Partneři portálu O divadle

Mecenáši

23. května 2025

Nechystám žádnou revoluci, spíš bych ráda pomohla s evolucí

 Rozhovor s ředitelem Divadla na Fidlovačce Janem Koťátkem a režisérkou Kateřinou Duškovou o jejím jmenování na post uměleckého šéfa Fidlovačky.

Jan Koťátko

Co vás vedlo ke jmenování Kateřiny Duškové?

Celkem brzy po nástupu do funkce jsem dospěl k závěru, že k tomu, aby mohlo naše divadlo dál vytvářet krásné a kvalitní inscenace, je třeba mít kvalitní a zdravý soubor. Aby se soubor mohl vyvíjet, utvářet a umělecky růst, je nutné aby byl veden a formován uměleckým šéfem. Obsazení pozice uměleckého šéfa je závažné rozhodnutí. Musí to být někdo, kdo je připraven se souborem pracovat, plně se mu věnovat, zohledňovat při přípravě herního plánu divácká očekávání, uměleckou kvalitu i potřebu péče o rozvoj jednotlivých hereckých osobností.

Kateřina Dušková pro naše divadlo nastudovala Shakespearův Sen noci svatojánské. Vzniklo nádherné představení, které spojuje krásný a kvalitní text, výborné herecké výkony, choreografii a scénu. Kateřina se rovněž ujala přípravy Noci divadel, která se velmi povedla, a připravila pro nás i speciální vánoční představení.

Moje volba proto padla na Kateřinu. Shodujeme se v názorech na další směřování našeho divadla a domnívám se, že ona dokáže našemu souboru i našemu divadlu dát to, co potřebuje.

Čím se bude umělecký šéf v Divadle Na Fidlovačce zabývat a v čem vidíte změnu, kterou toto jmenování divadlu přinese?

Jak bylo řečeno, chceme zde mít krásné a umělecky kvalitní inscenace, které bude realizovat kvalitní a zdravý soubor. Chceme nabízet divákům představení, při kterých se budou moci pobavit i zamyslet. Představení, kvůli kterým k nám budou chodit s radostí a budou se k nám znovu vracet. Chceme být hrdí na to, co hrajeme. Věřím, že společně s Kateřinou se nám podaří tuto vizi realizovat.

Kateřina Dušková

Jaké byly Vaše první dojmy a pocity ze jmenování funkce uměleckého šéfa DNF?

Popravdě jsem byla poněkud zaskočená. Ta nabídka přišla poměrně nečekaně, někdy v generálkovém týdnu Snu noci svatojánské. Dala jsem si nějaký čas na rozmyšlenou, protože po svém posledním působení na postu umělecké šéfky v Horáckém divadle Jihlava jsem tuto funkci už nechtěla vykonávat. Nakonec jsem nabídku přijala, protože situace Na Fidlovačce se radikálně odlišuje od situace v oblastním repertoárovém divadle.

Co pro vás tato funkce znamená?

Pro mě osobně možnost profilovat jednu významnou pražskou scénu, přivádět hercům zajímavé režisérské osobnosti a v neposlední řadě doplnit a upevnit soubor, který byl odchodem mnoha kolegů na Vinohrady tak trochu rozbit.

V čem vidíte nejsilnější stránku DNF?

Ve společenství, které tu kdysi skupina herců vytvořila a jehož síla je v divadle stále přítomná. Fidlovačka je divadlo, kde více než jinde cítím sílu setkávání se člověka s člověkem, a to ať na jevišti, tak v hledišti – a především pak mezi hledištěm a jevištěm. Jsem tu hodně ráda. Na Fidlovačce se dobře pracuje. A navíc klima je v současné době velmi příznivé, nové vedení do divadla investuje. Postupně se chystá rekonstrukce zastaralého světelného i zvukového parku, divadlo se bude opravovat, doufám, že mu bude vdechnut nový život.

Máte v plánu nějaké výrazné změny?

Nechystám žádnou revoluci, spíš bych ráda pomohla s evolucí.

Na čem nyní pracujete?

Dávno před nabídkou z Divadla Na Fidlovačce jsem měla domluvené ještě další režie, takže jsem právě ukončila svou práci v Horáckém divadle Jihlava českou premiérou Kabaretu z lágru Roye Kifta, dnes zahajuji zkoušení Kiss Me Kate ve Východočeském divadle v Pardubicích a čeká mě ještě Mnoho povyku pro nic v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Současně dokončujeme dramaturgický plán na příští sezonu pro Fidlovačku a vymýšlíme, jak tu budeme fungovat… Osobně se těším na další režii na Fidlovačce na podzim 2017.

– marketing a PR Divadla na Fidlovačce

Mohlo by vás zajímat

23. 5. 2025
Bizarní mezigenerační konflikt – Petr Stach a Miroslav Hanuš zkoumají palčivá témata současné společnosti. Jak se domluvit ve světě, v němž lavička již není lavičkou?
21. 5. 2025
William Shakespeare: Jindřich V. Karel Čapek: Bílá nemoc Molière: Don Juan Edward Albee: Kdopak by se vlka bál Tracy Letts: Srpen v zemi Indiánů Christopher Hampton: Jeden německý život William Shakespeare: Hamlet Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa Ladislav Stroupežnický: Naši furianti Inscenace jako čistá studánka / Měl Petr Svojtka hrát Hamleta?
19. 5. 2025
Příběh dvou osamělých lidí, kteří se náhodou potkají uprostřed rušného New Yorku
19. 5. 2025
„Nejde mi o výčet dat, ani klíčových událostí, toho je plná wikipedie. Během rozhovorů se pokouším o co nejintimnější sondu do privátního prostoru, prožívání a emocí.”