Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. prosince 2022

Studio Marta uvádí: Knihovna klasiků

V brněnském Studiu Marta ožijí velikáni světového formátu. Nastupující absolventský ročník studentů Divadelní fakulty JAMU uvede divadelní sezonu 22/23 vůbec poprvé pod společným tématem - Knihovna klasiků

„Oprášíme knihy, vytrháme z nich strany a na jevišti jim vdechneme nový život,“ vymezují dramaturgicky sezonu nastupující divadelní režiséři a dramaturgové. Ve svém divadelním studiu představí v pěti inscenacích dnes už klasické autory: Julia Zeyera, Ruth Maierovou, Jana Skácela, Friedricha Schillera a Fjodora Michajloviče Dostojevského.

Režisér Martin Modrý společně s dramaturgyní Karolínou Vaňkovou: „Necháme promluvit ty, kteří často mlčí na policích, a zeptáme se na otázky života a smrti. Nebylo všechno podstatné už napsáno? Nechme mluvit ty nejlepší na prknech věčně se měnícího Studia Marta, v rukou těch, kteří musí do povědomí světa teprve vstoupit.“

Kromě absolventů specializací režie a dramaturgie tuto sezonu povedou budoucí absolventi oborů divadla a výchovy pro neslyšící, jevištní technologie nebo scénografie, a především pak absolvující herci činoherního herectví z ateliéru Oxany Smilkové.

Radúz a Mahulena

24. října ožije v divadelním Studiu Marta jeden z nejznámějších českých dramatických příběhů: Radúz a Mahulena Julia Zeyera. Inscenace v režii Petra Akimova tak zahájí divadelní sezonu 22/23 a vůbec poprvé představí veřejnosti absolvující herecký ročník Oxany Smilkové. Ten doplní ještě tři herci 3. ročníku z Ateliéru činoherního herectví Aleše Bergmana.

„Kletbu na tě vrhám nejmocnější, ta půjde za tebou a štvát tě bude! Ať srdce tvoje všechna muka pozná a všechnu úzkost duše tvoje, Mahuleno! Ty žiješ v něm, on v tobě? Lásku vaši tedy proklínám!“ zaznívá z úst královny Runy kletba, která rozpoutá boj lásky a nenávisti, světla a temnoty, minulosti a budoucnosti.

Kromě tohoto věčného boje dobra a zla v sobě na první pohled pohádkový příběh Radúza a Mahuleny skrývá nespočet současných témat: význam a sílu upřímné a věrné lásky, na kterou je dnes často pohlíženo s posměškem, manželskou žárlivost, nenávist mezi dvěma rodinami, mateřskou lásku, která se může proměnit ve svazující okovy, a především až děsivou krutost v mezilidských vztazích.

I proto se inscenační tým rozhodl, že obhájí Zeyerovu apelativnost pro dnešní svět, a to i v otázkách nadpřirozena, které svět neustále určuje. Dramaturgyně Sára Matůšová: „Necháme samotného Zeyera, aby vás sám přesvědčil o tom, že jsou věci mezi nebem a zemí, které tady byly, jsou a vždy budou. Kořeny, které nás až osudově ovlivňují dodnes.“

Původní poetický text, i když výrazně zkrácený, dokazuje, jak aktuální Zeyer stále je: „Zeyer totiž nepopisuje jen vzdálený a dávný slovanský svět plný tajemných rituálů a krvavých obětí bohům, který je podřízen Matce Zemi. Naopak, nutí nás přemýšlet nad tím, co vítězí dnes. Má láska stále stejnou sílu? A existuje vůbec, nebo se stala pouze vyprázdněným pojmem?“

Režie, choreografie, hudební koncepce: Petr Akimov, dramaturgie, úprava textu: Sára Matůšová, scéna, vizuál: Julie Ema Růžičková, kostýmy: Zora Davidová, zvuk: Dominika Němcová, světlo: Bohdana Sýkorová, produkce: Barbora Čechová, Anna Zelíková, foto, video: Hana Ptáčková

Hrají: Tomáš Weber, Lucie Netopilová, Nikola Moravčíková, Stano Čaban, Martina Tomanová, Matouš Benda a studenti 3. ročníku činoherního herectví: Monika Tomková, Klára Marxová, Hynek Tajovský

Premiéra: 24. října

Deník dívky

Následně pod hlavičkou Ateliéru divadla a výchovy pro neslyšící uvedou tvůrci inscenaci Deník dívky (režie: Adéla Kratochvílová, dramaturgie: Helena Gricová), určenou jak neslyšícím, tak slyšícím divákům. Autorský text bude věnován Ruth Maierové, židovské spisovatelce s českými kořeny – a jejímu deníku. Co o nás naše deníky vypovídají? Jak se proměňoval jejich obsah v průběhu posledního století? Změnila se jen doba nebo i my? Na to je možné hledat odpovědi od 10. listopadu.

Překrásná je nepotřeba nářku

Ještě před Vánoci, 15. prosince, čeká Studio Marta premiéra inscenace Překrásná je nepotřeba nářku (režie: Eliška Houserová, dramaturgie: Veronika Onheiserová). V tomto případě půjde o scénickou báseň inspirovanou dílem a životem Jana Skácela. Podle režisérky Elišky Houserové jde o snahu vytvořit skácelovský „Svět, který je na jednu stranu krásný, na druhou krutý. Svět, ve kterém ožívají naše smuténky stejně jako vzpomínky.“ Společně s dramaturgyní Veronikou Onheiserovou tak vdechnou scénickou podobu básním, jejichž prostřednictvím se budou snažit odpovědět na otázky, jestli stojí za to žít v současném světě. Inscenace by měla neoficiálně zakončit oslavy básníkových nedožitých stých narozenin.

Loupežníci

23. února uvede tvůrčí tým režiséra Martina Modrého vlastní úpravu legendárního romantického dramatu Loupežníci Friedricha Schillera (dramaturgie: Karolína Vaňková). Příběh, v němž každý chce víc a každé ego bojuje o svůj vlastní (šťastný?) konec. 84 loupežníků v podání 6 herců…

Odsouzeni milovat

Na 23. března je pak plánována premiéra přesunuté inscenace Odsouzeni milovat… (režie: Oxana Smilková). V ní se diváci ocitnou ve světě Fjodora Michaijloviče Dostojevskeho, který právě dokončuje svůj román Idiot. Nakonec se však rozhodne své dílo spálit. Jaké okolnosti donutí autora zničit svůj výtvor? A jak to, že román nakonec přeci jen spatřil světlo světa? Netoužíme vlastně všichni po druhé šanci?

Mohlo by vás zajímat

29. 11. 2022
24. ročník festivalu ostravských činoherních divadel nabídne 11 inscenací – aneb od rychle stravitelného hamburgeru ke gurmánskému (divadelnímu) zážitku
24. 11. 2022
Divadlo Jiřího Myrona se stane dějištěm plesu požárníků s tombolou, volbou královny krásy i pořádným ohněm
22. 11. 2022
Noc divadel ve Státní opeře (dříve Německé divadlo, Divadlo 5. května a Smetanovo divadlo) nabídla divákům dva prohlídkové okruhy. Mohli tak vidět hlediště i zákulisí, šatny, kulisárny, mohli vstoupit do orchestřiště, zkušeben. A mohli vidět i technické zázemí, což bylo velmi zajímavé, protože divadlo, to je nejen umění, ale i světla, teplo, vzduchotechnika. Prostě provoz. […]
17. 11. 2022
„Raději být mrtvý bez krve, než zůstat naživu bez srdce.“