Partneři portálu O divadle

Mecenáši

28. února 2024

Být i nebýt 11.21 (Studio Marta, JAMU)

Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti

V kulisách současné Kodaně se setkává pět mladých lidí. Podobají se Shakespearovým postavám? Variace na téma Hamlet s průnikem do naší bezprostřední reality. To vše představuje tematické okruhy autorské inscenace Být i nebýt 11.21.

Na počátku nezvyklého projektu stálo setkání pětice studentů herectví Divadelní fakulty JAMU s oběma autory, Tomášem Syrovátkou a Dodo Gombárem. Dramatický text vznikal na základě variací Shakespearova Hamleta, ale snaží se také rezonovat s autentickými pocity herců – představitelů své generace.

Tomáš Syrovátka: „Idea byla taková, že studenti společně s režisérem během zkoušení obohatí dramatickou předlohu o autorské až dokumentární vstupy.“ Cílem projektu tak bylo jedinečné prolnutí klasické látky s bezprostřední současností konce roku 2021.

Hamletovský názvuk nezvykle nazvané inscenace Být i nebýt 11.21 je podle Dodo Gombára zcela zřejmý a záměrný v obměně slavné věty dánského prince ze Shakespearovy proslulé tragédie: „Čarovný podmiňovací způsob ve slůvku či jsme nahradili spojkou i, protože se mi jeví, že to po nás dnes doba žádá, tuto podivnou schizofrenii, i bytí i nebytí zároveň, konání i nekonání.“ (Čísla z názvu pak zcela prozaicky reflektují měsíc listopad roku 2021, kdy inscenace vznikala. Ve hře se tento přesný údaj dokonce objeví v jedné zcela konkrétní souvislosti.)

Inscenace zavede diváka do sklepa výškové budovy v současné Kodani. Oba autoři se nejprve ptali studentů, jaké pocity v nich naše společenská přítomnost vyvolává. Z jejich postřehů vzešla do jisté míry paradoxní zpráva o žité realitě dneška.

Tomáš Syrovátka: „A ačkoliv si připadáme víceméně izolovaní a chybí nám větší vzájemnost mezi bližními, jednotlivé osobní prožitky se kupodivu dost podobají. Coby vhodný obraz takové existence mi vytanul výškový dům a v něm něco na způsob čekárny. Téma si řeklo také o jazykový styl. Ten není výsledkem záliby v německých vzorech nebo snahy o ozvláštnění. Náš epický způsob vyprávění artikuluje samotu.“

Se slavným Hamletem inscenátoři hledají styčné body spíše v tématech a v dialozích než v ději. „Ve studentech absolventského ročníku herectví jsem našel silné a citlivé partnery pro dialog,“ zdůraznil režisér Dodo Gombár. Divák by mohl či snad i měl tento tvůrčí rozhovor přenést k sobě a na sebe. Inscenace nemá lineární, na první pohled přehledné, vyprávění a neobjede se bez myšlenkové aktivity publika. V inscenaci se objeví kupříkladu i filmové dotáčky, v nichž se herci stávají redaktory a pokoušejí se v dialozích s oslovenými respondenty pátrat po tématech svých postav. Cílem tvůrců je zejména divadlo reagující na naši současnost a na dobu, kterou žijeme, jako jednotlivci i jako společnost.

Autoři: Tomáš Syrovátka, Dodo Gombár, režie: Dodo Gombár, scéna: Matěj Prokop, kostýmy: Ester Hradilová

Hrají: Andrea Hodíková, Martin Mihál, Kateřina Kornhäuserová, Martin Urbaník, Karolína Vaňková

Premiéra: 29. listopadu 2021

Specialista pro vnější vztahy JAMU

Mohlo by vás zajímat

20. 2. 2024
Bazaar jako místo hlučných debat a dialogu. Bazaar jako místo výměn a ne nákupů. Bazaar jako neřízené tržiště myšlenek, nápadů, barev a vůní z nejrůznějších koutů střední a východní Evropy. Letos na téma Odvážné praxe
17. 2. 2024
„Tartuffa každý zná, ale nikdo ho nečetl“
15. 2. 2024
Letošní 5. ročník divadelní přehlídky Jižní spojka lze označit za pokračování tradice. Soubory JČD se letos představí od 18. února do 4. března na pěti pražských scénách
13. 2. 2024
Dramatizace Davida Košťáka posouvá předlohu vstříc bezčasí, které se stává ideální živnou půdou, v níž omlazené postavy konfrontují diváka s tématem vlastní identity a svíravé mnohosti životní volby