Poslední premiérou letošní sezóny bude ve Švandově divadle LásKKKa!, napínavý příběh z amerického jihu, inspirovaný knihou Katarzyny Surmiak-Domańské Ku-klux-klan: Tady bydlí láska (kniha vyšla v českém překladu Jarmily Horákové).
Režisér Adama Steinbauer pojal inscenaci LásKKKa! jako mysteriózní western s detektivní zápletkou a groteskně černým humorem. Polská reportérka Kate přijíždí do Harrisonu, údajně nejrasističtějšího města v USA. Mladá novinářka se tu má zúčastnit sjezdu Ku-Klux-Klanu (KKK), organizace v minulosti neblaze proslulé pácháním lynčů a vražd. Jak ale Kate s údivem zjišťuje, v Harrisonu žijí samí hodní a bohabojní lidé. Mužný Sheen jí hned gentlemansky nabídne pomoc, starostlivá Mary obětavě pečuje o svého syna Jeffreyho a reverend chce nejen pro Afroameričany, ale i pro Židy a další dříve utiskované minority jen to nejlepší. Vládne tu láska, víra a čisté úmysly. Ve vzorně bílém městečku tak ďábel, násilí ani plameny pekelné nemají žádnou šanci…
Adama Steinbauera, autora scénáře a režiséra inscenace inspirovala nejen výborná knižní předloha polské reportérky, ale i seriál Městečko Twin Peaks Davida Lynche, filmy režiséra Quentina Tarantina a další slavné snímky, zejména legendární americké westerny. V nich nechybí postavy drsných kovbojů, rozvážných šerifů a ušlechtilých hrdinů či hrdinek: „I s těmito westernovými ikonami se v inscenaci LásKKKa! potkáme. Zároveň si však posvítíme do temných koutů maloměstské idyly a na dno lidských duší.”
Podle dramaturgyně Martiny Kinské pracuje Adam Steinbauer s důmyslnou zkratkou, velmi ostrou nadsázkou a výraznou atmosférou. Zajímavě využívá také motiv ohně: „Tomu všemu naštěstí neschází humor, jakkoli je místy opravdu velmi černý. Často se zde také ironicky odhaluje absurdita a zkreslenost myšlení lidí sdružených v podobných uskupeních jako je KKK.”
Právě odlehčení a vtip jsou v novince Adama Steinbauera velmi důležité: „I samotný Ku-klux-klan vznikl těsně po válce Severu proti Jihu jako spolek několika válečných veteránů. Ti se – zprvu spíš pro legraci – rozhodli založit tajný pánský klub a navlékli na sebe různé dámské šaty a bílá prostěradla. Vysloužilí konfederační vojáci si chtěli zpočátku jen trochu zařádit a vylekat bývalé otroky. A zavzpomínat na staré dobré časy, k nimž ovšem patřila i vláda bílé rasy.”
Do tvůrčího týmu přizval Adam Steinbauer osvědčené spolupracovníky. Magdalena Teleky vytvořila scénografii, jíž vévodí útulná veranda, typický znak amerického jižanského domku. Sloupy s girlandami barevných světel vnášejí do prostoru atmosféru sousedské pospolitosti a lidových zábav pod širým nebem. Otočný domeček má však i druhou, odvrácenou tvář. Martina Kinská: „Tím, jak Kate proniká do mentality místních obyvatel, postupujeme do nitra domku, který se mění ve strašidelný, až jakýsi zásvětní prostor.”
Podobnou proměnou procházejí kostýmy Karolíny Srpkové. Ta našla hlavní inspiraci v Americe 70. let 20. století. Využila rovněž oděvní prvky typické pro americký jih. Adam Steinbauer: „I díky nejrůznějším americkým filmům se vše jeví jako milé, známé a bezpečné. Reverendův outfit může připomenout postavy dobráckých knírkatých šerifů v podání Burta Reynoldse, oděv tajuplného Kovboje odkazuje na zářivý overal Roberta Redforda z filmu Elektrický jezdec.“ I kostýmy však odrážejí rostoucí chaos a šílenství, některé komicky špičaté účesy a pokrývky hlavy navíc připomínají kápě…
Umělecký šéf divadla Martin Františák: „LásKKKa! ve Studiu Švandova divadla je titulem, kterým se hlásíme k hodnotám liberální, tedy svobodomyslné demokracie. K takovým inscenacím na současném repertoáru patří například drama Na první pohled, Dějiny násilí nebo Dívenka na trampolíně.”
Názor Martina Františáka potvrzuje i dramaturgyně Martina Kinská: „LásKKKa! je další inscenací studiové scény Švandova divadla, která v sobě nese jistou provokativnost a narušuje konformní pohled na dnešní události. Navazuje též na linii, v níž se snažíme zvát ke spolupráci divadelní tvůrce mladé či nejmladší generace. Zajímá nás jejich pohled na současný svět a otázky, které si kladou.”
Premiéra: 31. května 2025
Více o inscenaci:
