Partneři portálu O divadle

Mecenáši

17. března 2025

Tak tiše až (MDP – Komedie)

Městská divadla pražská, Spitfire Company a Orchestr BERG uvedou Tak tiše až - intimní komorní operu o síle moci

Dětství by mělo být plné lásky, hravosti, čistoty a imaginace. Někdy však dojde k události, která navždy poznamená celý život. Postava Ženy se setkává s Dívkou – se svým dětským já. Znovu prožije trauma z doby, kdy se měnila z dítěte v dívku, a hledá v sobě odvahu jej veřejně odhalit. Vypovědět vše, co se jí stalo ve chvíli, kdy se z dítěte proměňovala v dívku.

„Sněží. / Už léta nesněžilo. / Být vločkou… / a nebýt, / nemít tělo.“ Toto jsou první slova libreta Jany Šrámkové. S mrazivou přesností vystihují pocity dětí a dospívajících, kteří si prošli různými formami traumatu. Snaha zbavit se tělesnosti je signifikantní. Co se děje v hlavě hrdinky, než předstoupí před soudce a ukáže na pachatele? Nezačne se topit ve víru vlastních vzpomínek? Dokáže pochopit samu sebe skrze své dětské já? Dokáže odpustit sobě i jiným?

Autor námětu a režisér Petr Boháč, šéf Spitfire Company. „Taková svědectví jsou důležitá, dostávají téma prožitého traumatu do společnosti, tím očišťují oběti i společnost a dávají naději do budoucna.“

Tak tiše až vznikla spoluprací tanečního a divadelního souboru Spitfire Company, Orchestru Berg a Městskými divadly pražskými.

S prvotním nápadem vytvořit operu na tak intimní téma se Petr Boháč v roce 2017 obrátil na Orchestr BERG, jehož umělecký šéf Peter Vrábel pro projekt vytipoval skladatele Slavomíra Hořínku – ten se shodou okolností podobným tématem zabýval také a ke spolupráci ještě přizval spisovatelku Janu Šrámkovou: „Šlo totiž o to vtělit vše do jakéhosi haiku. S Janou jsme už spolupracovali a je pro mne snadné jí vysvětlit, o co mi jde. Stejně tak s Petrem Boháčem si nasloucháme a naše pohledy na věc se pak vždy časem potkají.“

Hudební skladatel Slavomír Hořínka k pěveckému a tanečnímu obsazení opery: „V inscenaci je dospělá zpěvačka, dětská zpěvačka a dva tanečníci, z nichž jeden hraje Muže a druhý Koně. Toho lze vnímat jako alter ego holčičky, ale třeba i někoho dalšího, kdo zažil týrání. Postava Muže je prototyp osoby v dominantním postavení: sbormistra, trenéra, kněze, vedoucího zájmového kroužku…“

V hlavní roli Ženy se divákům představí všestranná mezzosopranistka Markéta Cukrová. Právě pro její pěvecký i herecký talent s ní tvůrci od počátku počítali pro hlavní roli a kladou na ni nemalé nároky. Markéta Cukrová: „Prakticky po celý večer neopustím scénu, naštěstí má dílo milosrdnou hodinovou délku.“

Detail inscenace v rubrice Kdo jste to viděl?

Premiéra: 5. září v Komedii

Program

Mohlo by vás zajímat

16. 3. 2025
Autor: Boleslav Polívka, režie: Boleslav Polívka, scéna: Dušan Ždímal, kostýmy: Jana Zbořilová Hráli: Boleslav Polívka, Chantal Poullain, Jiří Pfeifer, Jaromír Tichý – Baryn, Petra Špalková Záznam divadelního představení: Česká televize 1985Rozhovor: Thespis (Ondřej Šrámek)Fotografie: dr. Jaromír SvobodaProgramy, recenze: Divadelní ústav
14. 3. 2025
Romantická komedie (2016) britské autorky Samanthy Ellis s nadhledem i hloubkou zkoumá, proč je tak těžké najít a udržet v současnosti partnerský vztah
11. 3. 2025
Národní divadlo moravskoslezské uvede v české premiéře komickou operu Nina Roty, Florentský slaměný klobouk (Il cappello di paglia di Firenze)
9. 3. 2025
Autor: Karel Čapek, režie: Karel Pokorný, scéna: Josef Vališ, kostýmy: Jindřiška Hirschová Hráli: Jana Štěpánková (Emilia Marty), Karel Urbánek (Jaroslav Prus), Miroslav Nohýnek (Janek, jeho syn), Václav Mareš (Albert Gregor), Josef Patočka (Hauk – Šendorf), Zdeněk Ornest (Advokát dr. Kolenatý), Miloš Willig (Solicitátor Vítek), Daniela Kolářová (Kristina, jeho dcera), Eliška Velínská (Komorná), Emil Rohan (Lékař), […]