Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. října 2024

Revizor (Činoherní klub, 8. 5. 1967)

Titul hry nám vybaví Peškova roztančeného hochštaplírku, fikaného petrohradského hejska, jenž jako klikatý blesk prolétl líným hejtmanským salónem a napálí tupé náčelnictvo tak drze, že jeho oběti budily až kapku lítosti. Nový překladatel Gogolovy hry, Zdeněk Mahler, režisér Jan Kačer a soubor Činoherního klubu spojili nyní všechny své síly k tomu, aby tuto představu rozbili. Což se jim povedlo.

Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol, překlad: Zdeněk Mahler, režie: Jan Kačer, hudba: Petr Skoumal, scéna a kostýmy: Luboš Hrůza

Hráli: Jiří Kodet (Chlestakov), Pavel Landovský (Hejtman), Josef Abrhám (Poštmistr), Zdeněk Braunschläger (Okresní soudce), Jana Břežková (Mášenka), Jiří Hálek (Ředitel starobince), Jiří Hrzán (Dobčinskij), Václav Kotva (Bobčinskij), František Husák (Školní inspektor), Helena Růžičková (Hejtmanka), Josef Somr (Sluha Osip), Josef Vondráček (Lékař), Ivan Vyskočil (Miška), Petr Čepek (Podomek), Věra Galatíková (Žena inspektora), Miloslav Štibich (Korotkin), Lubo Mauer (Četník), Petr Skoumal (Děržimorda), Leoš Suchařípa (Náčelník policie), Jindřich Tuláček (Svistunov)

Premiéra: 8. května 1967

Současnost nesoučasného

Výkony jsou až příliš lineární a jednorozměrné, charaketristiky postav jsou jednostranné, zúžené na určitý groteskní rys, nanesený v nejsytější křiklavé barvě, mnohdy s notnou dávkou jakéhosi naturalismu. Je to patrné i na nejvýraznějším výkonu Pavla Landovského v roli hejtmana, hraného jako primitivního hrubiána, mocipána i podlézavce, jenž všechny situace zmáhá s krajní námahou a s neustále bolestnou grimasou ve tváři.

Miloš Smetana (Divadelní noviny, 11.10.1967)

Novátorský Revizor

Dominující postavou není tu všemi mastmi mazaný Chlestakov, jak jej máme stále v živé paměti z oslňujícího a roztančeného výkonu Ladislava Peška na Národním divadle. (…) Gogolův Revizor v Činoherním klubu není totiž představení sólového partu a není také představení, v němž práskaný úředník z Petěrburgu rafinovaně těží z hlouposti hejtmana. Hlupáky, omezenci nebo podvodníky jsou tu totiž všichni, ať už jejich mozkové závity jsou otupělé vodkou nebo zality tukem. A Chlestakov, jak jej hraje Vl. Pucholt, je vlastně primitivní jelimánek…

Zdeněk Roubíček (Mladá fronta, 31.5.1967)

Gogolův Revizor v Činoherním klubu

Titul hry nám vybaví Peškova roztančeného hochštaplírku, fikaného petrohradského hejska, jenž jako klikatý blesk prolétl líným hejtmanským salónem a napálí tupé náčelnictvo tak drze, že jeho oběti budily až kapku lítosti. Nový překladatel Gogolovy hry, Zdeněk Mahler, režisér Jan Kačer a soubor Činoherního klubu spojili nyní všechny své síly k tomu, aby tuto představu rozbili.

Jindřich Černý (Lidová demokracie, 26.5.1967)

https://youtu.be/dOzbeujA2jg

Jan Kačer, Jaroslav Vostrý, Luboš Hrůza (2006)

Jan Kačer o Olegu Tabakovovi (1967)

Jindřich Černý (Divadlo, 5. 11. 1967)

https://youtu.be/BM9PmSe_r_Y
https://youtu.be/IZ6sOhGMzTc
https://youtu.be/lNejthUnh_4
https://youtu.be/3-tfTAskAJ0
https://youtu.be/Qz6zg4H3D5U
https://youtu.be/5otOX7pi8Zg
https://youtu.be/Y_qJL9ObQic
https://youtu.be/U0vh41S5QcM

Oleg Tabakov v Činoherním klubu

Autorka myšlenky portálu O divadle, majitelka vydavatelství Thespis, které vydalo – s výjimkou Cimrmanů – prakticky všechna DVD s divadlem, která se kdy na českém trhu objevila a je dokonce tím subjektem, který jako první přišel s myšlenkou prodeje záznamu divadelního představení.

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]