Partneři portálu O divadle

Mecenáši

30. března 2023

Být i nebýt 11.21 (Studio Marta, JAMU)

Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti

V kulisách současné Kodaně se setkává pět mladých lidí. Podobají se Shakespearovým postavám? Variace na téma Hamlet s průnikem do naší bezprostřední reality. To vše představuje tematické okruhy autorské inscenace Být i nebýt 11.21.

Na počátku nezvyklého projektu stálo setkání pětice studentů herectví Divadelní fakulty JAMU s oběma autory, Tomášem Syrovátkou a Dodo Gombárem. Dramatický text vznikal na základě variací Shakespearova Hamleta, ale snaží se také rezonovat s autentickými pocity herců – představitelů své generace.

Tomáš Syrovátka: „Idea byla taková, že studenti společně s režisérem během zkoušení obohatí dramatickou předlohu o autorské až dokumentární vstupy.“ Cílem projektu tak bylo jedinečné prolnutí klasické látky s bezprostřední současností konce roku 2021.

Hamletovský názvuk nezvykle nazvané inscenace Být i nebýt 11.21 je podle Dodo Gombára zcela zřejmý a záměrný v obměně slavné věty dánského prince ze Shakespearovy proslulé tragédie: „Čarovný podmiňovací způsob ve slůvku či jsme nahradili spojkou i, protože se mi jeví, že to po nás dnes doba žádá, tuto podivnou schizofrenii, i bytí i nebytí zároveň, konání i nekonání.“ (Čísla z názvu pak zcela prozaicky reflektují měsíc listopad roku 2021, kdy inscenace vznikala. Ve hře se tento přesný údaj dokonce objeví v jedné zcela konkrétní souvislosti.)

Inscenace zavede diváka do sklepa výškové budovy v současné Kodani. Oba autoři se nejprve ptali studentů, jaké pocity v nich naše společenská přítomnost vyvolává. Z jejich postřehů vzešla do jisté míry paradoxní zpráva o žité realitě dneška.

Tomáš Syrovátka: „A ačkoliv si připadáme víceméně izolovaní a chybí nám větší vzájemnost mezi bližními, jednotlivé osobní prožitky se kupodivu dost podobají. Coby vhodný obraz takové existence mi vytanul výškový dům a v něm něco na způsob čekárny. Téma si řeklo také o jazykový styl. Ten není výsledkem záliby v německých vzorech nebo snahy o ozvláštnění. Náš epický způsob vyprávění artikuluje samotu.“

Se slavným Hamletem inscenátoři hledají styčné body spíše v tématech a v dialozích než v ději. „Ve studentech absolventského ročníku herectví jsem našel silné a citlivé partnery pro dialog,“ zdůraznil režisér Dodo Gombár. Divák by mohl či snad i měl tento tvůrčí rozhovor přenést k sobě a na sebe. Inscenace nemá lineární, na první pohled přehledné, vyprávění a neobjede se bez myšlenkové aktivity publika. V inscenaci se objeví kupříkladu i filmové dotáčky, v nichž se herci stávají redaktory a pokoušejí se v dialozích s oslovenými respondenty pátrat po tématech svých postav. Cílem tvůrců je zejména divadlo reagující na naši současnost a na dobu, kterou žijeme, jako jednotlivci i jako společnost.

Autoři: Tomáš Syrovátka, Dodo Gombár, režie: Dodo Gombár, scéna: Matěj Prokop, kostýmy: Ester Hradilová

Hrají: Andrea Hodíková, Martin Mihál, Kateřina Kornhäuserová, Martin Urbaník, Karolína Vaňková

Premiéra: 29. listopadu 2021

Specialista pro vnější vztahy JAMU

Mohlo by vás zajímat

29. 3. 2023
Celovečerní epický balet Princezna Hyacinta z prostředí Českého ráje může být zván klenotem národního tanečního bohatství. Nový život této 112 let staré pohádkové inscenaci vdechne balet Divadla F. X. Šaldy.
28. 3. 2023
D21 před premiérou další autorské inscenace, tentokrát „O Benešovi“
23. 3. 2023
Hranice v sexu a vztazích a pravdu v případu znásilnění hledá Činoherní klub v inscenaci KONSENT
6. 3. 2023
„Bohdana Pavlíková a Luboš Veselý jsou na jevišti vždy výtečnými partnery, navíc spolu i v civilu sdílejí jednu domácnost. Jejich společná životní zkušenost i smysl pro humor tak dodává Happy Endu jeho originální a pravdivý punc.”