Partneři portálu O divadle

Mecenáši

5. října 2024

Juráček, Nováková: Deník 1974-1989 (Tygr v tísni)

Tygr v tísni uvádí inscenaci Juráčkových posledních deníků z let 1974-1989

Divadelní soubor Tygr v tísni, působící v Divadle VILA Štvanice, připravil divadelní adaptaci dosud nevydaných deníků Pavla Juráčka, režiséra a scénáristy české filmové Nové vlny, s názvem DENÍK 1974-1989.

Inscenace mapuje Juráčkův rozháraný život po zákazu tvorby a vyhazovu z barrandovských studií po roce 1968, dobu setrvalého tlaku ministerstva vnitra po podepsání Charty 77, nucenou emigraci do Mnichova a návrat zpět do vlasti bez možnosti tvořit a pracovat.

Režisér Ivo Kristián Kubák: “Inscenace představuje existencialistický čtyřportrét chorobného psavce, neustále o sobě pochybujícího a sebezpytujícího génia, jehož talent, fantazii a vůli k životu dusí příkazy, zákazy, cenzura, diktovaný vkus, nucená emigrace do cizího světa a vlastní lenost a rezignace.”

Podoby Pavla Juráčka hrají Jiří Böhm, Tomáš Havlínek a Petr Šmíd. Všechny jeho ženy hraje Marie Švestková. Scénu tvoří naddimenzovaná vana. Prostor, kam Juráček utíkal prokrastinovat, tříbit myšlenky a léčit kocovinu.

Dramaturgyně inscenace Marie Nováková: “Deník 1974–1989 dosud knižně nevyšel, Tygr v tísni získal textový materiál přednostně. Tygr v tísni navazuje na inscenaci předchozích zápisků Deník 1959–1974, která měla premiéru v roce 2012.”

Ve světě normalizovaného Československa ani ve světě západoevropské metropole není Juráček schopen se zorientovat a uplatnit. Inscenace je výpovědí člověka, který zaplál a shořel na vrcholu sil. Ve chvíli světové slávy, ve chvíli, kdy natočil náročný velkofilm Případ pro začínajícího kata, do kterého investoval veškerou tvůrčí energii, ve chvíli, kdy se znovu oženil a narodil se mu syn, přijely tanky a život skončil.

Pavel Juráček začal pustnout, docházely mu vydělané peníze, vztahy se rozpadaly a malá naděje, že v emigraci začne svobodně psát, se záhy rozplynula. Jednak proto, že chtěl zkrátka tvořit doma a jednak proto, že měl vysoké nároky na sebe sama a nemístné nároky na své spolupracovníky a zadavatele. Příběh Pavla Juráčka je také podstatným příspěvkem k příběhům českých emigrantů a jejich obtíží mimo vlast.

Marie Nováková: “Naštěstí si Juráček den co den psal obsáhlý, pregnantně formulovaný deník, který byl v době společenské izolace jeho nejlepším přítelem, svědkem duševní temnoty a stavu společnosti. Málokteré dílo tak nemilosrdně vypráví o životním krachu, bez katarze, ale zato s notnou dávkou černočerné ironie.”

Juráček, Nováková: DENÍK 1974-1989 (Divadelní adaptace deníků Pavla Juráčka)

Režie a dramaturgie: Ivo Kristián Kubák a Marie Nováková, hudba: Jen Hovorka, výprava: Dominika Lippertová, Radka Josková

Hrají: Jiří Böhm, Tomáš Havlínek, Petr Šmíd, Marie Švestková

Premiéra: 8. června ve 20.00 v Divadle Vila Štvanice

Galerie

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]