Partneři portálu O divadle

Mecenáši

25. dubna 2024

Premiéra dvou aktovek Václava Havla v režii Kristýny Čepkové

"Na Havlových textech mě fascinuje jeho inteligentní humor, ironie, smysl pro pointu, hluboké pochopení pro člověka a jeho slabé stránky i nadhled nad jeho stránkami silnými. A také jeho vizionářství, schopnost trefně pojmenovávat realitu skrze absurdní komiku a neskutečná vnitřní síla prát se až do úmoru s lidskou malostí." (Kristýna Čepková)

Městské divadlo Kladno oslaví letošní Noc divadel i premiérou dvou aktovek Václava Havla, Audience a Protest, v režii dramaturgyně divadla Kristýny Čepkové.

Proč jste si pro svůj režijní debut vybrala právě tyto texty?

Rozhodla jsem se inscenovat právě aktovky Audience a Protest, protože jsou neskutečně vtipné, hořké, tragikomické… a divácky vstřícné! Navíc je považuji v dramatice Václava Havla za zlomové. Audienci napsal v roce 1975 zhruba za dva dny, víceméně pro pobavení přátel při letním setkání na Hrádečku. Jak se ale ukázalo, hra má mnohem větší přesah. V této aktovce se také v hlavě autora zrodil Ferdinand Vaněk. Je to fenomén a archetyp, který je mnohými, poněkud zjednodušeně, označován jako Havlovo alter ego. Vaněk ale začal žít svým životem i v hrách jiných dramatiků, např. Pavla Kohouta. Protest z roku 1978 je Havlovou „poslední vaňkovkou“ a je v určitém ohledu hrou o něco zralejší, ale zdaleka už ne tak přímočarou. Pojmenovávají se v ní ale totožné mechanismy a principy lidského jednání jako v Audienci. Kromě Vaňka, kterého v naší inscenaci představují dva herci, v každé z aktovek někdo jiný, zde máme postavu Sládka a Staňka. Dva na první pohled naprosto odlišné lidi, ze sociálně i intelektuálně odlišného prostředí. Oba ale řeší až překvapivě podobný problém. Jak si tváří v tvář Vaňkovi obhájit své činy, jak mít čisté svědomí a jak dosáhnout vnitřní svobody, kterou oba zoufale postrádají, zatímco Vaněk ji ztělesňuje.

Co vás přimělo přestoupit z pozice dramaturga do té režisérské a hodláte se režii věnovat ve větší míře? Pokud ano, jaké typy, druhy textů byste si pro svoji režii vybírala?

Jen na okraj, aby bylo jasno: Nemám v úmyslu měnit profesi a stát se režisérkou. To mi bázeň a sebereflexe nedovolí. Nedávno jsem četla rozhovor s mým oblíbeným hercem Miroslavem Táborským, který to krásně pojmenoval jako „dopouštění se režie“. Jak tedy došlo k tomu, že se „dopustím režie“ aktovek Václava Havla? Tato nabídka přišla od uměleckého šéfa Jaroslava Slánského poté, co jsem režijně-dramaturgicky uchopila dva večery scénických čtení Havlových textů. A protože jeho hry doslova stojí na slovu, jedná se v nich slovem a „vše je v textu“, což je moje parketa coby dramaturga, nabídku jsem s velkou pokorou přijala. Zda se bude tento jev ještě opakovat, to se teprve uvidí.

Co vás na procesu inscenace nejvíc překvapilo, v čem je nejvetěší odlišnost od toho, když se na vzniku inscenace podílíte jako dramaturg?

Práce na této inscenaci mě nesmírně bavila a naplňovala, ale také velmi vyčerpávala. Hlavní rozdíl v práci režiséra a dramaturga vidím subjektivně v tom, že režisér si nemůže odpočinout. Dramaturg je členem týmu, má vymezenou svou pozici a své vlastní úkoly. Spíše aktivně přihlíží, než že by něco zásadního rozhodoval. Oproti tomu, režisér v důsledku rozhoduje o všem. Jednotlivé složky se sbíhají u něj, řídí zkoušku po technické i umělecké stránce, zkrátka vede celý proces vzniku inscenace. Často se na něj lidé – herci, inspicient, technici a další umělecko-technické složky obrací s dotazem, někdy i v jeden moment všichni najednou. Občas mám pocit, že se z toho zblázním. Musím ale říci, že mám tak perfektní a profesionální kolegy a kolegyně, že jsem tento tlak snášela velmi dobře. Navíc se mi podařilo skutečně skvělé obsazení všech čtyř rolí. Pánové byli připravení, vnášeli do zkoušek neskutečnou energii a své vlastní nápady týkající se výkladu postav, třebaže byli unavení či nemocní. Navíc jsou to praví gentlemani. Celý tým se ke mně choval opravdu krásně.

Dnešní premiéra Havlových aktovek v režii Kristýny Čepkové je nejen oslavou výročí 17. listopadu, ale i součástí Noci divadel, která letos vyšla na týž den (první European Theatre Night proběhla v roce 2008, ČR se k akci přidala v roce 2013, Noc probíhá vždy třetí sobotu v listopadu).

Letošní ročník má podtitul Československá Noc divadel – vzhledem k tomu, že rok 2018 se nese v duchu mnoha historických výročí, je hlavním tématem letošního ročníku česko-slovenská divadelní spolupráce. Na diváky čeká stejně jako v předchozích ročnících, bohatý program v různých částech divadelní budovy. Městské divadlo Kladno se rozhodlo věnovat významným postavám československé kulturní scény uplynulých 100 let.

Program:

16:30 – 19:00 – interaktivní „oživlé“ muzeum československé historie, průvodci budou osobnosti československé kultury uplynulého století (foyer, hlediště)

17:00 – Václav Havel: Audience & Protest – premiéra inscenace dvou vaňkovských aktovek. V režii Kristýny Čepkové se představí Jaroslav Slánský, Tomáš V. Hron, Miroslav Večerka a Viktor Zavadil

19:30 – „Kavárna československá“ – hudebně literární pásmo (Divadelní kavárna)

21:00 – „Kavárna po desáté“ aneb Co jste chtěli vědět o české literatuře, ale báli jste se zeptat (Divadelní kavárna).

Komponovaný program v Divadelní kavárně vytvoří režisér Josef Kačmarčík, jenž má v sezoně 2018/2019 na starosti jednotlivé tematické večery v tomto komorním prostoru. Hlavní programovou linií bude přednes a recitace korespondence významných československých osobností. Jednotlivé vstupy budou doplněny o hudební vystoupení tvořená československými hity. Herce a herečky při zpěvu živě doprovodí pianista Štěpán Eliáš. Kromě jednotlivých bodů programu čeká na diváky mnoho dalších překvapení. Nebude chybět speciální foto koutek věnovaný období První republiky, soutěžní divadelní kvízy o zajímavé ceny, výstava historických fotografií a rozmanitá výzdoba.

Premiéra Audience a Protestu se uskuteční v malém sále, kde se bude inscenace také reprízovat dopoledne pro školní publikum. Večerní reprízy se budou hrát od 20.11. v Divadelní kavárně.

Divadelní budova bude otevřena od 16:00 do 22:00.

Na všechny části programu je vstupné zdarma, do malého sálu je z důvodu menší kapacity nutná rezervace míst na pokladně divadla.

Po celou dobu trvání akce bude otevřena pokladna divadla. Pro diváky budou připraveny speciální slevové akce na vybraná představení.

Galerie

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia