragmatického pohledu na vše. A zároveň jsou obhajobou této tvrdosti a bezcitnosti.“

V roli Petra Švajcara, ctižádostivého manipulátora a vypravěče celého příběhu, se představí nový člen souboru Městských divadel Petr Konáš, pro kterého jde o první velkou roli v novém angažmá: „Na velkou roli jsem se opravdu těšil. A mám raději záporné zmetky, to říkám na rovinu.“

 

Autor: Jaroslav Havlíček, režie: Martin Františák, dramaturgie: Marie Nováková, scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská, hudba: David Smečka

Hrají: Petr Konáš, Sára Affašová, Marie Málková, Petra Tenorová, Aleš Bílík, Milan Kačmarčík, Michal Kern, Miloslav Mejzlík, Jiří Schwarz

 

Premiéra: 6. dubna v divadle Rokoko

 

Galerie

Komentáře

Komentáře