Partneři portálu O divadle

Mecenáši

13. prosince 2025

Popelka (Národní divadlo moravskoslezské)

Komorní Popelka jako veselá “salonní opereta” pro celou rodinu

„Salónní operetu o třech dějstvích z roku 1904“ francouzské skladatelky Pauline Viardot zkouší režisérka Gabriela Petráková se sólisty opery a muzikálu Národního divadla moravskoslezského a také se studenty zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity. Premiéry bude mít komorní hudební pohádkový příběh v Divadle „12“ ve dnech 6. (profesionální pěvci) a 8. února 2025 (studenti).

Inscenace vzniká jako další projekt Operní akademie Ostrava, kdy talentovaní studenti zpěvu pracují v profesionálním prostředí, s profesionálním týmem a na repertoárové inscenaci, v níž mají ti nejlepší z nich šanci účinkovat během sezóny po boku kolegů z opery a tentokráte i muzikálu NDM.

Popelka bude podívaná pro celou rodinu a potěší i generaci, která v divadle postrádá operetu. Režisérka Gabriela Petráková: „My jsme si Popelku pracovně označili jako ,prarodinné představení‘, protože si myslíme, že ta kombinace salonní opery- operety a zároveň hravého pohádkového příběhu je ideální podívanou pro pradordiče s vnoučaty. Staré známé téma je vyprávěné ve francouzském stylu, malilinko v jiném kontextu, než je známe my. Popelka třeba má nevlastního otce, nemá macechu… Je to ale hravá vtipná pohádka, která má v sobě humor, laskavost a diváky zahřeje u srdce.”

Pauline Viardot (1821–1910) byla ve své době slavnou operní pěvkyní, byla ale také skvělou vokální pedagožkou a pozoruhodnou skladatelkou. Svá díla nepsala pro velká divadla, ale v duchu komorním – třeba pro sebe k uvedení salónnímu nebo, častěji, pro své studenty, aby rozvíjeli své pěvecké umění a jevištní projev. Její Popelka však není jen dílkem didaktickým, je to dílo nesporných uměleckých kvalit. Viardot si cenili její dnes mnohem slavnější současníci – Ferenc Lizst ji například označil za první vskutku geniální hudební skladatelku vůbec.

Operní akademie Ostrava

V tomto unikátním projektu získávají studenti zpěvu a dalších hudebních oborů nejen potřebnou praxi v profesionálním divadle, ale i příležitost nejen nastudovat operní dílo s profesionály, ale dokonce je i zahrát pro diváky. Nejlepší z nich se v dalších reprízách stávají alternujícími sólisty a někteří z nich se pak stávají i stálými členy souborů opery nebo muzikálu NDM.

Prvním takovým společným počinem bylo nastudování komorní Čtyřnotové opery Toma Johnsona v únoru 2019, poté to byla Škola žárlivých Antonia Salieriho v režii Gabriely Petrákové (premiéra byla v únoru 2020; tam si zahrál poprvé i studentský orchestr, ale opera byla uváděna kvůli lockdownu jen velmi krátce). Nastudování další opery – díla Maurice Ravela Dítě a kouzla se kvůli covidovým restrikcím posunulo o rok a premiéra byla v únoru 2022. Poté nazkoušeli studenti zpěvu i hry na hudební nástroje dvě raně barokní opery – Purcellovu Dido a Aeneas a Tanec nevděčnic od Claudia Monteverdiho.

Ředitel NDM Jiří Nekvasil: „Nastartovali jsme systematickou a dlouhodobou spolupráci s fakultou, která pomáhá s praktickou přípravou mladých pěvců pro profesionální dráhu, a zároveň umožňuje rozšířit nabídku nových premiér opery NDM zejména o komorní díla 20. století a díla klasicistního nebo barokního repertoáru.”

Garantka programu Operní akademie Ostrava je sopranistka, sólistka opery NDM a vedoucí katedry zpěvu fakulty umění Ostravské univerzity Eva Dřízgová-Jirušová: „Z uměleckého hlediska je naše hledání vhodných titulů pro projekt zaměřeno na díla, která jsou hudebně či tematicky zajímavá a případně mohou zaplnit jakýsi chybějící, dosud ne plně využitý prostor. Tím mám na mysli např. hudební divadlo pro děti nebo rodiny s dětmi. Ale jsou to zároveň díla, která kladou vysoké nároky na pěvecké party,“ přibližuje výběr Eva Dřízgová-Jirušová. O kvalitách účinkujících studentů svědčí také jejich úspěchy v mezinárodních pěveckých soutěžích a mnozí na sebe už upozornili jako operní sólisté u nás i v zahraničí (Dominika Škrabalová, Lukáš Bařák, Karolína Levková a další).

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

12. 12. 2025
Na českou scénu přichází nová hra finského dramatika Miki Myllyaha
12. 12. 2025
Meda, Werich, Marta, Forman, Baťa…
10. 12. 2025
Prokop Košař se ptá svého spolužáka Marka Nagla
9. 12. 2025
Přeložil jsem si hru, abych mohl režírovat spolužáky – naše prázdninová výzva jménem Toyer