Partneři portálu O divadle

Mecenáši

15. srpna 2022

Divadlo Na zábradlí vstoupí do nové sezony s finskými povídkami a bestsellerem o Juráčkovi

Divadlo Na zábradlí ve své pětašedesáté sezóně uvede scénické provedení povídek finské autorky Rosy Liksom, dramatizaci bestselleru Dani Horákové O Pavlovi či Tolstého Vzkříšení v dramatizaci Armina Petrase.

Ředitel divadla Petr Štědroň: „Žijeme ve virulentním světě plným změn, zcela nečekaných jednání, ve světě zvůle, ale i komiky a radosti. V příští divadelní sezoně nás čeká hned několik titulů, které budou nahlížet osobní lidské tragikomedie, zkázu i půvab mezilidských vztahů a skrze tyto vztahy budou bolestně a pravdivě reflektovat i poměry v současné společnosti. Těším se ale také na celou řadu doprovodných programů, setkávání s diváky, prohlubování našich zážitků, emocí a pohledů na svět.”

První premiérou sezony bude nová inscenace Jana Mikuláška Medvěd s motorovou pilou a jiné podivuhodné příběhy, tentokrát na motivy krátkých povídek finské autorky Rosy Liksom. Ve spolupráci s dramaturgem Borisem Jedinákem uvede v listopadu Mikulášek hudebně-scénickou koláž povídek na téma zdánlivě běžných životních situací, které však autorka podává s krutou upřímností a notnou dávkou černého humoru.

Boris Jedinák: „Na povídkách Rosy Liksom nás fascinuje jednak její neuvěřitelný nadhled, se kterým vykresluje většinou nepříliš šťastné osudy svých postav – outsiderů, a řadu jejich chybných rozhodnutí, a jednak způsob, jakým do krutých, černohumorných příběhů vtipně ukrývá často tíživá společenská a sociální témata. V povídkách, které se na první pohled mohou zdát být ,pouze’ brutálními anekdotami, sehrává ale svou důležitou roli nacionalismus, Liksom upozorňuje na závažné chyby v trestním systému, vzdělávání, nebo kriticky vykresluje nepoměrně odlišnou životní úroveň v metropoli a na venkově. Kombinací těchto dvou rovin, humoru a bolavých společenských témat, pro nás jevištní zpracování jejích povídek zapadá do dramaturgické linie Divadla Na zábradlí.”

V druhé premiéře sezony se stejně jako v legendární inscenaci Zlatá šedesátá bude tvůrčí tým zabývat osobností filmového režiséra a scénáristy Pavla Juráčka. Tentokrát však půjde o pohled z opačné strany – na rozdíl od „Šedesátek“, které jsou dramatizací Juráčkových deníků, vycházejí režisérka Anna Klimešová a dramaturg Petr Erbes z bestselleru O Pavlovi, jehož autorkou je Juráčkova třetí manželka Daňa Horáková. Dílo nominované na cenu Magnesia Litera za rok 2021 se věnuje postavě filmařského bonvivána v jeho soukromém životě a manželském pobytu v exilu a senzitivním ženským pohledem odkrývá Juráčkovy stinné stránky.

Že půjde o něžnou a citlivou sondu do partnerského života v totalitě i zahraniční izolaci naznačuje také to, že režisérkou inscenace bude právě Anna Klimešová, jejíž dřívější práce na významných jevištích české příspěvkové i nezávislé scény vynikají důrazem na společenská témata i pečlivou prací s atmosférou okamžiku.

Mezi novinky této pražské scény bude patřit také inscenace s komorním obsazením s názvem Skokani. V podání Petra Čtvrtníčka a Jakuba Žáčka tak bude na jevišti Divadla Na zábradlí poprvé uveden dramatický text úspěšného českého spisovatele a scénáristy Jaroslava Rudiše, který svou novou hru píše hercům přímo na tělo.

V červnu Zábradlí uvede další z adaptací velkých děl světové literatury – román Lva Nikolajeviče Tolstého Vzkříšení v dramatizaci německého dramatika Armina Petrase, která dosud nebyla na českých jevištích uvedena a překladu ředitele Divadla Na zábradlí Petra Štědroně. Režisér Jan Mikulášek tak naváže na svou režii Balzacových Ztracených iluzí a představí pražskému publiku palčivě aktuální kritiku ruské společnosti na pozadí bolestivého milostného vztahu.

Poslední projekt Divadla Na zábradlí v nadcházející sezoně vznikne ve spolupráci s mladým režisérem a nedávným absolventem katedry alternativního a loutkového divadla DAMU Štěpánem Gajdošem, který na Zábradlí uvede imerzivní inscenaci.

Rosa Liksom: Medvěd s motorovou pilou a jiné podivuhodné příběhy

Režie: Jan Mikulášek, dramaturgie: Boris Jedinák, scéna, kostýmy: Marek Cpin, hudba: Vojtěch Vondráček

Hraji:́ Jiří Vyorálek, Vojtěch Vondráček, Michal Bednář, Magdaléna Sidonová, Dita Kaplanová, Johana Matoušková, Kateřina Císařová, Lucie Flemrová

Premiéra: 4. listopadu 2022

Inscenace Jana Mikuláška vychází z povídek finské prozaičky a dramatičky Rosy Liksom, pro které je příznačný černý humor a astronomický nadhled nad zamotanými osudy hlavních postav. Ve svých krátkých, velmi stručných textech nechává promlouvat figury, kterým zpravidla nikdo nenaslouchá a které zůstávají často skryté ve stínu, ve špinavých bočních uličkách nebo na odlehlém, opuštěném venkově. Autorská koláž zachycuje komický absurdní svět, ve kterém se násilí, alkohol a drogy stávají denním chlebem, v němž nikdo netuší, co přinese další den, a kde nezbývá nic jiného, než se nemilosrdným hříčkám osudu smát.

Daňa Horáková: O Pavlovi

Režie: Anna Klimešova, dramaturgie: Petr Erbes

Hrají: Anežka Kubátová, Magdaléna Sidonová, Kateřina Císařová, Vojtěch Vondráček, Michal Bednář

Premiéra: 28. dubna 2023

Miluju Tě. Miluju Tě. Miluju Tě… Už jsem Ti vlastně řekl, že Tě miluju?

O vrstvách paměti a o různých podobách Pavla Juráčka. O tom, co se vztahem lidí udělá život v malé garsonce v exilu a o mnoha úrovních samoty. O všech nepřítomných, se kterými dennodenně žijeme. O plamenných očích černého myslivce. O čisté a očistné lásce. O péči a pomoci. O Daně.

„Někdy se ptám, jestli mi neubližoval, aby mě chránil. Jestli nechtěl, abych včas utekla, abych vedle něho nepřišla o rozum. A navíc mne poslední dobou zmáhá pocit, že jsme si byli podobnější, než jsem si ochotna připustit.“ – Daňa Horáková

Lev Nikolajevič Tolstoj / Armin Petras: Vzkříšení

Režie: Jan Mikulášek, překlad: Petr Štědroň, dramaturgie: Dora Viceníkova, scéna, kostýmy: Marek Cpin

Hrají: Miloslav König, Dita Kaplanová, Jana Plodková, Barbora Bočková, Kateřina Císařová, Václav Vašák, Jiří Černý, Michal Bednář

Premiéra: 16. června 2023

Od chvíle, kdy se kníže Něchljudov, tehdy mladý voják, seznámil s ještě mladší služkou Káťou Maslovovou, uplynulo mnoho let, desítky let. Byl okouzlen, zneužil jejího mládí na velikonoční hostině a pak na ni zapomněl, stejně jako mnozí po něm. Nyní je předvolán k soudu jako porotce. A v prostitutce obviněné z vraždy poznává dávnou dívku. Nemůže odvrátit rozsudek – ani vědomí, že za tento neúspěšný život, který nyní musí pokračovat a možná skončit v sibiřském vyhnanství, může jen on sám. Co z toho ale vyplývá? Lze zvrátit osud, vlastní nebo cizí? Jak funguje odpuštění, jak se zaklíná odpuštění? A co když se svět, který chce nyní Něchljudov změnit, vůbec změnit nechce?

Vzkříšení je posledním Tolstého románem a zároveň románem, který nejzřetelněji ukazuje na současnost. Začíná v Moskvě 19. století a končí v bezčasí, bez místa, v nicotě. Tam jsou všichni shromážděni: nepochopení, vyplivnutí, bojovníci za spravedlnost. Revoluce a odpor, vášeň, moudrost, nemoc a utopie zde nacházejí své poslední útočiště mezi štěkajícími psy. Román velkého ruského spisovatele zachycuje mistrovskou formou společenskou atmosféru carského Ruska z konce 19. století.

Mohlo by vás zajímat

12. 8. 2022
„Bez těch pramenů by si hrabě Špork postavil letní rezidenci nejspíš někde jinde a lázeňští hosté by tu nikdy neslyšeli ani takt z italské opery, ani notu v podání Šporkovy kapely.“
8. 8. 2022
Na prestižní skotské divadelní přehlídce Edinburgh Festival Fringe letos účinkují dva české soubory, Cirk La Putyka a Losers Cirque Company. První zde uvede dokonce dvě svá představení – v jednom z místních divadel Zoo Southside inscenaci Runners a v prostoru McEwan Hall od Underbelly projekt s ukrajinskými studenty kyjevské cirkusové akademie Boom vol. 2. Cirk […]
8. 8. 2022
„Anděla je studentkou Katedry scénografie (o obor má zájem stále méně mužů) na DAMU. Kvůli horku (klimatická změna) se musela se svým ateliérem přestěhovat do metra (vysoké nájmy). Má nehty od lepidla. Ráda skládá puzzle.“