Partneři portálu O divadle

Mecenáši

29. března 2024

Divadelní svět Brno slaví deset let a sní evropský sen

Festival Divadelní svět Brno dospěl a domácí divadla mají velký zájem představit na něm své inscenace.

Ředitel festivalu a NdB Martin Glaser: „O vzrůstající kvalitě festivalu svědčí i hodnocení grantové komise Ministerstva kultury – od dvou nejlepších domácích festivalů s více než dvakrát tak dlouhou tradicí dělí DSB na stobodové hodnotící škále už jen pouhé čtyři desetiny bodu. DSB získal téměř dvojnásobný grant proti minulému roku. Přebírali jsme festival, který byl v grantových hodnoceních mezi posledními s nulovou finanční podporou. Během pěti let jsme se dostali na téměř čtyři miliony.“

Diváci všech generací se mohou těšit na řadu představení – domácích, ale i ze Slovenska, Belgie, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Komorských ostrovů, Madagaskaru, Martiniku, Německa, Norska, Polska. Hrát se přitom nebude jen na známých adresách, jako jsou scény Národního divadla Brno, Divadla Husa na provázku, HaDivadla, Městského divadla Brno, Divadla Polárka nebo brněnské JAMU, ale také třeba v šapitó na Kraví hoře nebo ve známé Löw-Beerově vile.

Jednotlivá představení mají společná hlavní témata. Tím hlavním je Evropský sen, kdy se diváci budou moci vydat na vzrušující cestu evropskou minulostí i současností. Jedna z největších hvězd současného evropského divadla, polský režisér Krzysztof Warlikowski přiveze do Brna svoji ambiciózní adaptaci Proustova románu Hledání ztraceného času nazvanou Francuzi. Bude jí pátrat po kořenech evropské identity i myšlení (Janáčkovým divadlem při tom nechá projet vlak). Původem izraelská režisérka Yael Ronenová se ve své inscenaci Roma Armee z oceňovaného berlínského Maxim Gorki Theater vydá na strhující cestu do budoucnosti bez předsudků. Belgická performerka Marieke Dermul přímo s brněnskými diváky dotvoří univerzální „píseň evropského občana“ (European Citizen Popsong). Odpověď na otázku, co mají společného národní minulost, rituál a svoboda projevu, předloží rakouský choreograf a muzikant Simon Mayer v inscenaci Sons of Sissy. Ta bude uvedena i ve speciální úpravě pro zrakové handicapované obecenstvo. Téma Evropský sen naplňují i představení Europeana (Francie), Americký cisár (Štúdio 12 Bratislava) anebo třeba čerstvá inscenace Michala Dočekala z Městských divadel pražských, Andělé v Americe.

Do Evropy mimo Evropu je druhá tematická linie, jíž tvoří i představení souborů z jediného evropského ostrova v Karibiku – Martiniku. Diváci se mohou těšit na činohru Suzanne Césaire Fontaine solaire, komponovaný taneční večer, kde vystoupí taneční skupina Art&Fact z Martiniku a charismatická Judith Olivia Manantenasoa z Madagaskaru. Vrcholem pak bude hudebně dramatické vystoupení komorského hudebníka a divadelníka Soeufa Elbadawiho – Mwezi WaQ. Zpěvy Luny a naděje v závěru festivalu.

Dramaturgyně činohry NdB Lucie Němečková: „Hranice Evropy sahají až k dalekým oceánům. Jde o pozůstatky neblahého koloniálního panství jednotlivých evropských zemí a jakkoliv vztahy metropolí k zámoří jsou dodnes složité, je třeba s nimi počítat. V oblasti scénických umění a literatury rozhodně.“

V programu 10. ročníku DSB se také potkávají tři velká jména skandinávského literárního a divadelního světa – Ibsen, Bergman a Andersen. Vůbec poprvé si bude moci brněnské publikum vychutnat Ibsenovo dílo v originále, a to díky menšímu nezávislému souboru Visjoner Teater z Osla, jehož Hedda Gablerová se nastěhuje do brněnské Vily Löw Beer a pozve festivalové diváky přímo k sobě do obýváku. Bergmanovské postavy z prozaického textu Soukromé rozhovory ožijí ve stejnojmenné inscenaci spolku Jana Nebeského Jedl v hlavní roli s Aloisem Švehlíkem a pražské Divadlo Na zábradlí přiveze do Brna inscenaci Dánská občanská válka 2018–24. Odkaz Christiana Hanse Andersena v autorském zpracování Šimona Spišáka bude pro změnu po tři dny hostit Divadlo Polárka.

Člen dramaturgické rady z Divadla Polárka Jan Cimr. „Tři neklasická zpracování pohádek Cisarove nové šaty, Malá morská víla a Škaredé káčatko ze tří různých slovenských divadel pojí snaha vyložit známé příběhy živě, současně, aby k dětem promlouvaly o své skutečné podstatě a tématech v nich obsažených srozumitelně a poeticky.“

Součástí dětského programu bude také divadelní stan na Kraví hoře, kde se denně odehrají až tři představení, doplněná o bohatý doprovodný program, který pro DSB připravili lektoři z Malého divadla v Českých Budějovicích, Divadla DRAK v Hradci Králové a samozřejmě z brněnského Divadla Polárka.

Desátý ročník DSB divákům představí i herce a dramatika Tomáše Dianišku. Dramaturg Městského divadla Brno Jan Šotkovský: „Dianiška je současným autorským fenoménem – byť může být pro leckoho kontroverzní odmítáním uměleckých stylizací a svojí ambicí pouze bavit. V současnosti se po celé republice hraje celkem 12 jeho her v mnoha různých divadlech.“

Brněnští diváci uvidí Dianiškovu prvotinu Atomová kočička z libereckého Divadla F. X. Šaldy, jeho snad nejoceňovanější text Mlčení bobříků z Dianiškova domovského Divadla po Palmovkou a také čerstvou novinku Den závislosti, kterou v režii Jana Holce uvedlo Divadlo LETÍ.

Mimořádnou příležitostí srovnat různá uchopení faustovského mýtu přinese trojice inscenací českých divadel. Čerstvé Divadlo roku, tedy Divadlo pod Palmovkou, přiveze nejnovější inscenaci Goethova Fausta od kontroverzního režiséra Jana Klaty, Divadlo DRAK zahraje svoji variaci Fausta pro malé i velké ve speciálním stanu na Kraví hoře, a na jevišti činoherní scény MdB představí Jihočeské divadlo slavné Havlovo Pokoušení v režii Ivana Krejčího.

I letos nabídne festival Divadelní svět Brno také řadu pohybově-tanečních inscenací. Po loňském úspěchu budou moci diváci zhlédnout další virtuózní korejské představení úspěšné choreografky Eun-Me Ahn s názvem Let Me Change Your Name, z české produkce bude k vidění nejnovější inscenace oblíbeného souboru Cirk La Putyka ADHD či oceňované představení VIP Radima Vizváryho.

Vrcholem pohybových produkcí bude podle organizátorů vystoupení jednoho z nejvýraznějších afrických tanečních souborů Vuyani Dance Theater z JAR s inscenací CION: Requiem of the Ravel´s Bolero. Choreograf Gregory Maqoma zavede diváky do světa, kde život a smrt mají k sobě nejblíže.

Dramaturg baletu NdB Karel Littera: „Nejen fascinující zpívaný hudební doprovod i ‚africky‘ rytmizované Ravelovo Bolero dělají z představení nenapodobitelný zážitek.“

Festival proběhne od 23. – 28. května 

Galerie

Mohlo by vás zajímat

19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia
1. 3. 2024
Divadlo Na zábradlí v březnu uvede Čechovova Racka v režii Jiřího Havelky