Partneři portálu O divadle

Mecenáši

5. prosince 2022

Kdo se bojí Virginie Woolfové? (DFXŠ Liberec)

Diváci ji milovali, kritika se do krve přela, jestli má autor dostat Pulitzerovu cenu, nebo políček. Albee publikum šokoval zpochybněním poválečné iluze „amerického snu“ a reklamního optimismu dokonalých hospodyněk a utěšených domácností.

Dva manželské páry se nad ránem vracejí z univerzitního večírku, rozehrávají kruté i zábavné hry s nečekanými zvraty a odhalují překvapivá tajemství. Jak se postavy noří do anatomie svých vztahů ostrým skalpelem břitkých dialogů, divák se spolu s nimi ptá: kolik našich vztahů stavíme na lžích a pohádkách? A jak by se proměnily, kdybychom se rozhodli přijmout holou pravdu?

Klasik americké dramatiky Edward Albee (1928–2016) se proslavil hned svou první celovečerní hrou, Kdo se bojí Virginie Woolfové? V roce 1962 s ní čtyřiatřicetiletý Albee dobyl Broadway.

Samozřejmě byla vzápětí i zfilmována, ve hvězdném obsazení: Elizabeth Taylor, Richard Burton, George Segal, Sandy Dennis.

Diváci ji milovali, kritika se do krve přela, jestli má autor dostat Pulitzerovu cenu, nebo políček. Albee publikum šokoval zpochybněním poválečné iluze „amerického snu“ a reklamního optimismu dokonalých hospodyněk a utěšených domácností. Snad i pro obroušení hran byl zařazen jako tvůrce americké podoby absurdního dramatu, jakkoli sám své hry vždy považoval za realistické.

Přesně šedesát let a den od své broadwayské premiéry se tato jedna z nejslavnějších komorních her světové dramatiky představila v Liberci. Možná i náš porevoluční český sen o rovnosti příležitostí, blahobytu a růstu dospěl k podobné vlně znepokojení, jako optimismus v Americe let šedesátých. Univerzitní město a frustrující žabomyší války bezvýznamných vysokoškolských učitelů rozhodně až překvapivě připomínají prostředí, které dobře známe.

Proslulou manželskou dvojici ztvárnili Markéta Tallerová a Martin Polách. Léta prověřila, že hra je především skvěle napsanou a výsostně dramatickou příležitostí pro dva páry herců: jeden zkušený pár mistrů s dokonale vypěstovaným napojením a druhý s pořádnou dávkou sebedůvěry mládí, který se jim pokouší vyrovnat.

Mladší pár, který k ránu přijde o iluze, ztvárňují Stavros Pozidis, nedávný absolvent DAMU, kterého již liberečtí diváci znají třeba jako Jiřího Suchého ze Semaforu, a Kateřina Kornhäuserová, která do liberecké činohry právě nastoupila z brněnské JAMU.

Detail inscenace v rubrice Kdo jste to viděl?:

Mohlo by vás zajímat

29. 11. 2022
24. ročník festivalu ostravských činoherních divadel nabídne 11 inscenací – aneb od rychle stravitelného hamburgeru ke gurmánskému (divadelnímu) zážitku
24. 11. 2022
Divadlo Jiřího Myrona se stane dějištěm plesu požárníků s tombolou, volbou královny krásy i pořádným ohněm
22. 11. 2022
Noc divadel ve Státní opeře (dříve Německé divadlo, Divadlo 5. května a Smetanovo divadlo) nabídla divákům dva prohlídkové okruhy. Mohli tak vidět hlediště i zákulisí, šatny, kulisárny, mohli vstoupit do orchestřiště, zkušeben. A mohli vidět i technické zázemí, což bylo velmi zajímavé, protože divadlo, to je nejen umění, ale i světla, teplo, vzduchotechnika. Prostě provoz. […]
17. 11. 2022
„Raději být mrtvý bez krve, než zůstat naživu bez srdce.“