Partneři portálu O divadle

Mecenáši

29. března 2024

Liberecká opera vítězem festivalu Opera 2022

Opera Divadla F. X. Šaldy získala posedmé hlavní cenu festivalu Opera 2022

Soubor opery libereckého Divadla F. X. Šaldy si už posedmé odváží hlavní cenu kritiků z prestižního Festivalu hudebního divadla OPERA 2022. Za nejlepší inscenaci dostaly cenu “Libuška” Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v hudebním nastudování Martina Doubravského a v režii Lindy Hejlové Keprtové. Cenu diváků za mimořádnou interpretaci navíc obdržela představitelka Bystroušky, Lívia Obručník Vénosová.

„Jedná se o další mimořádné ocenění úrovně liberecké opery. Je až neuvěřitelné, že ve skromných podmínkách vznikají tak oceňované inscenace. Důvodem je mimořádné nasazení a umělecká úroveň všech zúčastněných, za což jim přísluší můj obdiv a poděkování,“ říká dirigent Martin Doubravský, který je autorem hudebního nastudování.

Linda Hejlová Keprtová, režisérka inscenace: „Děkuji. To je první slovo, které mě napadá. Děkuji celému souboru, děkuji odborné veřejnosti, děkuji Janáčkovi za krásnou operu. Zároveň všechny ceny, které náš soubor zdobí, vnímám jako velký závazek i jako výzvu do dalších let, kterou nesmíme promarnit. Ještě jednou z celého srdce DÍKY!“

Představitelka role Bystroušky, Lívia Obručník Vénosová, sólistka opery Divadla F. X. Šaldy, připojuje dojatá slova, jimiž děkuje i své profesorce Brigitě Šulcové: „Mám velkou radost, která se dá těžko popsat do vět. Je to obrovský úspěch operního souboru F. X. Šaldy. Děkuji všem kolegům. Máme v našem souboru krásné lidi, bez kterých by tento úspěch nebyl. Osobně si myslím, že reprezentovat operní soubor na Festivalu hudebního divadla OPERA 2022 s představením Příhody lišky Bystroušky od Leoše Janáčka je velká frajeřina a já jsem na náš operní soubor neuvěřitelně pyšná! Interpretace Lišáka Alžběty Vomáčkové a Revírníka Pavla Vančury jsou mojí inspirací vždy, když je slyším ve svých sluchátkách nebo na jevišti. Linda Hejlová Keprtová a Martin Doubravský jsou fantastický inscenační tým a já mám velké štěstí, že mě mohou formovat a směrovat k lepšímu výkonu. Velké ‚ĎAKUJEM‘ patří mé profesorce Brigitě Šulcové, která je ochotná stále poslouchat moje zkoušky. Je neuvěřitelně trpělivá a je mojí životní múzou. Děkuji Vám všem!“

Letošní ročník byl v pořadí ročníkem již patnáctým. Festival se koná každé dva roky a v roce 2020, stejně jako letos, operní soubor Divadla F. X. Šaldy získal hned dvě ceny – cenu kritiků za nejlepší inscenaci Francesca da Rimini a cenu diváků za individuální výkon Lívia Obručník Vénosová (role Francesci). V roce 2022 tak byly obě kategorie obhájeny.

Letošní cenu kritiků udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková. „Skleněné Libušky budou slavnostně předány na jevištích oceněných divadel,“ uvedla ředitelka festivalu Opera 2022 Lenka Šaldová.

Festival hudebního divadla OPERA 2022 zahájily právě liberecké Příhody lišky Bystroušky, a to už 16. ledna 2022 v Národním divadle v Praze. Během programu se v průběhu tří měsíců představilo sedmnáct českých a slovenských divadel, například Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Slezské divadlo Opava, Národní divadlo moravskoslezské, Jihočeské divadlo České Budějovice nebo dokonce Štátné divadlo Košice a spousta dalších, dohromady bylo uvedeno osmnáct představení. Celý festival uzavřela 29. března Státní opera Národního divadla v Praze.

Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.

Do užšího výběru se dostaly následující inscenace: Donizettiho Roberto Devereux v provedení Státního divadla Košice a Beyond the Garden Stephena McNeffa v provedení souboru Opera povera.

Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Jihočeské divadlo České Budějovice za inscenaci opery Arriga Boita Mefistofeles.

Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 80 diváků.

Mefistofeles se stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,81; následovaly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec s průměrem 4,75 a dále Městská strašidla v provedení Ensemble Opera Diversa s průměrem 4,67 a Figarova svatba v nastudování Slezského divadla Opava s průměrem 4,60.

Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získala Eva Bodorová za interpretaci role anglické královny Alžběty v opeře Roberto Devereux v nastudování Státního divadla Košice. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.

Do užšího výběru se dále dostali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Alžběta Poláčková (Janáčkova Káťa Kabanová, Národní divadlo), Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)

Eva Bodorová

Absolvovala Státní konzervatoř v Bratislavě (prof. Božena Ferancová), aktuálně je studentkou VŠMU v Bratislavě. Získala několik ocenění na mezinárodních soutěžích, mj. se ještě za studií stala absolutní vítězkou Mezinárodní soutěže Imricha Godina – Iuventus Canti ve Vrábľech (2014), získala zde i Cenu za nejlepší interpretaci díla z 21. století. Zvítězila na soutěži konzervatoří v Bratislavě, uspěla i na Pěvecké soutěži Hansa GAbora ve Vídni a na mezinárodní soutěži Neue Stimmen v Berlíně. V roce 2019 se pak stala absolutní vítězkou na Soutěži Franze Lehára v Komárně i na mezinárodní pěvecké soutěži Erzsébet Házy v Nových Zámcích, dále zvítězila v soutěži Sharon Resch Award v Green Bay v americkém Wisconsine. Po studiu konzervatoře získala dvouleté stipendium v operním studiu při Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde debutovala jako Kněžka (Verdi – Aida) a dále zpívala Barbarinu (Mozart – Figarova svatba), První mnišku (Prokofjev – Ohnivý anděl), Echo (Strauss – Adriana na Naxu), Hraběnku Ceprano (Verdi – Rigoletto) či Královnu noci (Mozart – Kouzelná flétna). Po skončení studia absolvovala několik koncertních turné po Rakousku, Švýcarsku, Polsku, Maďarsku a Česku. V roce 2017 absolvovala koncerty v Pesaru, Bergamu, Bologni a Benátkách. V sezóně 2017/2018 debutovala rolí Konstance (Mozart – Únos ze serailu) ve Slovenském národním divadle, kde dále nastudovala Olympii (Offenbach – Hoffmannovy povídky), kterou poté zpívala i v Aalto Theater v Essenu. V rámci Bregenzer Festspiele ztvárnila hlavní roli ve světové premiéře slovenské opery od Ľubice Čekovské Impresario. Alžbětu měla v Košicích původně alternovat s Editou Gruberovou.

Cenu diváků za mimořádnou interpretaci role získala Lívia Obručník Vénosová za interpretaci titulní role v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec.

Lívia Obručník Vénosová získala v divácké anketě 80 hlasů, druhá Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice) získala 78 hlasů.

Více nežli 50 hlasů ještě dostali Eva Bodorová (Alžběta, anglická královna, G. Donizetti: Roberto Devereux, Státní divadlo Košice) a František Zahradníček (Mefistofeles, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice). Přes 30 hlasů získali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): David Matoušek (Nadir, G. Bizet: Lovci perel, Moravské divadlo Olomouc), Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Daniel Luis de Vicente (Georges Germont, G. Verdi: La traviata, Slovenské národní divadlo) a Alžběta Vomáčková (Lišák Zlatohřbítek, L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky, Divadlo F. X. Šaldy Liberec).

Lívia Obručník Vénosová

V roce 2007 absolvovala obor zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Brigity Šulcové. V roce 2011 ukončila studium na pražské HAMU ve třídě Ivana Kusnjera a Heleny Kaupové. Během studií na konzervatoři získala pět ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka, uspěla i na soutěžích Imricha Godina (1. místo), Mikuláše Schneidera-Trnavského (3. místo) a v soutěži českých konzervatoří v Pardubicích (1. místo). Od roku 2005 je hostem Národního divadla v Praze, od roku 2010 je v angažmá v Divadle F. X. Šaldy Liberec, kde v současné době zpívá mj. Verdiho Aidu, Dvořákovu Rusalku, Massenetovu Thaïs, Janáčkovu Bystroušku či Leonoru ve Verdiho Trubadúrovi. Pravidelně spolupracuje s Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka na provedení oper z období baroka i klasicismu. Interpretovala díla řady soudobých skladatelů (Ilja Hurník, Lukáš Hurník, Pavel Trojan, Pavel Trojan ml., Milan Steigerwald). V letech 2011 a 2013 se dostala do širší nominace na Cenu Thálie za nastudování Lisy (Bellini – Náměsíčná) a Violetty (Verdi – La traviata). Spolupracuje s významnými hudebními tělesy (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Český národní symfonický orchestr, Karlovarský symfonický orchestr, Filharmonie Hradec Králové a další).

Cenu ředitelky festivalu získala Opera Národního divadla za inscenaci opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová.

Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla:

Od roku 2007 při příležitosti festivalu Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje osobnosti / instituce, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.

Výbor Jednoty hudebního divadla ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová udělil cenu Ensemble Opera Diversa.

Brněnský soubor profesionálních hudebníků a zpěváků pod názvem Ensemble Opera Diversa existuje od roku 2003, v příštím roce tak oslaví dvacet let své existence. Má kolem třiceti vystoupení a představení ročně, uvedl sedm původních celovečerních oper, dvě desítky minioper. Jádrem činnosti je pozoruhodná hudební a hudebně-dramatická tvorba zakládajících členů souboru Ondřeje Kyase a Pavla Drábka, který byl do roku 2015 uměleckým šéfem souboru.

Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje jednak výraznou stopu, kterou Ensemble Opera Diversa již v českém operním prostředí vytvořil, především ale též restart, který se mu nyní daří pod vedením scénografky Sylvy Markové.

Festival hudebního divadla OPERA je jediná periodická přehlídka reprezentativních inscenací českých a moravských profesionálních operních souborů zřizovaných státem či obcemi, doplněných o další nezávislé subjekty. Od roku 2015 se ho účastní všechny tři slovenské profesionální soubory.

Koná se od roku 1993 každý druhý rok na prestižních pražských scénách (především v historické budově Národního divadla, Stavovském divadle a Státní opeře). Festival umožňuje pravidelně porovnávat směřování i úroveň jednotlivých souborů a rozšiřuje operní nabídku v Praze – nabízí tituly, které se v Praze nehrály po několik desetiletí (nebo dokonce vůbec), i jiný pohled na tituly, které jsou v současné době na repertoáru pražských divadel. V neposlední řadě festival představuje také pozoruhodné osobnosti (režiséry, dirigenty, pěvce a další umělce), které působí na oblastních operních scénách.

Mohlo by vás zajímat

19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia
1. 3. 2024
Divadlo Na zábradlí v březnu uvede Čechovova Racka v režii Jiřího Havelky