Partneři portálu O divadle

Mecenáši

27. února 2024

Smutek sluší Elektře (Národní divadlo Brno)

Jak nebezpečná může být touha člověka po vlastním štěstí a lásce?

Honosné sídlo Mannonů. Svět na konci války. Osudové rodinné konstelace. Dcera a matka netrpělivě očekávají návrat otce a syna. První s nadějí, druhá se strachem. Ani muži se nevracejí s lehkou myslí. Mezi přepychovými stěnami rodinného sídla doutná odcizení a zvláštní pachuť dlouho utajovaných vášní, která narušuje blížící se okamžik shledání. Každý z nich chce konečně vzít osud do vlastních rukou, jde jen o to, kdo bude rychlejší a čí stín bude nutné překročit. A za jakou cenu.

Poprvé v Národním divadle Brno: režisér Michal Dočekal – současný umělecký šéf Městských divadel pražských a dlouholetý umělecký šéf činohry Národního divadla.

Jeden z nejvýznamnějších amerických dramatiků 20. století, nositel Nobelovy ceny za literaturu – Eugene O’Neill (1888–1953), nechal ve hře Smutek sluší Elektře znovu ožít postavy antických tragédií, aby nám až na dřeň odhalil nezkrotnost lidské touhy po lásce, která se snadno může změnit v nenávist a nepřekonatelnou touhu po pomstě. Současně je tato rodinná tragédie univerzální výpovědí o složitosti vztahů mezi rodiči a dětmi, v nichž se člověk neustále pohybuje na tenké hranici pocitů špatného svědomí, viny, nebo strachu z opakovaných chyb. Ve své nejslavnější hře O’Neill dokazuje, že antický svět je nám vzdálený jen zdánlivě, neboť způsob prožívání základních lidských emocí zůstává stále stejně naléhavý.

Autor: Eugene O´Neill, překlad: Milan Lukeš, režie: Michal Dočekal, úprava: Michal Dočekal, Jana Slouková, dramaturgie: Hana Hložková, scéna: Dragan Stojčevski, kostýmy: Eva Jiřikovská, hudba: P/\ST

Hrají: Petr Kubes, Hana Tomáš Briešťanská, Petra Lorencová, Viktor Kuzník, Martin Siničák, Eliška Zbranková, Tomáš David, Dan Kranich j. h., Ivo Sedláček j. h., Kateřina Černá j. h., Štěpán Gajdošík j. h.

Premiéra: 24. června (Mahenovo divadlo)

Mohlo by vás zajímat

20. 2. 2024
Bazaar jako místo hlučných debat a dialogu. Bazaar jako místo výměn a ne nákupů. Bazaar jako neřízené tržiště myšlenek, nápadů, barev a vůní z nejrůznějších koutů střední a východní Evropy. Letos na téma Odvážné praxe
17. 2. 2024
„Tartuffa každý zná, ale nikdo ho nečetl“
15. 2. 2024
Letošní 5. ročník divadelní přehlídky Jižní spojka lze označit za pokračování tradice. Soubory JČD se letos představí od 18. února do 4. března na pěti pražských scénách
13. 2. 2024
Dramatizace Davida Košťáka posouvá předlohu vstříc bezčasí, které se stává ideální živnou půdou, v níž omlazené postavy konfrontují diváka s tématem vlastní identity a svíravé mnohosti životní volby