„Salónní operetu o třech dějstvích z roku 1904“ francouzské skladatelky Pauline Viardot zkouší režisérka Gabriela Petráková se sólisty opery a muzikálu Národního divadla moravskoslezského a také se studenty zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity. Premiéry bude mít komorní hudební pohádkový příběh v Divadle „12“ ve dnech 6. (profesionální pěvci) a 8. února 2025 (studenti).
Inscenace vzniká jako další projekt Operní akademie Ostrava, kdy talentovaní studenti zpěvu pracují v profesionálním prostředí, s profesionálním týmem a na repertoárové inscenaci, v níž mají ti nejlepší z nich šanci účinkovat během sezóny po boku kolegů z opery a tentokráte i muzikálu NDM.
Popelka bude podívaná pro celou rodinu a potěší i generaci, která v divadle postrádá operetu. Režisérka Gabriela Petráková: „My jsme si Popelku pracovně označili jako ,prarodinné představení‘, protože si myslíme, že ta kombinace salonní opery- operety a zároveň hravého pohádkového příběhu je ideální podívanou pro pradordiče s vnoučaty. Staré známé téma je vyprávěné ve francouzském stylu, malilinko v jiném kontextu, než je známe my. Popelka třeba má nevlastního otce, nemá macechu… Je to ale hravá vtipná pohádka, která má v sobě humor, laskavost a diváky zahřeje u srdce.”
Pauline Viardot (1821–1910) byla ve své době slavnou operní pěvkyní, byla ale také skvělou vokální pedagožkou a pozoruhodnou skladatelkou. Svá díla nepsala pro velká divadla, ale v duchu komorním – třeba pro sebe k uvedení salónnímu nebo, častěji, pro své studenty, aby rozvíjeli své pěvecké umění a jevištní projev. Její Popelka však není jen dílkem didaktickým, je to dílo nesporných uměleckých kvalit. Viardot si cenili její dnes mnohem slavnější současníci – Ferenc Lizst ji například označil za první vskutku geniální hudební skladatelku vůbec.
Operní akademie Ostrava
V tomto unikátním projektu získávají studenti zpěvu a dalších hudebních oborů nejen potřebnou praxi v profesionálním divadle, ale i příležitost nejen nastudovat operní dílo s profesionály, ale dokonce je i zahrát pro diváky. Nejlepší z nich se v dalších reprízách stávají alternujícími sólisty a někteří z nich se pak stávají i stálými členy souborů opery nebo muzikálu NDM.
Prvním takovým společným počinem bylo nastudování komorní Čtyřnotové opery Toma Johnsona v únoru 2019, poté to byla Škola žárlivých Antonia Salieriho v režii Gabriely Petrákové (premiéra byla v únoru 2020; tam si zahrál poprvé i studentský orchestr, ale opera byla uváděna kvůli lockdownu jen velmi krátce). Nastudování další opery – díla Maurice Ravela Dítě a kouzla se kvůli covidovým restrikcím posunulo o rok a premiéra byla v únoru 2022. Poté nazkoušeli studenti zpěvu i hry na hudební nástroje dvě raně barokní opery – Purcellovu Dido a Aeneas a Tanec nevděčnic od Claudia Monteverdiho.
Ředitel NDM Jiří Nekvasil: „Nastartovali jsme systematickou a dlouhodobou spolupráci s fakultou, která pomáhá s praktickou přípravou mladých pěvců pro profesionální dráhu, a zároveň umožňuje rozšířit nabídku nových premiér opery NDM zejména o komorní díla 20. století a díla klasicistního nebo barokního repertoáru.”
Garantka programu Operní akademie Ostrava je sopranistka, sólistka opery NDM a vedoucí katedry zpěvu fakulty umění Ostravské univerzity Eva Dřízgová-Jirušová: „Z uměleckého hlediska je naše hledání vhodných titulů pro projekt zaměřeno na díla, která jsou hudebně či tematicky zajímavá a případně mohou zaplnit jakýsi chybějící, dosud ne plně využitý prostor. Tím mám na mysli např. hudební divadlo pro děti nebo rodiny s dětmi. Ale jsou to zároveň díla, která kladou vysoké nároky na pěvecké party,“ přibližuje výběr Eva Dřízgová-Jirušová. O kvalitách účinkujících studentů svědčí také jejich úspěchy v mezinárodních pěveckých soutěžích a mnozí na sebe už upozornili jako operní sólisté u nás i v zahraničí (Dominika Škrabalová, Lukáš Bařák, Karolína Levková a další).
Více o inscenaci:








