Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. prosince 2025

Kuchařka pro disidenty (Divadlo D21)

"Nejde mi o výčet dat, ani klíčových událostí, toho je plná wikipedie. Během rozhovorů se pokouším o co nejintimnější sondu do privátního prostoru, prožívání a emocí.”

Nová premiéra Divadla D21 je pro ně i první spoluprací s režisérkou dokumentárního divadla Barbarou Herz, jejíž práci mohou diváci znát třeba z A studia Rubín (Istanbulská úmluva, Jenom matky vědí, o čem ten život je) či Divadla na cucky (Tanec dervišů).

Pro divadlo to bude zároveň první zkušenost s tímto druhem autorského divadla. Podstata dokumentární metody zvané verbatim, kterou Barbara Herz při své tvorbě využívá, spočívá v pořizování původních rozhovorů s lidmi, kteří mají silný osobní příběh a nebo se k tématu vztahují svou profesí. Z jejich autentických výpovědí se poté sestaví divadelní hra: “Často jsou to různé detaily a drobnosti, nečekané poznámky, které mají v celé výpovědi tu největší hodnotu. Nejde mi o výčet dat, ani klíčových událostí, toho je plná wikipedie. Během rozhovorů se pokouším o co nejintimnější sondu do privátního prostoru, prožívání a emocí.”

Inscenace mapuje osudy žen z disentu a jejich, nyní již dávno dospělých, dětí. Nejedná se ale o historický dokument. Kuchařka pro disidenty reflektuje období pozdní normalizace, ale zcela přirozeně se dotýká i zcela současných témat.

Barbara Herz: „Klíčovou myšlenkou celé inscenace je pro mě to, jak děti zpětně hodnotí klíčová rozhodnutí svých rodičů. Otázky jak ustát vztahovou dynamiku v rodině, vyrovnat se s nepřítomností jednoho z rodičů nebo existenčními problémy řeší ohromné množství lidí. Přijde mi zásadní využít tuto možnost a zeptat se dětí z rodin opozice, jak na to s odstupem času vzpomínají a jak to ovlivnilo jejich životy.“

Dramaturgyně Kristýna Tejmarová: „Jedna z našich průběžných dramaturgických linií se věnuje nedávné historii české společnosti, na kterou ale rádi nahlížíme osobitou a nevšední optikou. Tematicky bude Kuchařka pro disidenty volně navazovat na tituly jako jsou MEIN GOTT!, Benešův posel nebo Emil čili O Háchovi. Formálně ale bude pro naše divadlo úplnou novinkou.“

A jak slovo “kuchařka“ v názvu napovídá, dojde i na jídlo a vaření. Barbara Herz: „Jídlo je rozhodně jedno z témat, které nás vede do té nejprivátnější zóny a zároveň máme možnost touto optikou velmi dobře nahlédnout okolnosti života v totalitním režimu.”

Text a režie: Barbara Herz, dramaturgie: Kristýna Tejmarová, scéna a kostýmy: Petra Vlachynská, hudba: Vladivojna La Chia, fotografie: Michaela Škvrňáková, produkce: Michaela Lacigová

Hrají: Ivana Huspeková, Stela Chmelová, Hana Mathauserová, Anna Trojanová j.h.

Premiéra: 20. května

Mohlo by vás zajímat

5. 12. 2025
Jedinečnost našich osudů je jen v opakování téhož
18. 11. 2025
Gotický román, chcete-li horor, Brama Stokera Drákula vyšel poprvé v Londýně roku 1897. Šlo o první velké literární zpracování upíří tematiky, které v následujících desetiletích svým věhlasem několikanásobně předčilo svého autora. Irský spisovatel a divadelní kritik Bram Stoker se celý život zajímal o okultismus, mystiku a neviditelné síly, které podle jeho přesvědčení ovlivňují lidský osud. Doba viktoriánské […]
12. 11. 2025
Pravda versus moc. Jedinec proti systému. Žena proti strereotypům
8. 11. 2025
Kdo s koho? Divadlo Bolka Polívky a jeho groteskní fraška Ztratili jsme Stalina