Partneři portálu O divadle

Mecenáši

2. prosince 2022

Být i nebýt 11.21 (Studio Marta, JAMU)

Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti

V kulisách současné Kodaně se setkává pět mladých lidí. Podobají se Shakespearovým postavám? Variace na téma Hamlet s průnikem do naší bezprostřední reality. To vše představuje tematické okruhy autorské inscenace Být i nebýt 11.21.

Na počátku nezvyklého projektu stálo setkání pětice studentů herectví Divadelní fakulty JAMU s oběma autory, Tomášem Syrovátkou a Dodo Gombárem. Dramatický text vznikal na základě variací Shakespearova Hamleta, ale snaží se také rezonovat s autentickými pocity herců – představitelů své generace.

Tomáš Syrovátka: „Idea byla taková, že studenti společně s režisérem během zkoušení obohatí dramatickou předlohu o autorské až dokumentární vstupy.“ Cílem projektu tak bylo jedinečné prolnutí klasické látky s bezprostřední současností konce roku 2021.

Hamletovský názvuk nezvykle nazvané inscenace Být i nebýt 11.21 je podle Dodo Gombára zcela zřejmý a záměrný v obměně slavné věty dánského prince ze Shakespearovy proslulé tragédie: „Čarovný podmiňovací způsob ve slůvku či jsme nahradili spojkou i, protože se mi jeví, že to po nás dnes doba žádá, tuto podivnou schizofrenii, i bytí i nebytí zároveň, konání i nekonání.“ (Čísla z názvu pak zcela prozaicky reflektují měsíc listopad roku 2021, kdy inscenace vznikala. Ve hře se tento přesný údaj dokonce objeví v jedné zcela konkrétní souvislosti.)

Inscenace zavede diváka do sklepa výškové budovy v současné Kodani. Oba autoři se nejprve ptali studentů, jaké pocity v nich naše společenská přítomnost vyvolává. Z jejich postřehů vzešla do jisté míry paradoxní zpráva o žité realitě dneška.

Tomáš Syrovátka: „A ačkoliv si připadáme víceméně izolovaní a chybí nám větší vzájemnost mezi bližními, jednotlivé osobní prožitky se kupodivu dost podobají. Coby vhodný obraz takové existence mi vytanul výškový dům a v něm něco na způsob čekárny. Téma si řeklo také o jazykový styl. Ten není výsledkem záliby v německých vzorech nebo snahy o ozvláštnění. Náš epický způsob vyprávění artikuluje samotu.“

Se slavným Hamletem inscenátoři hledají styčné body spíše v tématech a v dialozích než v ději. „Ve studentech absolventského ročníku herectví jsem našel silné a citlivé partnery pro dialog,“ zdůraznil režisér Dodo Gombár. Divák by mohl či snad i měl tento tvůrčí rozhovor přenést k sobě a na sebe. Inscenace nemá lineární, na první pohled přehledné, vyprávění a neobjede se bez myšlenkové aktivity publika. V inscenaci se objeví kupříkladu i filmové dotáčky, v nichž se herci stávají redaktory a pokoušejí se v dialozích s oslovenými respondenty pátrat po tématech svých postav. Cílem tvůrců je zejména divadlo reagující na naši současnost a na dobu, kterou žijeme, jako jednotlivci i jako společnost.

Autoři: Tomáš Syrovátka, Dodo Gombár, režie: Dodo Gombár, scéna: Matěj Prokop, kostýmy: Ester Hradilová

Hrají: Andrea Hodíková, Martin Mihál, Kateřina Kornhäuserová, Martin Urbaník, Karolína Vaňková

Premiéra: 29. listopadu 2021

Specialista pro vnější vztahy JAMU

Mohlo by vás zajímat

29. 11. 2022
24. ročník festivalu ostravských činoherních divadel nabídne 11 inscenací – aneb od rychle stravitelného hamburgeru ke gurmánskému (divadelnímu) zážitku
24. 11. 2022
Divadlo Jiřího Myrona se stane dějištěm plesu požárníků s tombolou, volbou královny krásy i pořádným ohněm
22. 11. 2022
Noc divadel ve Státní opeře (dříve Německé divadlo, Divadlo 5. května a Smetanovo divadlo) nabídla divákům dva prohlídkové okruhy. Mohli tak vidět hlediště i zákulisí, šatny, kulisárny, mohli vstoupit do orchestřiště, zkušeben. A mohli vidět i technické zázemí, což bylo velmi zajímavé, protože divadlo, to je nejen umění, ale i světla, teplo, vzduchotechnika. Prostě provoz. […]
17. 11. 2022
„Raději být mrtvý bez krve, než zůstat naživu bez srdce.“