28. ledna 2022

María de Buenos Aires (Městská divadla pražská)

Slavná tango operita se poprvé představí českému publiku

Českému publiku se poprvé Poprvé se českému publiku představí „tango operita“ María de Buenos Aires – inscenace na pomezí činohry, opery a současného tance. V režii a choreografii Lenky Vagnerové se představí členové jejího tanečního souboru a herci Městských divadel pražských. Roli Maríi budou alternovat Kateřina Marie Fialová a Nina Horáková, v hlavní mužské roli diváci uvidí hostujícího zpěváka a tanečníka argentinského tanga Gustava Ariela Colmenareja. Mezinárodní obsazení inscenace doplňují hráčka na bandoneon Carmela Delgado a tanečník Javier Antar.

V příběhu Maríi, dívky z předměstí argentinského Buenos Aires, se prolínají zcela odlišné světy. Posvátný a světský, mše a svůdný tanec, modlitba a opilecký zpěv, kostel a špinavá putyka. V Maríině pohnutém osudu, její vášnivosti i nespoutanosti se zrcadlí nejen atmosféra soudobého Buenos Aires, ale i samotné argentinské tango.

Lenka Vagnerová, režisérka a choreografka inscenace: „María je pro mne o setkání. Mám tu čest pracovat se skvělým mezinárodním týmem herců, tanečníků a zpěváků. Každý z nich má za sebou jiné zkušenosti, pochází z jiného profesního prostředí. Je to tým krásných a talentovaných lidí. Jejich energie, týmová práce, vzájemný respekt a vůle učit se novým věcem jsou pro mne i celou kreaci naprosto zásadní. Zejména v době, ve které teď žijeme. Příběh Maríi je krásný, zraňující, plný zoufalství i naděje. Tanec, zpěv, herectví, vizuální i hudební složka spolu koexistují organicky v jednom celku.“

Autorem díla je hudební skladatel a virtuózní hráč na bandoneon (klávesový akordeon) Ástor Piazzolla.

Dramaturgyně inscenace Kristina Žantovská: „Když v roce 1967 slyšel Piazzolla uruguayského básníka Horacia Ferrera, který se celoživotně zabýval tangem, recitovat své verše z antologie Romancero canyengue, doprovázené kytaristou Augustínem Carlevarem, vyzval ho, aby spolu něco vytvořili. Tak vznikla María de Buenos Aires, velmi rozbujelý básnický mýtus o zrození Maríi, jako symbolu města a jeho tanečního výrazu, tangu. Symbióza Piazzollovy hudby a Ferrerovy poezie je tak určující, že jsme se rozhodli ponechat příběh v originále. Jen v některých partech do něj vložíme český překlad. Jsme přesvědčení, že tím neztratí příběh své autentické gesto a současně jej zpřístupníme přirozeněji, než kdybychom se ho snažili vmáčknout na titulkovací plátno, což by se nám stejně nepovedlo.“

Hudba: Astor Piazzolla, libreto: Horacio Ferrer, překlad: Vít Kazmar, režie a choreografie: Lenka Vagnerová, překlad a dramaturgie: Patricie Poráková, choreografie tanga: Patricie Poráková, Javier Antar, scéna: Jakub Kopecký, kostýmy: Tereza Kopecká, hudba: Ivan Acher, dramaturgická spolupráce: Kristina Žantovská, hudební nastudování, aranžmá a piano: Jan Aleš, zvukový design: Eva Hamouzová, světelný design: Karel Šimek, bandoneonistka: Carmela Delgado, korepetice argentinské španělštiny: Patricie Poráková, Javier Antar, korepetitor: Jiří Janouch

Hrají: Gustavo Ariel Colmenarejo, Javier Antar, Kateřina Marie Fialová / Nina Horáková, Aleš Bílík, Kryštof Krhovják, Sára Affašová, Renáta Matějíčková, Fanny Barrouquére, Monika Částková, Michaela Kadlčíková, Patrik Čermák, Adam Sojka, Šimon Klus

Gustavo Ariel Colmenarejo
Děkovačka – ABC, 29. prosince 2021
Kateřina Marie Fialová
Nina Horáková

Premiéra 29. prosince v divadle ABC

Opera Plus: María de Buenos Aires – Tango operita

Mohlo by vás zajímat

26. 1. 2022
Hru, která se zvrtla, první letošní inscenaci činoherního souboru DFXŠ,  lakonicky charakterizoval už titulek k recenzi v New York Times – „Komedie, která Vám strhá bránici.“ Režisérka Kateřina Dušková: „Příprava byla velmi náročná. Pro hereckou a režijní práci vyžadovala velké soustředění, dodržení timingu jednotlivých situací a přesnou míru stylizace, aby pointy fungovaly. Bohužel nám téměř […]
25. 1. 2022
Akademie MenART otevírá přihlášky pro mladé talenty a jejich učitele 2022/2023
24. 1. 2022
Ostrava svéráznýma očima Lojzka Lapáčka aneb fotbalový dribling dějinami 20. století