Partneři portálu O divadle

Mecenáši

14. ledna 2025

Evžen Oněgin (Divadlo F. X. Šaldy)

V pořadí druhou operní premiérou 141. sezóny DFXŠ s jednotícím tématem Navzdory je Čajkovského drama o hloubce a plnosti lidského niterného prožívání, které je v kontrastu s prázdnotou vnějšího světa

Čajkovského opera Evžen Oněgin je spolu se IV. Symfonií f moll, op. 26 vrcholným dílem jeho prvního tvůrčího období úzce vázaného na pobyt v Moskvě, kam se v r. 1865 přestěhoval z Petrohoradu. Čajkovskij komponoval operu v letech 1877–1878, aby pak měla 17. března 1879 premiéru na scéně Malého divadla v Moskvě. Podařilo se mu do ní mnohovrstevnatě vepsat vlastní porozumění pro hlubokou osobní krizi, kdy člověk nemůže kvůli společenským pravidlům žít ve shodě se svým autentickým já.

On – stejně jako Taťána v závěrečné části opery – stál v době jejího komponování před rozhodnutím, zdali žít dle diktátu jiných, nebo ve shodě se svými city. Čajkovskij se v červenci roku 1877, poté, co dokončil zhruba dvě třetiny opery, nešťastně oženil s Antoninou Miljukovovou. Po několika týdnech soužití manželství opustil a odjel z Moskvy. Evžen Oněgin je operou o touze žít volně a v lásce, mající schopnost naše životy měnit. 

Čajkovského opera je nasycena velkými odlišnými charaktery, které jsou v hudbě vykresleny s precizním porozuměním pro jejich emocionalitu a prožívání ve shodě s tím, jak hluboký a pestrý byl Čajkovského vnitřní svět.

Základní dramatický konflikt Čajkovského opery spočívá v rozporu mezi plností neprojevitelného vnitřního světa a prázdnotou světa vnějšího, plného zapomenutých tužeb, v němž se možná ani nemiluje. Ten zpodobňují kromě Olgy, také Larina, Filipjevna a v prvním dějství samozřejmě i samotný Oněgin. V druhém jednání je pozorovatelný jeho dramatický vývoj pramenící z přímého střetu s přítelovou smrtí, kterou pro její zbytečnost lze jen těžko pochopit. Ve třetím aktu se i Oněgin stává tím, kdo chce skutečně žít, nejen přežívat. Hloubku a niternost pak lze spatřovat u Táni a Lenského, kteří oba touží – jejich touha je sice pohání vpřed, ale nevede je ke štěstí, nýbrž k tragickému konci.

Rozpor mezi vnitřním a vnějším světem se vepisuje i do výtvarného a režijního pojetí. Minimalistické dekorace představují onu prázdnotu, kterou zaplňuje velikost hudby a pěveckých interpretací zpřítomňujících hluboká a jemná témata. To skutečné se v Čajkovského díle neodehrává na jevišti, ale v nás – v našem vnitřním světě, ožívajícím díky prožitkům dramatických postav.

Pražská premiéra Evžena Oněgina se uskutečnila na den přesně 136 le před letošní libereckou premiérou – 6. 12. 1888 v Národním divadle, a to pod taktovkou samotného skladatele. (V Divadle F. X. Šaldy byl tento titul po roce 1945 uveden celkem sedmkrát, naposledy v roce 2000.)

Ivan Krejčí o Evženu Oněginovi: „Čajkovský Puškinovo dílo krásně zhudebnil, byť z mého dnešního pohledu příliš romanticky. Už dlouho jsem měl velkou touhu přiblížit Čajkovského Oněgina zpátky k Puškinovi. To do jisté míry jde, a do jisté míry nikoli. Otázka tedy je, jakým způsobem do inscenace dostat vlastně i to, o čem se domnívám, že bylo pro Puškina důležité a co je důležité i pro mě. Tedy ironický pohled na něj i na dobu. Z mého pohledu je Taťána v románu i v opeře jediná jednající postava, která něco opravdu chce, kdežto Oněgin je člověk, který vlaje a je znuděn tím vším, jenom přežívá. Jako nesmírně zajímavé se mi zdá prozkoumat, co jeho náhlé vzplanutí k Taťáně skutečně znamená. Je to opravdu láska? Touha po něčem, co mu uniká? Vlastně poprvé v životě opravdu něco chce a už jen to možná něco znamená.“

Zbyněk Müller o Evženu Oněginovi: „S prvními tóny předehry poznáváme okamžitě skladatelův nezaměnitelný rukopis, který zřejmě většina posluchačů i dirigentů miluje právě tak jako já. Předehra představuje základní výrazový materiál, vycházející z charakteristiky Taťány – zasněnost, zádumčivost, ale také budící se cit, jenž je zhudebňován v průběhu opery různě silnými, ale postupně gradujícími poryvy, vrcholícími odhodláním tyto city vyznat v dopisové scéně. Lyrický soprán zde dozrává do mladodramatické polohy; ta je podpořena i v orchestru, kde se poprvé od začátku opery ozvou trubky a trombony.

Lyrické scény nejsou pro orchestr vůbec snadné – instrumentace je střídmá, nástroje obnažené, a protože chybí robustní základ a střední vrstva, takový ten tmel, který známe dobře například u Bedřicha Smetany, zvuk je obtížné svázat; to je také hlavní a nejtěžší úkol pro dirigenta i orchestr, který musí „doručit“ kromě precizní techniky a souhry také vysokou zvukovou kulturu.“

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

9. 1. 2025
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův příběh vynálezce, který si až příliš pozdě uvědomí, jaký dopad na svět může mít jeho objev ničivé trhaviny
7. 1. 2025
Řekne-li se Dana Medřická, vybaví se Měsíc nad řekou, Ošklivá slečna, Návrat ztraceného syna, Romeo a Julie na konci listopadu, Příběh dušičkový, Sňatky z rozumu, Taková normální rodinka, Nemocnice na konci města. Smrt Hippodamie, Tramvaj do stanice Touha, Dům doni Bernardy, Matka Kuráž a její děti. Ale především se vybaví Kočičí hra.
6. 1. 2025
Autor: Jan Schmid, režie: Jan Schmid, scéna: Miroslav Melena, kostýmy: Miroslav Melena Hráli: Václav Helšus, Jana Synková, Karel Novák, Rostislav Novák, Pavel Havránek, Petr Kratochvíl, Jitka Nováková, Marie Durnová, Zuzana Schmidová, Miroslav Kořínek, Jiří Hykel Premiéra: 12. prosince 1974
13. 12. 2024
Inscenace inspirovaná investigativou Zdislavy Pokorné z Deníku N, která v době, kdy prezidentský úřad v podstatě vykonávalo duo Martin Nejedlý – Vratislav Mynář na Hradě celý rok sledovala, kdo za nimi na Hrad přijíždí „Vratislav Mynář a Martin Nejedlý vládli Pražskému hradu deset let. Řešili státní záležitosti, ale zároveň se věnovali svému byznysu nebo vlastním […]