V Městských divadlech pražských je v sezoně 2018/19 všechno nové

Nadcházející 69. sezona Městských divadel pražských přináší výrazné změny. Koncepce nového ředitele Daniela Přibyla zahrnuje jiné dramaturgické směřování, rozmanitý doprovodný program nebo znovupřipojení divadla Komedie.

První premiérou sezony bude trpká komedie Moře od britského dramatika Edwarda Bonda. Vypráví směšný i smutný příběh o tom, jak strach z neznámého a bizarní konspirační teorie zvolna rozežírají idylu klidného přístavního městečka. Jako režisér se tímto titulem, jehož premiéra bude v divadle ABC 13. října, vůbec poprvé v České republice představí jeden z nejvyhledávanějších mladých slovenských režisérů Ján Luterán, jehož úspěšné inscenace mají na repertoáru například Slovenské národní divadlo nebo Astorka Korzo ´90. V hlavních rolích se představí Veronika Gajerová, Viktor Dvořák nebo Zdeněk Piškula.

Na společensky kritický tón naváže z podstatně jiného úhlu pohledu o týden později v divadle Rokoko režisér a dramatik David Drábek svou groteskní detektivkou Kanibalky s podtitulem Soumrak samců. Vyšetřování záhadných vražd Arabů v ní zavede tandem pražských kriminalistů i do výcvikového tábora českých neonacistů. „Kanibalky atmosférou odkazují na tolik oblíbený skandinávský model detektivek, ale humor v nich je třeskutě český“, přiblížil svou novou hru David Drábek, který bude svými autorskými inscenacemi utvářet umělecký profil Rokoka. Jako Iggy a Diana, poněkud nečekaná dvojice vyšetřovatelů, se v Kanibalkách představí Vanda Hybnerová a Jiří Hána.

V Komedii, scéně určené pro projektovou práci, koprodukční inscenace, rezidence nezávislých souborů a tvůrců, hostování mimopražských a zahraničních divadel a festivaly, se první premiéra odehraje symbolického 28. října. Ve hře Konzervativec se jeden z nejdiskutovanějších současných českých spisovatelů David Zábranský zamýšlí nad povahou času a významem oslav dějinných událostí: „Teď slavíme těch sto let… Vzniká při té příležitosti čtyři tisíce textů na kilometr, ale málokoho to zajímá. Tak jsem si říkal, že je třeba to napsat jinak. Jaký je obecně náš přístup k času? Kolik to je, těch sto let? Jaké kvantum? Jakou má to kvantum strukturu? A co my?“ Při práci na této inscenaci se nad Zábranského textem znovu potkají režisérka Kamila Polívková a herec Stanislav Majer. (Za výkon v jejich společné inscenaci – včetně autora Davida Zábranského - Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny získal Stanislav Majer Cenu divadelní kritiky za Mužský herecký výkon roku 2016.

Celkem nabídnou Městská divadla pražská v nastávající sezoně čtrnáct premiér: devět jich připraví umělecký soubor na scénách ABC a Rokoka, další tvoří koprodukční inscenace i projektová tvorba v divadle Komedie a v samotném závěru sezony vznikne site-specific projekt v nedivadelním prostoru. Jedním z nejvýraznějších počinů sezony by se měla stát první inscenace nového uměleckého šéfa Městských divadel pražských Michala Dočekala, jíž bude česká premiéra monumentálního dramatického díla Tonyho Kushnera Andělé v Americe. Mezi dalšími výraznými režisérskými jmény sezony jsou Martin Františák, Jakub Vašíček nebo Eduard Kudláč. Zvláštní místo v dramaturgickém plánu má společná koprodukce s činoherními soubory Státního divadla Norimberk a Státního divadla Stuttgart – divadelní verzi Stručných dějin Hnutí, kterou napsala Petra Hůlová přímo pro tuto příležitost, připravuje s českými i německými herci režisér a dramatik Armin Petras.

Nově budou Městská divadla pražská akcentovat spolupráci se zahraničními partnery – networking, koprodukce, reciproční výměny. Vedle Stručných dějin Hnutí je například dojednáno vzájemné hostování s petrohradským Velkým činoherním divadlem G. A. Tovstonogova, které v říjnu přiveze do Komedie inscenaci hry Ivana Vyrypajeva Opilí.

Městská divadla pražská významně rozšiřují rozsah svých doprovodných programů o výstavy a instalace, hudební a literární pořady, filmové projekce, komentované prohlídky. Zvláštní důraz bude kladen na edukační aktivity pro školy a mládež i širokou veřejnost. Zásadní proměnou prošla i vizuální identita Městských divadel pražských, posilující obsah nové umělecké koncepce.

Dramplan18-19

 

Komentáře

Komentáře