Partneři portálu O divadle

Mecenáši

29. března 2024

Kateřina Kněžíková sklízí světový úspěch v Glyndebourne

Kateřina Kněžíková podala v titulní roli mistrovský výkon. Počínajíc výhodou, že zpívá v mateřském jazyce – je dlouhodobou členkou Národního divadla v Praze – a k tomu vládne hlasem, který se leskne ve vysoké poloze a je proložen v celém rejstříku hebkou měkkostí.

Sopranistka Kateřina Kněžíková sklízí ovace na světovém operním festivalu v britském Glyndebourne. Zahájila zde rolí Káti v Janáčkově Kátě Kabánové a světová kritika na ni jen pěje chválu. Je to úspěch, o kterém sní každá pěvkyně a který ani v její kariéře nemá obdoby. Titulky renomovaných médií jako The Telegraph, Times nebo Guardian nešetří výrazy jako triumfální, omračující či vynikající.

Kateřina Kněžíková: „Jsem šťastná, jako snad nikdy před tím. Pořád se na mě z různých koutů valí srdečné gratulace a slova uznání. Je to nádherný pocit být takto oceněn po tak náročné práci. Sluší se také poděkovat všem u nás v Čechách za podporu, které si nesmírně cením. Neuvěřitelné na tom všem je, že jsme se přes všechna hygienická opatření a přísná pravidla tady na festivalu dopracovali k premiéře a mohli jsem divákům ukázat naši několikatýdenní práci. Jako by se vše zase ubíralo tím správným směrem. Konečně jsem se nadechla a cítila tu energii, která mnou prostupuje. To, co se strhlo po premiéře bych se vší skromností nazvala výbuchem euforie na obou stranách. Z této zkušenosti budu žít ještě opravdu hodně dlouho.“

Kateřina Kněžíková, která patří v současnosti k nejobsazovanějším českým operním pěvkyním, byla na Glyndebourne Festival Opera vybrána na základě konkurzu, jenž se uskutečnil již před dvěma lety. Slavný operní festival se koná na anglickém venkově ve východním Sussexu, a vyznačuje se luxusním zázemím a špičkovými produkcemi, které nešetří na rozpočtu. Ta dlouhá cesta, píle a práce se dnes zúročila a Kateřina Kněžíková se může těšit těm nejlepším recenzím.

“Hudebně to bylo vskutku výborné. Mladá česká sopranistka Kateřina Kněžíková je v titulní roli Káti bezprostřední hrdinkou s neobyčejně sametovým měkkce znějícím hlasem.”

(The Guardian)

“Její pianissima byla obzvláště vynikající. “

(The Times)

“Expresivní hlas Kněžíkové nám ukazuje celou škálu emocí, které Kata prožívá. Od nevinné smyslnosti až po posedlé provinilé utrpení. “

(Evening Standard)

„Kateřina Kněžíková podala v titulní roli mistrovský výkon. Počínajíc výhodou, že zpívá v mateřském jazyce – je dlouhodobou členkou Národního divadla v Praze – a k tomu vládne hlasem, který se leskne ve vysoké poloze a je proložen v celém rejstříku hebkou měkkostí. Ladně poletujíc po jevišti, její herectví je naprosto věrohodné; citově se pohybuje mezi zasněnou horoucností a upřímností, avšak předem odsouzenou snahou smířit se se svou denní realitou.“

(Bachtrack)

Kateřina Kněžíková bude na festivalu vystupovat ještě měsíc, po té se vrátí do Čech, kde ji čeká další kariérní milník – vydání prvního sólového alba Phidylé. Repertoár sestavila z písní Bohuslava Martinů, Henriho Duparca, Maurice Ravela a Karola Szymanowského, které nahrála s Janáčkovou filharmonií Ostrava pod vedením Roberta Jindry.

Recenze

„Katerina Knezikova has just the right quality of unhinged, delusional naivety for Kat’a, or at least for this production’s Kat’a, and her pianissimo singing is particularly exquisite.“ / Kateřina Kněžíková vtiskla Kátě přesně tu správnou míru neklidné , bláznivé naivity, naprosto správnou pro toto představení. Její pianissima byla obzvláště vynikající.

(Richard Morrison, The Times)

„Musically, it was superb. As Kát’a, young Czech soprano Katarina Knezikova is an unshowy, mellow-sounding heroine.“ / Hudebně to bylo vskutku výborné. Mladá česká sopranistka Kateřina Kněžíková je v titulní roli Káti bezprostřední hrdinkou s neobyčejně sametovým měkce znějícím hlasem.

(Flora Willson, The Guardian)

„Kateřina Kněžíková brings a velvety soprano of fresh intensity to the title role, giving a performance that captures the character’s goodness and (despite everything) essential innocence.“ / Kateřina Kněžíková v titulní roli představuje svůj sametový soprán plný svěží intenzity a její interpretace charakteru vystihuje dobrotivost postavy a (navzdory všemu) nezbytnou primární nevinnost.

(John Allison, The Telegraph)

„Kateřina Kněžíková gives a masterful performance of the title role. She starts with the advantage of singing in her native tongue – she’s a stalwart of Prague National Theatre – and adds to that a voice that has glitter at the top and sweetness throughout. Her acting is totally believable as she flits around the stage, moods swinging between dreaminess and honest but doomed attempts to come to terms with daily reality.“ / Kateřina Kněžíková podala v titulní roli mistrovský výkon. Počínajíc výhodou, že zpívá v mateřském jazyce – je dlouhodobou členkou Národního divadla v Praze – a k tomu vládne hlasem, který se leskne ve vysoké poloze a je proložen v celém rejstříku hebkou měkkostí. Ladně poletujíc po jevišti, její herectví je naprosto věrohodné; citově se pohybuje mezi zasněnou horoucností a upřímností, avšak předem odsouzenou snahou smířit se se svou denní realitou.

(David Karlin, Bachtrack)

„Knezikova’s expressive tone conveys the gamut of emotions to which she is subject, from innocent sensuousness to guilt-ridden anguish.“ / Expresivní hlas Kněžíkové nám ukazuje celou škálu emocí, které Kata prožívá. Od nevinné smyslnosti až po posedle provinilé utrpení.

(Barry Millington, Evening Standard)

„Czech soprano Kateřina Kněžíková has everything needed in the voice for poor Katya: flaming emotion, tenderness, heartbreak.“ / Čestká sopranistka Kateřina Kněžíková má v hlase vše, co je potřeba pro ztvárnění ubohé Káťi: ohnivé emoce, něhu a žal

(David Nice, The Arts Desk)

Galerie

Mohlo by vás zajímat

19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia
1. 3. 2024
Divadlo Na zábradlí v březnu uvede Čechovova Racka v režii Jiřího Havelky