Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. října 2024

„Jan Dušek 80“ v kavárně na Nové scéně

Výstava významného českého scénografa a prvního porevolučního děkana DAMU Jana Duška v Café Nona

Na začátku dubna proběhla v Café Nona v budově Nové scény Národního divadla vernisáž výstavy „Jan Dušek 80“, která prezentuje průřez celoživotním dílem jednoho z nejvýznamnějších současných českých divadelních scénografů Jana Duška, dlouholetého pedagoga DAMU, kde třicet let vedl katedru scénografie a v roce 1990 se stal jejím prvním porevolučním děkanem.

Cílem výstavy je nejen oslava životního jubilea Jana Duška; především má návštěvníkům poskytnout ucelený obraz o jeho rozsáhlém scénografickém díle, které v mnohém navazuje na výtvarnou tradici jiné zásadní osobnosti české divadelní historie – Františka Tröstera. Pod jeho inspirativním vedením Jan Dušek studoval a tvořil základy svého stylu, v němž výtvarnou stránku úzce propojuje s hereckou akcí v tzv. akční scénografii.

Kurátorka výstavy Vlasta Koubská: „Význam díla pana prof. Duška spočívá ve výrazné kvalitě realizovaných inscenací, v nichž vždy prostřednictvím scénografie usiloval o podporu režisérovy interpretace dramatického textu. Scénografii vždy chápal a chápe jako službu celku dramatického díla. Stejně důležitá je však jeho pedagogická praxe. Za své pětačtyřicetileté působení na DAMU ovlivnil několik generací výrazných českých i zahraničních scénografů, které učil především samostatnému myšlení a chápání dramatického textu a jedinečnému pojetí scénického prostoru. Jedná se o téměř dvě stovky umělců, z nichž většina se řadí ke špičce oboru.“

Výstava v devatenácti rámech zachycuje nejvýznamnější scénické a kostýmní návrhy Jana Duška, svázané zvláště s předními divadelními scénami a československými/českými režiséry. Ty pak doplňují dvě prezentace dokumentující jeho další dílo v návrzích a fotografiích z inscenací, které běží na obrazovkách v mezipatře Nové scény Národního divadla.

Výstava, kterou připravila katedra scénografie DAMU společně s Divadelním ústavem, divadelním oddělením Národního muzea, Archivem Národního divadla a Divadlem na Vinohradech k oslavě jeho osmdesátých narozenin, bude návštěvníkům přístupná do 31. května (ve všední dny 10-23, o víkendu 11-23).

Profesor Jan Dušek se řadí mezi nejvýraznější české žijící scénografy a kostýmní výtvarníky.

Za 55 let praxe se podílel na tvorbě 670 divadelních inscenací. Výraznou stopu zanechal v Šumperku i Perthu, v Brně i v Los Angeles, v Ostravě i Baden Badenu, v Praze i Monte Carlu. Pravidelně spolupracuje s většinou českých a moravských divadel i se scénami slovenskými, polskými, italskými, německými a americkými. K nejzásadnějším momentům jeho tvorby patří například scénografie k inscenacím her Williama Shakespeara či jeho kongeniální spolupráce s filozofem České nové vlny, režisérem Evaldem Schormem. Za svou tvorbu získal mnohá vyznamenání a ceny, mimo jiné 1. cenu na Trienale v Novém Sadu či Cenu Alfréda Radoka.

Pedagogem DAMU se Jan Dušek stal v roce 1977, od roku 1992 do roku 2021 byl vedoucím katedry scénografie, v roce 1994 se stal profesorem. V roce 1990 byl tehdejšími studenty požádán, aby převzal funkci prvního porevolučního děkana DAMU. Výrazně tak přispěl k hladkému a bezpečnému přechodu školy k jejímu demokratickému fungování.

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]