Partneři portálu O divadle

Mecenáši

19. dubna 2024

Otec (Divadlo Petra Bezruče)

Na závěr sezóny nastuduje Divadlo Petra Bezruče francouzský text Otec Floriana Zellera

Hra obdržela řadu prestižních cen a stala se velkým hitem v Paříži, na West Endu i na Broadwayi. Její filmová adaptace (2020) získala dva Oscary. Křehká hra o stárnutí a o odpovědnosti dětí k rodičům bude v režii Jana Holce další velkou hereckou příležitostí pro Norberta Lichého.

Černá komedie o důležitých věcech

Florian Zeller (1979) je francouzský dramatik, prozaik, scénárista a filmový režisér. Jeho divadelní hry jsou překládané do mnoha jazyků a aktuálně je nejhranějším současným francouzským dramatikem na světě.

Dramaturg Peter Galdík: „Ve hrách Otec, Syn a Matka se zabývá vztahy v současné rodině a výzvami, před kterými stojí. Tragikomedie Otec, kterou napsal v roce 2012, je sondou do života rodiny, jejíž fungování zasáhne problematika stáří a odpovědnosti dětí k rodičům.“  Tento text byl roku 2020 zfilmován v režii samotného autora. „V roli otce se představil Anthony Hopkins, který za tuto úlohu získal Oscara v kategorii nejlepší herec. Florian Zeller pak společně s Christopherem Hamptonem získal Oscara za nejlepší převzatý scénář.”

Jeden otec, jedna dcera a mnoho nezodpovězených otázek

André je stárnoucí muž svých vlastních myšlenek. Býval tanečník a bydlí se svou dcerou Anne a jejím manželem Antoinem. Anebo pracoval jako inženýr a jeho dcera žije v Londýně s novým přítelem Pierrem? Proč má uprostřed odpoledne pyžamo? Kam se ztrácejí jeho hodinky? Kam mizí nábytek? A co dělá v jeho kuchyni ten cizí člověk s kuřetem?

Roli stárnoucího otce ztvární na jevišti Divadla Petra Bezruče Norbert Lichý. Čím hra oslovila tohoto zkušeného herce: „Jak je to dobře napsané. To totiž není zas tak obvyklé, abych si přečetl text a řekl si: To jsem fakt rád, že v tom hraju. O to víc zodpovědnosti pak tak nějak máme. Myslím.“

Do role Andrého dcery, druhé neméně významné postavy, která se musí popasovat s údělem pečující osoby, byla obsazena Markéta Haroková: „Věřím, že se dotkneme mimořádně silného tématu.”

Kým jsme, když ztratíme sami sebe?

Tato místy dojemná, ale místy i krutě vtipná černá komedie je psaná z pohledu zapomínajícího Andrého: příběh se tak divákovi skládá nepřímo, skoro až detektivně.

Proč si režisér Jan Holec vybral k režii právě tento text: „Pro jeho strukturu, čistotu, silný příběh a pravdivé postavy. A především pro bol, který známe či poznáme všichni. Do toho příběhu si nejde neprojektovat životní příběh vlastní.“

Autor: Florian Zeller, překlad: Michal Zahálka, režie: Jan Holec, dramaturgie: Peter Galdík, scéna a kostýmy: Pavla Kamanová, hudba: Nikos Engonidis

Hrají: Norbert Lichý, Markéta Haroková, Lukáš Melník, Barbora Křupková, Jáchym Kučera, Magdaléna Holcová

Premiéra: 26. května

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia