Partneři portálu O divadle

Mecenáši

27. února 2024

Sunset Boulevard (Divadlo J. K. Tyla)

Dramatický muzikál Sunset Boulevard vytvořil Andrew Lloyd Webber (Jesus Christ Superstar, Fantom opery, Kočky, Evita a další) společně se svými spolupracovníky, libretisty a textaři Donem Blackem a Christopherem Hamptonem podle slavného oscarového snímku Billyho Wildera z roku 1950, který je dodnes odborníky považován za jeden z nejlepších filmů americké kinematografie. Světová premiéra muzikálu se odehrála v roce 1993 v Londýně, ještě téhož roku se dílo představilo v Los Angeles a o rok později i na slavné Broadwayi.

„V České republice mohli diváci Sunset Boulevard vidět zatím jen jednou, ačkoliv je podle názoru mého i mnoha odborníků považován za hudebně nejkvalitnější Lloyd Webberův muzikál vůbec,“ přibližuje Sunset Boulevard dramaturg souboru Pavel Bár a doplňuje: „Na své si tak přijdou milovníci kvalitní hudby, která skvěle dotváří emotivní strhující hollywoodské drama. Početný orchestr navíc tentokrát hraje ve zcela otevřeném orchestřišti.“

Příběh zapomenuté filmové hvězdy z nablýskaného prostředí Hollywoodu plného falešného pozlátka režíruje šéf souboru muzikálu Lumír Olšovský: „Úspěch inscenace stojí na výkonu představitelky hlavní role Normy Desmond, kterou po celém světě vždy hrají ty největší hvězdy. A my jsme tento titul nevybrali náhodou – je totiž jako šitý na tělo naší plzeňské star Stáni Topinkové Fořtové. Dílo uvádíme jako takový malý dárek k jejímu životnímu jubileu, které oslavila na začátku sezóny.“

Stanislava Topinková Fořtová: „Moc se na to těším, i když s takovou rolí na mě doléhá i velká zodpovědnost. Norma je hvězdou stříbrného plátna, ale s nástupem zvukového filmu je nucena stáhnout se do ústraní. Je to silný, skvostný příběh a pro mě je to výzva v mimořádně emotivním herectví.“

Mladého scénáristu Joa Gillise, do kterého se Norma zamiluje a uvěří, že právě on jí může pomoci k vytouženému návratu na stříbrné plátno, ztvární Pavel Režný: „Joe Gillis je ne příliš úspěšný, sarkastický prospěchář, pro kterého je kariéra a vlastní ‚přežitíֹ‘ důležitější než jeho svědomí – kdo by se mohl na takovou roli netěšit? Zároveň je pro mě právě tato poloha náročná ve vybalancování negativních stránek postavy spolu s obhájením si jejího chování, aby z toho nevyšla jen obyčejná záporná postava. Samostatnou kapitolou je pak náročná, nádherně filmová hudba Andrew Lloyd Webbera.“

Sunset Boulevard zazní s českými texty Michaela Prostějovského a v hudebním nastudování dirigenta, skladatele, textaře a držitele Českého lva Kryštofa Marka, který v minulosti v Plzni nastudoval muzikály West Side Story, Šumař na střeše či Elisabeth: „S hudbou Lloyda Webbera mám přímou zkušenost jako dirigent Jesus Christ Superstar a Evity, pokud tedy nepočítám provedení písní z jiných autorových děl v rámci koncertů. Hudba k Sunset Boulevardu je uhrančivá a velmi působivá a její kvality naprosto potvrzují celosvětovou úspěšnost Lloyda Webbera.“

Andrew Lloyd Webber / Don Black / Christopher Hampton: Sunset Boulevard

Český text: Michael Prostějovský, režie: Lumír Olšovský, hudební nastudování: Kryštof Marek, choreografie: Lukáš Vilt, dirigent: Dalibor Bárta / Kryštof Marek, dramaturgie: Pavel Bár, scéna: Lucie Loosová, kostýmy: Andrea Pavlovičová, pěvecké nastudování: Sára Bukovská, lighting design: David Janeček, sound design: Tomáš Lorenc a Matouš Pilný

Hrají: Stanislava Topinková Fořtová, Pavel Režný, Pavel Klečka / Jiří Kubík, Charlotte Režná, Lukáš Ondruš, Roman Krebs

Premiéra: 4. prosince 2021 na Nové scéně DJKT

Mohlo by vás zajímat

20. 2. 2024
Bazaar jako místo hlučných debat a dialogu. Bazaar jako místo výměn a ne nákupů. Bazaar jako neřízené tržiště myšlenek, nápadů, barev a vůní z nejrůznějších koutů střední a východní Evropy. Letos na téma Odvážné praxe
17. 2. 2024
„Tartuffa každý zná, ale nikdo ho nečetl“
15. 2. 2024
Letošní 5. ročník divadelní přehlídky Jižní spojka lze označit za pokračování tradice. Soubory JČD se letos představí od 18. února do 4. března na pěti pražských scénách
13. 2. 2024
Dramatizace Davida Košťáka posouvá předlohu vstříc bezčasí, které se stává ideální živnou půdou, v níž omlazené postavy konfrontují diváka s tématem vlastní identity a svíravé mnohosti životní volby