Partneři portálu O divadle

Mecenáši

24. dubna 2024

Scénická studie na motivy Dostojevského a Wajdy

F. M. Dostojevskij je často dramatizovaným spisovatelem nejen kvůli silným tématům a příběhům svých románů, ale také díky jejich přirozené dramatičnosti. Nastasja Filippovna brněnského Divadla U stolu však není pouze scénickou studií na motivy románu Idiot, ale především inscenací stejnojmenné adaptace polského režiséra a dramatika Andrzeje Wajdy.

Mezi vášní a soucitem První polovina scénické studie Divadla U stolu je prakticky doslovným přepisem dialogu mezi Myškinem a Rogožinem, který spolu vedou nad mrtvým tělem zavražděné Nastasji Filippovny v poslední kapitole románu Idiot. Po zamčení dveří se ale dostávají do druhé poloviny a hlouběji do minulosti. Nacházejí příčiny Nastasjina jednání i věci, které mají společné, dovysvětlují své city k ní a k sobě navzájem. Láska Rogožina je vášnivá, láska knížete Myškina pramení ze soucitu. Zatímco ve Wajdově inscenaci je Nastasja Filippovna přítomna pouze v názvu a v tématu obou mužských postav, v Divadle U stolu ji fyzicky ztvárňuje Jana Přibylová. Funguje tu ale jen jako jakési němé magické fluidum, vzpomínka, či snad duše mrtvé Nastasji Filippovny. Jejím jediným výrazovým prostředkem je tanec, kterým celkem třikrát reaguje na to, o čem se Rogožin s Myškinem baví.

Mezi černou a béžovou To, co režisér František Derfler trefně nazývá scénickou studií, je tak vlastně hodinovým scénickým dialogem dvou postav na velmi minimalistické scéně, na které se kromě herců nachází jen pár dřevěných židlí, lavic a dva stoly. Parfen Rogožin v podání Viktora Skály je obrovskou, do černého pláště a obleku oděnou, charismatickou postavou plnou vášně a agrese, která z něj uniká v nekontrolovatelných výbuších hněvu. Proti němu o poznání subtilnější Michal Bumbálek působí v béžovém nepadnoucím obleku, nehodících se botách a s řídnoucími vlasy jako ubohý idiot. Při pouhém fyzickém porovnání těchto dvou mužů je naprosto jasné, proč Nastasja Filippovna neustále utíká od Myškina k Rogožinovi, avšak když promluví, bezesporu se najde i mnoho důvodů, proč miluje zrovna knížete. Františku Derflerovi a kostýmní výtvarnici Elišce Ondráčkové se díky důslednému výběru typů a vizuální výstavbě postavy podařilo vytvořit dokonalý kontrast charakterů, který samozřejmě podtrhují Viktor Skála a Michal Bumbálek svým protikladným hereckým projevem.

Mezi Nastasjou Filippovnou a Idiotem Pro diváka Nastasji Filippovny v Divadle U stolu není nutná znalost Idiota, aby se ve hře zorientoval. Je ale stěžejní ve způsobu, jakým je inscenace vnímána. Motivy postav, ač jsou poměrně dobře vykreslené, jsou se znalostí románu daleko srozumitelnější a jasnější, a to především motivy Nastasji Filippovny. Ačkoliv žena nemá v Dostojevského tvorbě samostatné místo, mužské postavy se definují také skrze ni samotnou a znalost charakteru Nastasji má tak zřejmou souvislost s vnímáním charakterů Myškina a Rogožina. Inscenace Divadla U stolu je bezesporu soběstačným scénickým tvarem stavějícím na precizní herecké práci. Avšak se zkušeností s Dostojevským si ji zkrátka užijete o trochu víc.

Divadlo U stolu se ve své inscenaci zabývá poslední kapitolou Dostojevského románu Idiot, ve které kníže Myškin naposledy navštěvuje Rogožina, u kterého nachází též zavražděnou Nastasju Filippovnu. A tak zatímco postava, podle které je nazvaná i celá inscenace leží mrtvá pod prostěradlem, Myškin a Rogožin se stejně jako v románu pouštějí do dialogu nad mrtvým tělem své femme fatale. Jenže scénická studie Divadla U stolu nekončí Parfenovým zavřením dveří, aby je v nočním bdění nikdo nerušil, ale na základě románu dovysvětluje a rozplétá složité klubko citů dvou mužů, které měla Nastasja Filippovna ve své moci.

Galerie

Brigita Zemen vystudovada divadelni teorii a kritiku na pražské DAMU. Po zkušenostech s tvorbou televizních seriálů se vrátila zpět k divadlu, aby se začala živit jako divadelní kritička a copywriterka. Mimo jiné se také intenzivně věnuje péči o lidské mládě. Miluje vše britské a irské a z duše fandí současnému divadlu.

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia