Partneři portálu O divadle

Mecenáši

18. května 2024

Pavel Neškudla

Je několik režisérů, kteří když řeknou, že mě chtějí obsadit, tak nemusím vědět vůbec nic a připojím se.

Jak jste se dostal k divadlu? Vzpomenete si na svůj první kontakt s divadlem?

V osmé třídě na základní škole se uskutečnil nábor do dramatického kroužku, a protože můj dobrý kamarád tam již chodil, přihlásil jsem se taky a už u toho zůstal.

Proč jste si zvolil právě obor herectví na katedře alternativního a loutkového divadla? Hlásil jste se i na jiné katedry?

Tehdy jsem vůbec neuvažoval o rozdílech mezi hereckými katedrami – upřímně řečeno, doteď nejsem schopen ty rozdíly vidět, přijde mi, že herectví jako takové je prostě velmi individuální. Takže jsem zkrátka odeslal pár přihlášek a dostal se na DAMU alternativní.

Přemýšlel jste někdy o tom, že vytvoříte svůj vlastní divadelní projekt, v němž budete zastávat roli režiséra, nikoliv herce?

Tak o tom jsem nepřemýšlel.

Vzkázal byste něco budoucím absolventům DAMU? Budoucím hercům a herečkám?

Divadlo je skvělý!

Kam unikáte, když si chcete odpočinout od divadla? Jaké jsou vaše záliby, koníčky?

Divadlo je pro mě jak zálibou, tak koníčkem. V podstatě nemám potřebu před ním unikat. Takže když si chci od divadla odpočinout, jdu spát.

Sníte o nějaké konkrétní roli, postavě, kterou byste někdy v budoucnu chtěl hrát?

Nesním. Spíše sním o tom, jak by měly mé postavy vypadat.

Od roku 2017 jste v angažmá v Divadle v Dlouhé, jak došlo ke spolupráci? V uměleckém vedení divadla jsou i Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (duo SKUTR), kteří byli vašimi vedoucími pedagogy na DAMU. Jaké to bylo se s nimi po letech setkat na profesionální scéně?

Od skončení školy s Martinem a Lukášem spolupracuji víceméně pravidelně a právě oni mě do Dlouhé dostali. Nabídli mi tenkrát roli Trepleva v Rackovi a od té doby jsem tam zůstal.

Kromě Divadla v Dlouhé působíte také v mnoha nezávislých souborech či divadlech, jako jsou Divadlo X10, A studio Rubín, Depresivní děti touží po penězích, Tygr v tísni či MeetFactory. Jaký je rozdíl mezi přípravami inscenace v klasickém kamenném divadle a s alternativním souborem? Na základě čeho přijímáte nabídky na role?

Dlouhá je moje třetí angažmá a s nezávislými soubory spolupracuji celkem pravidelně už od nástupu na DAMU, takže třináct let. Rozdíl v přípravě inscenace není podle mě žádný. Je to stejné. Samozřejmě, že kamenné divadlo má většinou více peněz na scénografii, kostýmy atd., s nezávislým souborem zase člověk někdy hraje v nedivadelním prostředí jako třeba nádraží, bazén, loď… Ale přípravy (aspoň ty, které řeším já z pohledu herce) se neliší. Všichni máme touhu udělat to co nejlépe. Liší se to pak už jen lidmi a jejich uvažováním. Nabídky na práci přijímám hlavně na základě scénáře. A taky je několik režisérů, kteří když řeknou, že mě chtějí obsadit, tak nemusím vědět vůbec nic a připojím se.

V březnu jste měl začít zkoušet inscenaci Švanda dudák v režii Vladimíra Morávka. Vzhledem k aktuální situaci se ale zkoušení odložilo. Jak vnímáte současný stav, kdy nemůžete hrát ani zkoušet? Co děláte ve volném čase? Umíte si ho užít, odpočinout si, využít k jiné činnosti nebo naopak prokrastinujete?

Hraní a zkoušení bohužel ničím jiným nahradit neumím. Takže moje aktivita v současné době spočívá v tom, že čtu, hraju na nástroj, cvičím a nahrávám různé audio povídky, které následně rozesíláme na různá místa, kde si je mohou lidé – v době nouzového opatření – poslechnout. Moje práce samozřejmě plnohodnotně nahradit nelze, takže k prokrastinaci také dochází, ale nazval bych to prokrastinací nucenou.

Galerie

Mohlo by vás zajímat

10. 5. 2024
Nadační fond Magdaleny Kožené připravuje nabitý program 8. ročníku celostátního festivalu ZUŠ Open
9. 5. 2024
Na jeviště Městského divadla Kladno míří další světový hit
2. 5. 2024
Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí. […]
27. 4. 2024
Petra Nesvačilová a Iva Pazderková poprvé spolu na jevišti