Partneři portálu O divadle

Mecenáši

19. dubna 2024

Divadlo evropských regionů 2019 (Hradec Králové)

Hradec Králové v posledním červnovém týdnu opět ožívá divadlem. Mezinárodní festival Divadlo evropských regionů letos slaví 25 let a Open Air Program jubilejní 20. ročník. Činohra, alternativní, loutkové, pohybové divadlo, tanec, performance, pohádky, improvizace i nejrůznější doprovodné programy a hudební koncerty. To vše je každoroční svátek divadla a živého umění v Hradci Králové.
(videopozvánka)

Již tradičně své návštěvníky pohostí tři hlavní organizátoři celé akce, a to Klicperovo divadlo, Divadlo Drak a Open Air Program (který pořádá kulturní neziskovka kontrapunkt). Většina festivalu se odehrává v historickém centru Hradce Králové. V kulturních prostorách, ulicích, na schodišti, terasách i v přilehlých parcích se divákům představují umělci z České republiky i ze zahraničí.

Jako předchozí ročníky má i ten letošní své hlavní téma. Barbora Hodonická, ředitelka Open Air Programu: „Společně se zástupci Klicperova divadla a Divadla Drak, kteří jsou organizátory 25. ročníku Divadla evropských regionů, jsme se shodli, že leitmotivem festivalu bude OSLAVA. Takové výročí si zaslouží pořádnou ceremonii s dávkou chlebíčků, patosu a dárků. Jeden dlouhý večírek se vší pompou a radovánkami. Divadelní salvy se ponesou celých osm dní historickým centrem Hradcem Králové.” 

V letošním roce byla posílena síť festivalových informačních center. Informace o programu a celém festivalu mohou diváci nově získat v infocentru v budově Galerie moderního umění (vchod z ulice Tomkova 139/22). Zde jsou k dostání i vstupenky na představení Klicperova divadla a Divadla DRAK.

V prostorách Klicperova divadla – na Hlavní scéně, ve Studiu Beseda, v Podkroví a na Letní scéně diváky letos čeká pět zahraničních inscenací, třináct skvělých představení českých divadel, šest inscenací Klicperova divadla, čtyři povídání v Podkroví s osobnostmi českého i zahraničního divadla. Chybět nebudou ani každodenní oblíbené venkovní pohádky a koncerty na Letní scéně.

I na 25. ročníku festivalu se lze těšit na velké činohry na Hlavní scéně Klicperova divadla a na menší či alternativnější inscenace ve Studiu Beseda. Navíc letos tento prostor bude otevřen dvakrát v nočním cyklu *OFF BESEDA*.

Hlavními zahraničními hosty na hlavní scéně Klicperova divadla jsou pro tento rok činohra Státního divadla z německé Mohuče s inscenací Hamlet v režii K. D. Schmidta, která je hravým, groteskním a vizuálně podmanivým zpracováním slavné tragédie Williama Shakespeara a která se může pyšnit skvělými výkony představitelů Hamleta a Ofélie, a Teatr Ludowy z Krakova s činoherně pohybovou inscenací Salto vzad v režii choreografa a režiséra Maćko Prusaka vycházející ze sportovních povídek českého prozaika Oty Pavla a mapující osudy slavných českých sportovců Jiřího Rašky, Emila Zátopka, Evy Bosákové a dalších.

Bratislavské divadlo GUnaGU se představí ve Studiu Beseda s komorní inscenací hry Viliama Klimáčka Horúce leto 68 (ako sme utekali). Inscenace s nadhledem vypráví příběhy tří žen, které byly nuceny emigrovat po invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa. V inscenaci excelují Zuzana Kronerová, Gabika Dzuríková a Marta Maťová.

Druhým čistě dámským kusem slovenské provenience je autorská inscenace 4 ženy na konci světa v režii Jakuba Nvoty z Nového divadla Nitra. Půvabně křehký kabaret s prvky poezie, sarkasmu, stand-upu, působivé živé hudby a zpěvu je o hledání smyslu života a vynalézavosti žen na konci světa.

Jako režisér a autor adaptace se ve festivalové nabídce objevuje Jakub Nvota ještě jednou. Divadlo Aréna Bratislava přijede s jeho groteskní inscenací Josef Švejk. Jedná se o vůbec první uvedení legendárního románu Jaroslava Haška na slovenských jevištích. V titulní roli se představí Marián Labuda ml.

Příznivce pohybového a hudebního divadla potěší mezinárodní novocirkusové divadlo Cirk La Putyka. Letos do Hradce Králové přijíždí s projektem Isole v režii Maxima Komara, kombinující živou hudbu s akrobacií. Tvůrci v hudbě nacházejí cirkusové přístupy – melodie a rytmy vznikají pod jejich rukama i nohama nejen díky virtuozitě s hudebními nástroji, ale i pohybem, akcí a reakcí, spoluprací, choreografií. Ovšem nezůstane jen u nového cirkusu – dalším hostem festivalu je i mim Radim Vizváry, který se ve svém tragikomickém pantomimickém projektu VIP snaží nahlédnout do mentální a životní proměny performera, který podlehl iluzi popularity a konformity.

Letos, kdy slavíme pětadvacátý ročník festivalu a třicáté výročí Sametové revoluce, se dramaturgie zaměřila na inscenace mapující moderní československé dějiny.

Na programu se tak objeví autorská inscenace studentů DAMU – Prodaná nevěsta v letech 1868 až 2018, která reflektuje zásadní události novodobých československých dějin, jež se odehrávaly na scénách Národního divadla, symbolu české státnosti. V mapě československých dějin je podstatným mezníkem první světová válka, kterou reflektuje již zmíněná groteska o žalostných poměrech panujících v Rakousku-Uhersku Josef Švejk z bratislavské Arény.

Klicperovo divadlo přispěje k této dramaturgické linii dvěma inscenacemi. Malý říjen z pera Ladislava Smoljaka je mystifikační komedií, která se odehrává během první světové války na jedné rakouské cele, kde se během několika dní zrodí největší politické události první poloviny 20. století. Autorská inscenace Marie Novákové a Zuzany Burianové Republika Králové sepsaná ze vzpomínek pamětníků, dobových novinových článků, deníků a písní za časů první světové války a vzniku Československa na Královéhradecku. Divadlo Petra Bezruče bude hrát inscenacii hry Tomáše Dianišky Transky, body, vteřiny, která je inspirovaná skandálním osudem Zdeny Koubkové, transsexuální mistryně světa a držitelky světového rekordu v běhu na 800 m. Zásadní dějinné události v době protektorátu inspirovaly inscenaci Michala Háby Opletal z Divadla na cucky a adaptaci kanonického románu Jana Otčenáška v režii Hany Burešové Romeo, Julie a tma v podání herců Divadla v Dlouhé. Doba cenzury, perzekucí, nesvobody a nucené emigrace v normalizovaném Československu se odráží v již zmiňované inscenaci Horúce leto 68 (jako sme utekali) Viliama Klimáčka, ale i v inscenaci Divadla v Dlouhé režijního dua SKUTR Dopisy Olze, která je vůbec prvním uvedením dopisů Václava Havla z vězení na českých jevištích.

Na tuto linku navazuje i série inscenací, jejichž hlavním tématem je boj jedince proti zkorumpované a zkažené společnosti. Hned na úvod festivalu se divákům představiuje inscenace Městských divadel pražských – Revizor v režii a úpravě Davida Drábka. Bravurní a vděčná komedie, která pojednává o těch, kteří mají mít na zřeteli blaho obce, ale jde jim jen o blaho vlastní, a o tom, jak naletí jinému typu podvodníčka, než jsou oni sami. Divadlo Pod Palmovkou se představí s inscenací oceněnou v Cenách divadelní kritiky jako Inscenace roku 2018 – hořkou komedií Williama Shakespeara Něco za něco, kterou pro libeňské divadlo připravil mezinárodně uznávaný polský režisér Jan Klata. Ten vdechl jedinečnou podobu tomuto příběhu o morálce, kterou všichni kážou, ale nikdo se jí neřídí, a jehož ústředním motivem je to, jak snadné je zneužívat moc, která nám byla svěřená. Tyto dvě inscenace doplní ostravské Divadlo Petra Bezruče s divadelním zpracováním filmu Tomáše Vorla Kouř. Režii a dramaturgii tohoto rytmikálu posttotalitního věku měli Kristýna Kosová a Adam Svozil.

Během festivalu si diváci mohou připomenout i loňské stoleté výročí narození švédského filmového a divadelního režiséra, dramatika a spisovatele Ingmara Bergmana. Divadlo Na zábradlí přijede s inscenací Persony v režii Jana Mikuláška. Jedná se o fiktivní setkání zachmuřených a osudem zkoušených postav z Bergmanova díla v jednom neurčitém bytě. Druhou vzpomínkou na slavného umělce bude inscenace divadelního spolku Jedl Soukromé rozhovory v režii Jana Nebeského. Jedná se o bergmanovskou variaci na téma manželství, ztráty víry a hluboké sondy ve vztahu muže a ženy.

Pořádající Klicperovo divadlo připravilo pro den před samotným zahájením festivalu Prolog k festivalu, s inscenacemi Finský kůň v režii Petra Štindla, ve Studiu Beseda již zmíněnou autorskou hrou Marie Novákové a Zuzany Burianové Republika Králové a večer pak na hlavní scéně divadelní adaptaci slavného románu Anna Karenina v režii Jana Holce. Během festivalu se představí i další inscenace, které měly tuto sezónu v Klicperově divadle premiéru. Kromě Malého října se diváci mohou těšit na poetickou hru Tankreda Dorsta o lásce a manipulaci Fernando Krapp mi napsal dopis v režii Jana Holce, moderní a svižné zpracování slavné Molièrovy komedie Lakomec v originálním pojetí Michala Háby a nakonec i na rodinné stříbro české dramatiky z pera Ladislava Stroupežnického Furianti režiséra Petra Štindla.

Povídání v podkroví bude letos patřit významným osobnostem ze světa divadla. Diváci se mohou těšit na režiséra Davida Drábka, režiséra Vladimíra Morávka, bývalého ředitele Klicperova divadla Ladislava Zemana, herce Jaroslava Satoranského, dramatika Reného Levinského či ruského režiséra Sergeje Fedotova.

Na scénách Divadla Drak budou během festivalových dnů bude po celý festival divadelní a doprovodný program. Letošní novinkou jsou například pravidelné večerní koncerty v „dračím šapitó“.

Eliška Finková, ředitelka Divadla Drak: „Návštěvníci v letošním roce mohou těšit na 83 divadelních, tanečních nebo hudebních vystoupení spolu se zajímavými výtvarnými a divadelními workshopy. Vše bude probíhat již tradičně na čtyřech scénách. Tento rok Drak přivítá celkem 12 zahraničních souborů ze Slovenska, Slovinska, Španělska, Katalánska, Norska, Finska, Holandska, Francie a Německa. Samozřejmě nebudou chybět ani divadla a divadelní i hudební uskupení z České republiky.“

Organizátoři festivalu se v jeho dramaturgii snaží aktivně vyhledávat inspirativní představení přesahující hranice jednotlivých žánrů od loutkového divadla přes taneční, objektové, výtvarné až po experimentální. Oslovují renomované tvůrce i studenty divadelních škol. Festivalový program je sestaven tak, aby poskytl bohaté a zajímavé zážitky nejen dětským, ale i dospělým festivalovým divákům. Dopolední představení pro školy jsou vystřídána odpoledním programem pro rodiny s dětmi, večerní představení budou mít co nabídnout starší generaci.

Dramaturgyně festivalu, umělecká ředitelka Draku Dominika Špalková„Doufáme, že se nám ucelenou a promyšlenou dramaturgickou skladbou daří dlouhodobě přispívat také k obohacení české kulturní scény. Snažíme se do programu zařadit představení, která jsou progresivní, inovativní, inspirativní a také ty, které vycházejí z tradičních loutkářských postupů, ale umí diváka zasáhnout. V rámci dramaturgie festivalu udržujeme a rozvíjíme mezinárodní spolupráci a do Hradce Králové přivážíme v české premiéře originální inscenace, které rezonují na současné mezinárodní scéně alternativního a loutkového divadla.“ 

První den mohli diváci téměř po roce od loňské festivalové premiéry znovu vidět v divadelním šapitó inscenaci Tomáše Jarkovského a Jakuba Vašíčka Faust. V sobotu se nejmenším divákům představí tanečně a pohybově výtvarná inscenace A na noze pevnina. Představení o nezdolné touze hýbat se a tančit je autorskou inscenací v koncepci a režii Dominiky Špalkové spolu s kolektivem tvůrců – herečkou Jazminou Piktorovou, výtvarnicí Janou Bačovou Kroftovou a hudebním uskupením DVA. Dalším sobotním titulem z produkce Draku je inscenace Mimoň tvůrčího tandemu Jakub Vašíček a Tomáš Jarkovský. Tato autorská inscenace je inspirovaná osudy dětí s Aspergerovým syndromem.

Nevšední a velmi intimní divadelní zážitek čeká diváky v české premiéře hned v prvních dnech festivalu. Španěl Xavier Bobés pozve několik z nich ke svému kulatému stolu a skrze objekty, rozmanité zvuky a fotografie před nimi poutavě odvypráví fragmenty španělské historie 20. století v představení Věci snadno zapomenuté.

Mezinárodní divadelní uskupení NIE přiváží na festival inscenaci Bratři a sestry, zkoumající zkušenosti mladých lidí s problematikou mentálních poruch zdraví. Také toto představení může hradecké publikum vidět jako první v České republice.

Joachim Torbahn z Německa přenese diváky skrze hnětení, ťukání, tepání, trhání, či lepení hlíny do prvotního smyslového zážitku, do úžasného a kouzelného světa prapůvodních příběhů o stvoření a transformaci v představení s poetickým názvem Hlína, hra a rošťárny.

Etienne Manceau (laureát ceny Circus Next) z francouzského divadla Cie Sacekripa nadchne diváky zábavným a inteligentním sólo představením na pomezí divadla objektu, cirkusu a pantomimy s názvem VU. Tato neobvykle legrační, sugestivní a napínavá cirkusová miniatura zblízka zkoumá každodenní rituály, které jsou prezentovány jak hercovým virtuózním žonglováním, tak jeho originální vynalézavostí. (Etienne Manceau se tímto představením úspěšně prezentoval na evropských festivalech jako je například „Festival Mondial de Marionnettes de Charleville-Mézières”, „London intenational Mime festival” apod.)

Slovinská divadla a divadelní skupiny jsou v Divadle Drak již pravidelným festivalovým hostem. Lutkovno gledališče Maribor přiveze na festival loutkovou inscenaci Platnomer. Příběh na motivy novely Lva Nikolajeviče Tolstého okráse, lásce, otěch, co jsou poznamenáni a těch, co poznamenávají. Ljubljana Puppet Theatre nabídne divákům dvě představení. Session Bulgakov je autorskou rekonstrukcí Bulgakovova románu Mistr a Markétka. Dramaticky expresivní inscenace s poetickými výjevy koketuje s ironickou kritikou světa z pohledu jedince. Někde jinde je pak šokujícím příběhem absurdity války a jejich hrůz viděných očima mladé dívky. Způsob ztvárnění využívá moderních technologických postupů a příběh se stává zážitkem, který smývá hranice mezi žánry.

Nové Divadlo Nitra uvede na festivalu oceňovanou inscenaci Šimona Spišáka Anna Franková ve dvou reprízách. Představení inspirované Deníkem Anny Frankové získalo 3 nominace na slovenské divadelní ceny DOSKY 2017. Herečka Lucia Korená tuto cenu za Nejlepší ženský herecký výkon v sezóně 2016/17 získala.

Studenti KALD DAMU předvedou v rámci drakovského programu tři projekty: dobrodružný příběh z Laponska Nejmenší ze Sámů, Box Beat, což je divadlo objektu pro jednoho diváka a Press paradox, autorskou inscenaci tvůrčí skupiny 8lidí vycházející z události, která nedávno otřásla mediálním světem, z údajné nájemné vraždy novináře Arkadije Babčenka.

Co si myslí mladí lidé o rozpadu Československa? Na to se budou snažit odpovědět dva čeští a dva slovenští herci v koprodukční inscenaci 1993 Divadla na cucky a bratislavského DPM. S humorem, ironií a snahou lépe se poznat. Absolventská inscenace studentky režie Viktorie Vašové inspirovaná osobností matematičky Ady Lovelace diváky zve na salónní večírek ADA, kde se racionální změní v poetické a intuitivní v exaktní. Představení o tom, jak láska k vědě a strojům ovlivní vnímání prostředí kolem nás. S Venuší ve Švehlovce, pražskou platformou pro autorské a nezávislé divadlo, se pak diváci budou moci potkat hned třikrát. V představení Co čumíš II, One Night Stand Up a Zánik domu Usherů. Budoucí soužití robotů a lidí se pokusí poodhalit inscenace Display of the Shame i brněnského Divadla Feste.

Hradec Králové, 21. – 28. června

unnamed

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia