Timeless (Státní opera)

Timeless s legendárním Svěcením jara Glena Tetleyho a dalšími dvěma vynikajícími choreografiemi na scéně Státní opery.

Komponovaný večer s „nadčasovým“ názvem Timeless patří k nejúspěšnějším inscenacím v repertoáru Baletu Národního divadla. Od nového roku je k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery, jedné z nejkrásnějších divadelních budov v Evropě, což tento mimořádný divácký zážitek ještě umocní.

Timeless je tvořena třemi choreografiemi. První z nich, Serenáda George Balanchina, a závěrečná, Svěcení jara Glena Tetleyho, patří do zlatého fondu baletního odkazu. (Nikola Márová a Ondřej Vinklát za bravurní výkony v hlavních rolích ve Svěcení jara získali Ceny Thálie 2017.) Prostřední část, Separate Knots, na hudbu Fryderika Chopina vytvořil přímo pro Balet Národního divadla izraelský choreograf Emanuel Gat.

Serenáda vznikla roku 1933. Její autor, geniální choreograf George Balanchine, je podepsán pod 425 choreografiemi. Serenáda prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a „ztížení“ – při zvyšujícím se mistrovství konkrétních interpretů. Fascinující je už samotný začátek Serenády, kdy po zvednutí opony stojí na jevišti zcela nehnutě sedmnáct tanečnic. Vypadají jako nádherný obraz, atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce… Balanchinův opus se dá s trochou nadsázky přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev i pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie. Je to vizualizovaná hudba sama, nádherný taneční zážitek.

Separate Knots je první spoluprací uznávaného izraelského choreografa Emanuela Gata s Baletem Národního divadla. Autor v něm rozehrál jakousi taneční hru oddělených uzlů, energií a světů. Součástí koncepce je výkon klavírního virtuosa, který taneční hru umocňuje mistrovskou interpretací Chopinovy hudby. Separate Knots nabízí ještě jednu neobvyklou záležitost. Emanuel Gat vytvořil svou choreografii pro tři obsazení, jedinečně namíchaná: smíšený pár, dvojice tanečnic a dvojice tanečníků. Páry se v jednotlivých uvedeních titulu střídají. Všechny tři dvojice přinášejí individuální pojetí, které vyplývá nejen z genderových odlišností, ale především z jejich osobní kreativity, vnitřní energie a také momentu hravé nepředvídatelnosti.

Třetí choreografie, Tetleyho Svěcení jara, je v České republice uváděna vůbec poprvé. Choreografie Glena Tetleyho byly a dodnes jsou velkou výzvou pro interprety. Je tomu tak i v případě Svěcení jara, kdy se v samém závěru díla dostávají tanečníci až na hranu svých fyzických možností. Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. S velkou pokorou a obdivem k náročnému choreografickému zpracování na něj vzpomíná například Michail Baryšnikov, který hlavní roli tančil v roce 1976 v American Ballet Theatre. Od té doby je toto dílo nepřetržitě uváděno na světových scénách.

 

Serenáda

Choreografie: George Balanchine, hudba: Petr Iljič Čajkovskij / hraje Orchestr Státní opery

Separate Knots

Choreografie: Emanuel Gat, hudba: Fryderyk Chopin / klavír: David Švec, Martin Javorček, Marcel Levický

Svěcení jara 

Choreografie: Glen Tetley, hudba: Igor Stravinskij / hraje Orchestr Státní opery

 

Galerie

Komentáře

Komentáře