Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. října 2024

Albert Herring (Hudební fakulta JAMU)

Studenti hudební fakulty JAMU nastudovali v tuzemsku nejuváděnější operu britského skladatele Benjamina Brittena.

Komediální opera Albert Herring se odehrává se v malém městečku, kde každoročně volí májovou královnu ctnosti. Protože zde však chybí mravně čisté dívky, je zvolen králem chlapec z chudé zelinářské rodiny, jehož jméno nese název tohoto hudebního díla z roku 1947. Téma je podle režisérky Jany Tajovské Krajčovičové neustále aktuální. „Jde o střet světa umělých autorit a reálného světa, stejně jako dnes se také tady někdo či něco staví na piedestal. A velké plus z tohoto pohledu představuje nejen hudebně veliká barevnost díla.“ K současnosti podle režie také přiléhá zpodobňovaná rádoby vysoká morálka, pokrytectví a přetvářka, které nevymizely ani z dnešních dnů. „Jak jinak s tímto vším lze bojovat než nadhledem, humorem a mladickou svěžestí ducha?“

Podle dirigenta Ľubomíra Zelenáka je Brittenova komorní hříčka v historii opery jedinečná: „Hudba je tak přehledně zkomponovaná, že dává vyznít námětu a ději. Staví na psychologii a proměnách jednotlivců.“ Jak mladý dirigent doplňuje, posluchači se v komické hudební stránce díla mohou těšit na pohyblivou basovou linii vystřiženou z barokní sonáty, klasicistní finále s fugatem a koloraturami nebo třeba i valčíkové rytmy. Britten napsal operu pro třináct zpěváků a pro stejný počet hráčů v orchestru. Ve studentském Divadle na Orlí však bude orchestr zredukovaný.

Jana Tajovská Krajčovičová: „Uvažovali jsme, který jazyk více vyhovuje potřebám komické opery založené na konverzaci, a proto jsme volili češtinu.“  I s malým orchestrem však čeká posluchače velmi pestrá zvuková paleta, v níž uslyší kupříkladu smyčce, bicí, klavír nebo harfu.

Hlavní postava Albert Herring je mladík z chudé rodiny zelinářů a stojí na rozcestí. Je poslušný své matce, v dospívání mu ale nikdo nepomáhá. Pro děti okolo je starý, mezi dospělé nezapadá.

Jana Tajovská Krajčovičová: „Často si uměle vytváříme představy, co je správné a co ne. Pak se ale objeví kouzlo nechtěného, které ukáže, že život funguje úplně jinak. A musíme se v tom naučit plavat. Náhoda zamotá děj opery i Albertův život. Vznikne z toho něco velmi zábavného i poučného.“

V titulní roli se představí kupříkladu Michal Kuča. Zamilovaný pár a původce dějové zápletky zase ztvární František Sliž v roli řezníkova asistenta Sida a Bedřiška Ponížilová coby pekařka Nancy. Komická role šlechtičny Lady Billows ve středním věku připadla Haně Kuželové: „Byla to pro mě velká výzva. Michal se v roli Alberta vrací do dětství, které už prožil. Já se musím posunout o třicet let dál, s čímž osobní zkušenost nemám.“

Komickou operní inscenaci představil Benjamin Britten v roce 1947 na Glyndebourne Opera Festival. Námětem byla Brittenovi povídka francouzského spisovatele Guy de Maupassanta. V Česku dílo poprvé zaznělo v roce 1958 v plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla. Celkem se u nás dočkalo už sedmi nastudování.

Specialista pro vnější vztahy JAMU

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]