Pomáda včera, dnes i zítra

Pomáda včera, dnes i zítra

Když se nedávno do Prahy po letech vracelo růžové retro jménem Pomáda, mohlo si dělat naději, že zaujme pamětníky přinejmenším dvojího věku.

První byli ti, kteří ještě zažili okouzlení filmovou adaptací muzikálu režiséra Randala Kleisera z roku 1978 s Johnem Travoltou a Olivií Newton – Johnovou a dali se strhnout chytlavými melodiemi, jednoduchým milostným příběhem amerických středoškoláků, tlustými podešvemi hochů a krátkými sukýnkami dívek.

Pamětníky o dost mladšími jsou diváci české verze původní divadelní Pomády, jež k nám z Ameriky přicestovala s notným zpožděním až na přelomu tisíciletí. (Oficiální americká premiéra se uskutečnila 14. února 1972 v broadwayském Eden Theatre, první amatérské představení muzikálu Grease Jima Jacobse a Warrena Caseye se však hrálo v jistém chicagském skladu už v roce 1971 pro 120 diváků; broadwayská inscenace pak zaznamenala ohromný úspěch trvající sedm a půl roku.) České publikum přivítalo světem prověřený svižný muzikál nadšeně – i tehdy v roce 2000/2001, a stejně vřele vítají diváci jeho nové uvedení i nyní. Oprávněně.

Není totiž v naší „takymuzikály“ unavené současnosti mnoho příležitosti strávit v divadle tohoto žánru večer tak nabitý energií, jaký nabízí nová inscenace Jána Ďurovčíka v pražském Kalichu.

Režisér, který je ovšem zejména respektovaným choreografem, vstoupil dvakrát do téže řeky – a neutopil se. Ani zdaleka ne. Už poprvé, tehdy v GoJa Music Hallu na Výstavišti, udivil tím, co dokázal s interprety vesměs ještě nepříliš známými. Ocenění si zasloužily výkony pohybově, pěvecky a herecky výborně disponovaného Zbyňka Frice (Danny) a křehce věrohodné Zuzany Norisové (Sandy) i celkově dobrá taneční show Platilo to tehdy a platí to i dnes: špičkoví sólisté i celý soubor se zhostili se ctí s na první pohled jednoduchými, nicméně v rychlém tempu a intenzivním pohybu na zpívání těžkými písněmi se složitým frázováním. A režisérovi a choreografovi v jedné osobě plní všechny jeho bláznivé nápady přirozeně a s mladistvým půvabem.

Není divu, že k původně ohlášené stovce jubilejních představení (pražská inscenace se řadí k bezmála třem desítkám ve světě nyní hraných na počest čytřicátin stále úspěšného titulu) zřejmě přibudou další. Ďurovčíkova aktuální Pomáda se navíc nyní uvádí i v bratislavském divadle Heineken Tower Stage, kam se bude vracet na pravidelná hostování, a v Košicích.

Galerie

Autor

Marta Švagrová
Marta Švagrová

Marta Bystrovová – česká novinářka v oblasti kultury, která pracovala jako redaktorka, vedoucí kulturních rubrik i zástupce šéfredaktora ve Svobodném Slově, Týdnu a Lidových novinách. V těch působí dodnes, vede seminář žurnalistické tvorby na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Píše pod jménem Marta Švagrová.

Komentáře

Komentáře