Soubor opery libereckého Divadla F. X. Šaldy si už posedmé odváží hlavní cenu kritiků z prestižního Festivalu hudebního divadla OPERA 2022. Za nejlepší inscenaci dostaly cenu “Libuška” Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v hudebním nastudování Martina Doubravského a v režii Lindy Hejlové Keprtové. Cenu diváků za mimořádnou interpretaci navíc obdržela představitelka Bystroušky, Lívia Obručník Vénosová.
„Jedná se o další mimořádné ocenění úrovně liberecké opery. Je až neuvěřitelné, že ve skromných podmínkách vznikají tak oceňované inscenace. Důvodem je mimořádné nasazení a umělecká úroveň všech zúčastněných, za což jim přísluší můj obdiv a poděkování,“ říká dirigent Martin Doubravský, který je autorem hudebního nastudování.
Linda Hejlová Keprtová, režisérka inscenace: „Děkuji. To je první slovo, které mě napadá. Děkuji celému souboru, děkuji odborné veřejnosti, děkuji Janáčkovi za krásnou operu. Zároveň všechny ceny, které náš soubor zdobí, vnímám jako velký závazek i jako výzvu do dalších let, kterou nesmíme promarnit. Ještě jednou z celého srdce DÍKY!“
Představitelka role Bystroušky, Lívia Obručník Vénosová, sólistka opery Divadla F. X. Šaldy, připojuje dojatá slova, jimiž děkuje i své profesorce Brigitě Šulcové: „Mám velkou radost, která se dá těžko popsat do vět. Je to obrovský úspěch operního souboru F. X. Šaldy. Děkuji všem kolegům. Máme v našem souboru krásné lidi, bez kterých by tento úspěch nebyl. Osobně si myslím, že reprezentovat operní soubor na Festivalu hudebního divadla OPERA 2022 s představením Příhody lišky Bystroušky od Leoše Janáčka je velká frajeřina a já jsem na náš operní soubor neuvěřitelně pyšná! Interpretace Lišáka Alžběty Vomáčkové a Revírníka Pavla Vančury jsou mojí inspirací vždy, když je slyším ve svých sluchátkách nebo na jevišti. Linda Hejlová Keprtová a Martin Doubravský jsou fantastický inscenační tým a já mám velké štěstí, že mě mohou formovat a směrovat k lepšímu výkonu. Velké ‚ĎAKUJEM‘ patří mé profesorce Brigitě Šulcové, která je ochotná stále poslouchat moje zkoušky. Je neuvěřitelně trpělivá a je mojí životní múzou. Děkuji Vám všem!“
Letošní ročník byl v pořadí ročníkem již patnáctým. Festival se koná každé dva roky a v roce 2020, stejně jako letos, operní soubor Divadla F. X. Šaldy získal hned dvě ceny – cenu kritiků za nejlepší inscenaci Francesca da Rimini a cenu diváků za individuální výkon Lívia Obručník Vénosová (role Francesci). V roce 2022 tak byly obě kategorie obhájeny.
Letošní cenu kritiků udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková. „Skleněné Libušky budou slavnostně předány na jevištích oceněných divadel,“ uvedla ředitelka festivalu Opera 2022 Lenka Šaldová.
Festival hudebního divadla OPERA 2022 zahájily právě liberecké Příhody lišky Bystroušky, a to už 16. ledna 2022 v Národním divadle v Praze. Během programu se v průběhu tří měsíců představilo sedmnáct českých a slovenských divadel, například Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Slezské divadlo Opava, Národní divadlo moravskoslezské, Jihočeské divadlo České Budějovice nebo dokonce Štátné divadlo Košice a spousta dalších, dohromady bylo uvedeno osmnáct představení. Celý festival uzavřela 29. března Státní opera Národního divadla v Praze.
Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.
Do užšího výběru se dostaly následující inscenace: Donizettiho Roberto Devereux v provedení Státního divadla Košice a Beyond the Garden Stephena McNeffa v provedení souboru Opera povera.
Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Jihočeské divadlo České Budějovice za inscenaci opery Arriga Boita Mefistofeles.
Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 80 diváků.
Mefistofeles se stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,81; následovaly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec s průměrem 4,75 a dále Městská strašidla v provedení Ensemble Opera Diversa s průměrem 4,67 a Figarova svatba v nastudování Slezského divadla Opava s průměrem 4,60.
Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získala Eva Bodorová za interpretaci role anglické královny Alžběty v opeře Roberto Devereux v nastudování Státního divadla Košice. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová a Olga Janáčková.
Do užšího výběru se dále dostali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Alžběta Poláčková (Janáčkova Káťa Kabanová, Národní divadlo), Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Eva Bodorová
Absolvovala Státní konzervatoř v Bratislavě (prof. Božena Ferancová), aktuálně je studentkou VŠMU v Bratislavě. Získala několik ocenění na mezinárodních soutěžích, mj. se ještě za studií stala absolutní vítězkou Mezinárodní soutěže Imricha Godina – Iuventus Canti ve Vrábľech (2014), získala zde i Cenu za nejlepší interpretaci díla z 21. století. Zvítězila na soutěži konzervatoří v Bratislavě, uspěla i na Pěvecké soutěži Hansa GAbora ve Vídni a na mezinárodní soutěži Neue Stimmen v Berlíně. V roce 2019 se pak stala absolutní vítězkou na Soutěži Franze Lehára v Komárně i na mezinárodní pěvecké soutěži Erzsébet Házy v Nových Zámcích, dále zvítězila v soutěži Sharon Resch Award v Green Bay v americkém Wisconsine. Po studiu konzervatoře získala dvouleté stipendium v operním studiu při Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde debutovala jako Kněžka (Verdi – Aida) a dále zpívala Barbarinu (Mozart – Figarova svatba), První mnišku (Prokofjev – Ohnivý anděl), Echo (Strauss – Adriana na Naxu), Hraběnku Ceprano (Verdi – Rigoletto) či Královnu noci (Mozart – Kouzelná flétna). Po skončení studia absolvovala několik koncertních turné po Rakousku, Švýcarsku, Polsku, Maďarsku a Česku. V roce 2017 absolvovala koncerty v Pesaru, Bergamu, Bologni a Benátkách. V sezóně 2017/2018 debutovala rolí Konstance (Mozart – Únos ze serailu) ve Slovenském národním divadle, kde dále nastudovala Olympii (Offenbach – Hoffmannovy povídky), kterou poté zpívala i v Aalto Theater v Essenu. V rámci Bregenzer Festspiele ztvárnila hlavní roli ve světové premiéře slovenské opery od Ľubice Čekovské Impresario. Alžbětu měla v Košicích původně alternovat s Editou Gruberovou.
Cenu diváků za mimořádnou interpretaci role získala Lívia Obručník Vénosová za interpretaci titulní role v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec.
Lívia Obručník Vénosová získala v divácké anketě 80 hlasů, druhá Jana Šrejma Kačírková (Markéta, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice) získala 78 hlasů.
Více nežli 50 hlasů ještě dostali Eva Bodorová (Alžběta, anglická královna, G. Donizetti: Roberto Devereux, Státní divadlo Košice) a František Zahradníček (Mefistofeles, A. Boito: Mefistofeles, Jihočeské divadlo České Budějovice). Přes 30 hlasů získali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): David Matoušek (Nadir, G. Bizet: Lovci perel, Moravské divadlo Olomouc), Vojtěch Pelka (Cherubín, W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava), Ivana Veberová (Emilia Marty, L. Janáček: Věc Makropulos, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Daniel Luis de Vicente (Georges Germont, G. Verdi: La traviata, Slovenské národní divadlo) a Alžběta Vomáčková (Lišák Zlatohřbítek, L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky, Divadlo F. X. Šaldy Liberec).
Lívia Obručník Vénosová
V roce 2007 absolvovala obor zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Brigity Šulcové. V roce 2011 ukončila studium na pražské HAMU ve třídě Ivana Kusnjera a Heleny Kaupové. Během studií na konzervatoři získala pět ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka, uspěla i na soutěžích Imricha Godina (1. místo), Mikuláše Schneidera-Trnavského (3. místo) a v soutěži českých konzervatoří v Pardubicích (1. místo). Od roku 2005 je hostem Národního divadla v Praze, od roku 2010 je v angažmá v Divadle F. X. Šaldy Liberec, kde v současné době zpívá mj. Verdiho Aidu, Dvořákovu Rusalku, Massenetovu Thaïs, Janáčkovu Bystroušku či Leonoru ve Verdiho Trubadúrovi. Pravidelně spolupracuje s Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka na provedení oper z období baroka i klasicismu. Interpretovala díla řady soudobých skladatelů (Ilja Hurník, Lukáš Hurník, Pavel Trojan, Pavel Trojan ml., Milan Steigerwald). V letech 2011 a 2013 se dostala do širší nominace na Cenu Thálie za nastudování Lisy (Bellini – Náměsíčná) a Violetty (Verdi – La traviata). Spolupracuje s významnými hudebními tělesy (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Český národní symfonický orchestr, Karlovarský symfonický orchestr, Filharmonie Hradec Králové a další).
Cenu ředitelky festivalu získala Opera Národního divadla za inscenaci opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová.
Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla:
Od roku 2007 při příležitosti festivalu Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje osobnosti / instituce, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.
Výbor Jednoty hudebního divadla ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová udělil cenu Ensemble Opera Diversa.
Brněnský soubor profesionálních hudebníků a zpěváků pod názvem Ensemble Opera Diversa existuje od roku 2003, v příštím roce tak oslaví dvacet let své existence. Má kolem třiceti vystoupení a představení ročně, uvedl sedm původních celovečerních oper, dvě desítky minioper. Jádrem činnosti je pozoruhodná hudební a hudebně-dramatická tvorba zakládajících členů souboru Ondřeje Kyase a Pavla Drábka, který byl do roku 2015 uměleckým šéfem souboru.
Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje jednak výraznou stopu, kterou Ensemble Opera Diversa již v českém operním prostředí vytvořil, především ale též restart, který se mu nyní daří pod vedením scénografky Sylvy Markové.
Festival hudebního divadla OPERA je jediná periodická přehlídka reprezentativních inscenací českých a moravských profesionálních operních souborů zřizovaných státem či obcemi, doplněných o další nezávislé subjekty. Od roku 2015 se ho účastní všechny tři slovenské profesionální soubory.
Koná se od roku 1993 každý druhý rok na prestižních pražských scénách (především v historické budově Národního divadla, Stavovském divadle a Státní opeře). Festival umožňuje pravidelně porovnávat směřování i úroveň jednotlivých souborů a rozšiřuje operní nabídku v Praze – nabízí tituly, které se v Praze nehrály po několik desetiletí (nebo dokonce vůbec), i jiný pohled na tituly, které jsou v současné době na repertoáru pražských divadel. V neposlední řadě festival představuje také pozoruhodné osobnosti (režiséry, dirigenty, pěvce a další umělce), které působí na oblastních operních scénách.