Partneři portálu O divadle

Mecenáši

7. listopadu 2025

Gazda a roba (Švandovo divadlo)

Švandovo divadlo uvede Gazdu a robu, silný příběh osudové lásky. Novou adaptací klasického českého dramatu…

Režisérkou a autorkou nové adaptace klasického titulu osudové love story, jednoho z nejlepších dramat českého realismu, je Kasha Jandáčková, která k silnému příběhu o ženském údělu, mužské zradě a tíze společenských konvencí přistoupila s pokorou i s živou tvůrčí energií.

Hezká a pracovitá Eva (Anežka Šťastná) je šikovnou krajčířkou (krejčovou), Mánek (Mark Kristián Hochman) je lehkovážným synem bohatých rodičů. Na vesnici, kde oba žijí, je rozděluje výše majetku, společenské postavení i vztah k víře. Pojí je však láska, které nelze poručit. Když se Eva, veřejně ponížená Mánkovou matkou (Andrea Buršová), rozhodne ke sňatku s kulhavým Samkem (Jakub Tvrdík), který jí slibuje klidný a zajištěný život, zklamaný Mánek si vezme Maryšu (Barbora Křupková). Oběma svatbami je zdánlivě vše vyřešeno, zvlášť když Eva porodí manželovi dcerku a i Mánek se stane otcem. Jenže stačí jediný pohled, jediné letmé setkání a je jasné, že drama velkých citů, nadějí a vášní teprve začíná…  

Kasha Jandáčková: „V inscenaci Gazda a roba se dotýkáme tématu posedlosti, ať už konkrétní osobou, majetkem či vírou. Zajímá nás ale i tlak společnosti, která své členy posuzuje z hlediska předsudků a očekávání. A dodržování zažitých norem vyžaduje jít někdy až za hranu toho, co je pro štěstí a svobodu člověka ještě únosné.”

Dramaturgyně Martina Kinská. „Když od rodiny odejde muž, případně začne žít s milenkou, vnímá to i dnešní společnost mnohem méně konfliktně, než když totéž udělá žena. To první vzbudí nanejvýš chvilkový rozruch, to druhé je pořád ještě skandál a daná žena se dočká mnohého odsouzení.“

Kasha Jandáčková: „Rozdílná hodnocení i dopady stejného činu v případě ženy a muže je v naší inscenaci zásadním tématem. V próze Gabriely Preissové, která její divadelní hře předcházela, navíc hlavní hrdinka odchází nejen od muže, ale i od malého dítěte. A právě k této první, pro naši interpretaci zajímavější verzi Evina příběhu se teď vracíme.”

Jazyk hry přitom režisérka zbavila folklórních ornamentů, detailněji prokreslila postavu Eviny kamarádky Zuzky a vyzdvihla úlohu vesnické „chasy“. Mladí vesničané a vesničanky teď děj osobitě komentují coby očití svědkové, horliví vypravěči i nelítostní pomlouvači a drbny…

Zásadní posun představuje změna původního názvu. Z Gazdiny roby – označující hospodářovu milenku a příležitostnou společnici – je nyní titul Gazda a roba. Martina Kinská: „Pojmenování jedné osoby už není odvozeno od osoby druhé. Stojí tu dvě samostatné bytosti, zpočátku rovnoprávné, ovšem jen do určité chvíle.”

Ústřední dvojici Evy a Mánka ztvární Anežka Šťastná a Mark Kristián Hochman (na smíchovské scéně to mezi nimi jiskří i v dramatu Štyrský/Toyen/Heisler autorky a režisérky Martiny Kinské). Autorem výtvarné složky je režisérčin dvorní scénograf Ján Tereba. Martina Kinská: „Scénický koncept vychází ze sevřenosti vesnického společenství. Ústředním prvkem je pavlač jako rozhraní mezi soukromým a veřejným prostorem. Lidé se tu potkávají, vznikají tu ale i legendy a pomluvy. Terebovy lehce historizující, stylizované kostýmy pracují s velmi výraznými materiály a někdy i folklórními prvky. I zde platí, že ve třetím jednání dojde k jejich výrazné proměně.”

Martin Františák, umělecký šéf Švandova divadla: “Gazdina roba dodnes patří k nejlepším divadelním hrám, které u nás vznikly. Po jejím prvním uvedení v roce 1889 se brzy stala jedním ze stěžejních dramat české realistické tvorby, respektive české dramatiky vůbec.“

Mladý tvůrčí a herecký tým tak pod vedením Kashi Jandáčkové nabídne publiku nejen strhující love story o vesnické femme fatale a jejím váhavém milenci: „Vyprávět bude také o roli muže a ženy ve společnosti, o poutech k naší původní rodině i nutnosti nést za svá rozhodnutí zodpovědnost. Novému pojetí 135 let starého kusu, jehož se ve Švandově divadle ujímá mladá divadelní generace, odpovídá i působivé finále: zračí se v něm porozumění, pochopení a soucit.”

Premiéra: 9. listopadu

Mohlo by vás zajímat

5. 11. 2025
Tělo jako plátno, tanec jako štětec: příběh Fridy Kahlo
16. 10. 2025
Dvě století, dva umělci, jeden boj o svobodu
12. 10. 2025
Autor: František Ferdinand Šamberk, úprava a režie: Michal Bartoník, Miroslav Hanuš, scéna a kostýmy: Katarína Hollá, hudba: Radim Smetana, texty písní: Václav Červenka Hráli: Barbora Hrzánová, Miroslav Hanuš, Martin Dejdar, Petr Jančařík, prof. Milan Dušek Premiéra: 12. 4. 1985 (42 představení), 1. obnovená premiéra: 27. 10. 1991(26 představení), 2. obnovená premiéra: 22. 11. 2001 (18 […]
3. 10. 2025
“Tiskneme rty k emailovým okrajům hrníčků a víme, že tahle mastnota, která plave po kafi, nám jednoho dne zastaví srdce.”