Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. května 2024

HAMLET aneb Hádala se duše s tělem (Městské divadlo Brno)

HAMLET: Ne. Nejsem pověrčivý. Jak stojí v evangeliu, ani vrabec nespadne na zem bez božího dopuštění. Má-li to být teď, jindy to nebude, nemá-li to být jindy, bude to teď, a nemá-li to být teď, přijde to tak jako tak. Stačí být připraven

Svou nejproslulejší tragédii napsal William Shakespeare v letech 1600–1601. Od té doby příběh dánského prince Hamleta znovu a znovu vybízí inscenátory po celém světě k opakovanému uchopení a pokusu o nalezení odpovědí alespoň na některé z mnoha otázek, které jsou v něm vetknuty.

  • Lze ve jménu vyšších cílů porušit základní morální pravidla?
  • A může jedinec vzít spravedlnost do vlastních rukou a obhájit své zločiny před vlastním svědomím?
  • Je možné si uprostřed morálního bahna zachovat čistý štít?
  • A jaké místo zastává v nejisté a pochybné lidské existenci láska?

Hamlet se tak stal nejznámějším, byť fiktivním dánským hrdinou a nesmrtelně se vepsal do dějin literatury, divadla a přemýšlení o světě. Slavný alžbětinský dramatik popisuje v Hamletovi stejně pečlivě vnitřní svět svých postav jako i vnější dějové okolnosti, které je obklopují. Můžeme tak příběh vnímat jako tragédii jedné rodiny, která se ovšem záhy rozvine v detektivku s politickým kontextem. Hamlet předstírající šílenství pátrá po pravdě o smrti svého otce a díky tomu se dozvídá mnohé o společnosti, z níž pochází, ale také především o sobě samém. Zločin je však třeba odčinit i za cenu strázní, do nichž takový pokus o nápravu hlavního hrdinu uvrhne.

Bylo jen otázkou času, kdy se režisér Stanislav Moša po úspěšných inscenacích jiných Shakespearových dramat (Benátský kupec, Král Lear, Antonius a Kleopatra) rozhodne uvést i jeho nejhranější tragédii – a to opět v nesmírně poetickém, avšak srozumitelném a divadelně působivém překladu Jiřího Joska.

Pod podtitulem Hádala se duše s tělem se Moša tentokrát rozhodl pro výrazné interpretační gesto: proslule rozpornou postavu Hamleta, snad nejsložitější charakter světového dramatu, svěřil hned dvěma hercům. Ti budou na jevišti existovat vedle sebe jako dvojjediná bytost, ztělesnění vnitřního sváru, rozeklanosti a mnohovrstevnatosti lidské povahy. Jsou jimi čerstvá posila souboru Martin Mihál a Michal Isteník. V tomto pojetí se Hamletův vnější boj i vnitřní konflikt mohou stát výjimečným zážitkem.

Překlad: Jiří Josek, úprava a režie: Stanislav Moša, scéna: Christoph Weyers, kostýmy: Andrea Kučerová, Adéla Kučerová, hudba: Mirko Vuksanović, pohybová spolupráce: Zuzana Holbeinová, světelný design: David Kachlíř, umělecký záznam a střih představení: Dalibor Černák, plakát: Tino Kratochvil, Petr Hloušek, asistent režie: Jan Mazák, odborná spolupráce: Daniela Halámková, produkce: Zdeněk Helbich, dramaturgie: Jan Šotkovský

Hrají: Michal Isteník, Martin Mihál, Petr Štěpán, Petr Halberstadt, Alena Antalová, Viktor Skála, Kristian Pekar, Eliška Skálová, Daniel Rymeš, Jan Brožek, Rastislav Širila, Marco Salvadori, Marek Kolář, Patrik Földeši, Jiří Daniel, Marek Hurák, Jan Mazák, Ladislav Kolář, Igor Ondříček, Diana Velčická, Jan Valeš, Oldřich Smysl, Jiří Ressler, Jakub Uličník, Ondřej Halámek, Marek Kolář, Marek Hurák, Patrik Földeši, Jiří Daniel

Premiéra: 9. září 2023 na Činoherní scéně MdB

Mohlo by vás zajímat

2. 5. 2024
Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí. […]
27. 4. 2024
Petra Nesvačilová a Iva Pazderková poprvé spolu na jevišti
16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici