Partneři portálu O divadle

Mecenáši

12. září 2024

Velká bankovní loupež (Východočeské divadlo Pardubice)

Česká premiéra crazy komedie o pokusu o loupež diamantu z banky v Minneapolisu.

Velkou bankovní loupež, poprvé inscenovanou v roce 2016 v Londýně, napsali tři mladí britští autoři – Henry Lewis, Jonathan Sayer a Henry Shields.

Dramaturgyně Anna Hlaváčková: „Jejich tvorba vychází z autorského divadla a v lecčems připomíná styl bratří Marxů nebo legendárních Monty Pythonů. Typicky fraškovité komedie plné gagů a slovních hříček přetékají černým, ale vždy hluboce lidským humorem vedeným ve všudypřítomné nadsázce.“

Velkou bankovní loupež upravil a režíroval Robert Bellan, v Pardubicích známý především díky své divácky velmi úspěšné retrokomedii Normální debil: „Text jsem ‚zeštíhlel‛, s těžkým srdcem jsem se zbavil některých přebujelých montypythonských prvků a soustředil se na příběh hlavních postav v reáliích Velké bankovní loupeže. Ale abych tradiční britské motivy zase tak úplně neochudil, přidal jsem například motiv nejznámější love story z Shakespearovy hry Romeo a Julie, který je dobře znám i běžnému českému divákovi, a dá se tedy účinně parodovat. V mé úpravě se objeví nově i odkazy na filmovou klasiku v oblasti ‚lupičských‛ thrillerů, mafiánských filmů či klasických hororů.“

Původní inscenace v Mischief Theatre na West Endu nabízí vedle řady až akrobatických kousků také efektní pěvecká a taneční čísla. Akční scény, taneční choreografie a podmanivý rock’n’roll 50. let minulého století však nechybí ani v pardubickém zpracování.

Robert Bellan: „Hudba hraje ve většině mých inscenaci velkou roli, její výběr je pro mne důležitý. A právě padesátá léta, ve kterých se odehrává Velká bankovní loupež, jsou z tohoto hlediska ideální. V tomto období totiž vznikalo velké množství energií a nápady naplněných megahitů v interpretaci takových borců, jako jsou Elvis Presley, Chuck Berry nebo Little Richard. S pomocí těchto pánů se tak v naší hře odehrávají předěly, podkresy nebo přímo celá taneční čísla. Choreografka Jana Hanušová, se kterou si profesně i lidsky velmi rozumím, je zárukou toho, že například část rock’n’rollově-choreografická stojí za to! Nutno ale dodat, že jelikož se jedná o parodii, v hudbě nejsme omezeni ničím a diváci se dočkají různých žánrů a stylů napříč hudebním spektrem.“

Autoři: Henry Lewis – Jonathan Sayer – Henry Shields, překlad: Martin Fahrner, režie: Robert Bellan, dramaturgie: Anna Hlaváčková, scéna: Nikola Tempír, kostýmy: Šárka Bellanová, choreografie: Jana Hanušová

Hrají: Ladislav Špiner, Petr Dohnal, Kristýna Hulcová, Zbigniew Kalina

Henry Lewis, Jonathan Sayer a Henry Shields jsou členy Mischief Theatre, vytvořeného studenty London Academy of Music and Art (2008). Jejich hru The Play That Goes Wrong, která vyhrála WhatsOnStage Award za nejlepší novou komedii v roce 2014 a Laurence Olivier Award v roce 2015, lze v současné době vidět v

♣ Městském divadle Kladno (detail inscenacerecenze).

Galerie

Mohlo by vás zajímat

10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]
5. 9. 2024
Činoherní klub oslaví 60. sezónu hned čtyřmi premiérami, z nichž první budou Gogolovi Hráči
3. 9. 2024
Národní divadlo moravskoslezské – Proměny a konstanty