Partneři portálu O divadle

Mecenáši

17. března 2025

Because of Alma (Venuše ve Švehlovce)

BodyVoiceBand připravuje premiéru o dirigentce ženského osvětimského orchestru

Ke konci své deváté sezóny oživí divadelní soubor BodyVoiceBand ve Venuši ve Švehlovce příběh Almy Rosé v režii Jaroslavy Šiktancové za hudebního doprovodu Alma Ansámblu.

Autorka scénáře Martina Kinská: “Čím víc jsem vplouvala do života Almy Rosé, tím méně jsem byla schopná pochopit, že ten příběh je prakticky neznámý. Přitom byl fascinující… Zjistili jsme, že existuje film. Dokonce i nějaké divadelní inscenace (v zahraničí a dvě i u nás). I to byl úkol – jít jinou cestou. Nesoustředit se pouze na historická fakta, ale najít obecnější téma. O to se pokouším ostatně vždy, jakmile pracuji s reálným námětem. Stěžejním tématem, který proplouvá mojí „tvorbou‟ napříč, je otázka zodpovědnosti člověka za své jednání… Přemýšlela jsem o tom, jak člověka změní tak radikální otřes jeho životem jako byla emigrace Almy, následné zatčení a velmi tvrdé výslechy v internačním táboře a poté přesun do koncentračního tábora Osvětim-Auschwitz (Březinka). Jako by to byly dva různé životy – ta krásná Vídeň, belle epoque, zlatá mládež… A poté nepředstavitelné utrpení, hra o život. Dva různé životy, dvě různé ženy, které ale jsou jedna a táž. A poté různí muži, kteří se tu a tam v jejím životě zastavili a poté šli dál – ať už ze svého rozhodnutí, nebo z rozhodnutí Almy. Byla bych moc ráda, kdyby naše inscenace (původní scénář poté ještě skrze zkoušky doznal logicky změn) přivedla diváky nejen k zájmu o příběh Almy Rosé a pomohla nám ji dostat do povědomí veřejnosti, ale připomněla i příběh Fredyho Hirsche a též osudnou březnovou noc roku 1944, kdy v Osvětimi zahynuly téměř 4 tisíce lidí z tzv. terezínského rodinného tábora. Byla to prokazatelně největší masová vražda československého obyvatelstva v našich dějinách. Jen se o ní málo ví, mluví, snad proto, že se „ztratila‟ v hromadě obětí koncentračních táborů, nebo že o ní není tak uvažováno, jelikož se neudála přímo na území naší země.”

Režisérka Jaroslava Šiktancová: “Kromě otázky, zda může krása umění zastřít krutou realitu, jak o tom mluví Martina Kinská, a otázek zodpovědnosti lidského konání, vyvstalo pro mne v jejím textu během zkoušení ještě jedno silné téma: naprostá spjatost člověka s vlastním jménem, tedy s tím, co má v sobě po svých předcích. A že prochází v životě zkouškami, které nemůže zvládnout nebo vyřešit mimo tuto vazbu. Alma přijala jiné jméno, aby se zachránila před transportem. Ale paradoxně ji v koncentračním táboře zpočátku chránilo, že ji někdo poznal, že řekl její pravé jméno. Proto mne tolik fascinuje věta, kterou Alma v těch nebezpečných chvílích říká: “Zase jsem Alma Rosé”. A všechno, co musí prožít a poznat, ji vede k sobě samé.”

Alma Ansámbl je smyčcový soubor a všechny jeho sólistky patří k předním komorním hráčkám. Hlavní ideou souboru je zachovat uměleckou individualitu sólistek a zároveň rozšiřovat tvorbu ve spojení hudby s výtvarným uměním, tancem a divadlem. Inspirací k založení Alma Ansámblu se stala pro Silvii Hessovou osobnost i životní příběh významné hudebnice a houslistky Almy Rosé. Její umělecké vzdělání, ambice, láska k hudbě a především její odvaha zůstávají pro soubor velkou inspirací.

„Pořád bojovala o lepší podmínky pro nás všechny.“

Alma Rosé v čele ženské kapely v Osvětimi

… because of Alma

Výjimečné hudební nadání a šťastné dětství ve významné hudební rodině. Sňatek s geniálním hudebníkem i vlastní orchestr. Zdálo se, že život vynikající houslistky Almy Rosé bude naplněn hudbou, úspěchem a štěstím. Nakonec zůstala jen hudba. Vše ostatní bylo rozmetáno.

Příběh dcery předního vídeňského houslisty Arnolda Rosé a neteře Gustava Mahlera v sobě zahrnuje všechny nepochopitelné a děsivé zvraty evropských dějin první poloviny 20. století a navíc nastoluje otázku, jakou sílu může mít v lidském životě umění.

Scénář: Martina Kinská, režie: Jaroslava Šiktancová, hudební režie: Silvie Hessová, produkce: Barbara Tůmová, Helena Bartošová, Anna Burianová

Hrají: Anna Brousková, Antonie Formanová, Vojtěch Bartoš

Alma Ansámbl + jeho hosté: Silvie Hessová, Martina Bačová, Hana Baboráková, Věra Binarová, Kateřina Lískovcová, Hana Kubisová, Judita Škodová

Premiéra: 3. listopadu

Mohlo by vás zajímat

16. 3. 2025
Autor: Boleslav Polívka, režie: Boleslav Polívka, scéna: Dušan Ždímal, kostýmy: Jana Zbořilová Hráli: Boleslav Polívka, Chantal Poullain, Jiří Pfeifer, Jaromír Tichý – Baryn, Petra Špalková Záznam divadelního představení: Česká televize 1985Rozhovor: Thespis (Ondřej Šrámek)Fotografie: dr. Jaromír SvobodaProgramy, recenze: Divadelní ústav
14. 3. 2025
Romantická komedie (2016) britské autorky Samanthy Ellis s nadhledem i hloubkou zkoumá, proč je tak těžké najít a udržet v současnosti partnerský vztah
11. 3. 2025
Národní divadlo moravskoslezské uvede v české premiéře komickou operu Nina Roty, Florentský slaměný klobouk (Il cappello di paglia di Firenze)
9. 3. 2025
Autor: Karel Čapek, režie: Karel Pokorný, scéna: Josef Vališ, kostýmy: Jindřiška Hirschová Hráli: Jana Štěpánková (Emilia Marty), Karel Urbánek (Jaroslav Prus), Miroslav Nohýnek (Janek, jeho syn), Václav Mareš (Albert Gregor), Josef Patočka (Hauk – Šendorf), Zdeněk Ornest (Advokát dr. Kolenatý), Miloš Willig (Solicitátor Vítek), Daniela Kolářová (Kristina, jeho dcera), Eliška Velínská (Komorná), Emil Rohan (Lékař), […]