Partneři portálu O divadle

Mecenáši

23. května 2025

Šach Mat / Carmen (Divadlo F.X.Šaldy)

Šach Mat / Carmen - dynamická inscenace složené ze dvou baletních příběhů. Komponovaný večer v režii a choreografii šéfky souboru Mariky Mikanové nabídne emotivní pohled na lidskou existenci a její rozmanitost

V programu dominují známé hudební suity významných představitelů klasické hudby 20. století: Simple Symphony skladatele Benjamina Brittena a slavná Suita Carmen Rodiona Sčedrina. Po delší době se diváci v Liberci mohou těšit na balet s doprovodem živého orchestru, pod taktovkou Ondreje Olose.

Šéfka baletního souboru, choreografka a režisérka Marika Mikanová: “Líbí se mi, že hra v šach má i přes své zákonitosti nekonečno možností. Stejně jako tanec, hudba či život sám. Vykreslení jednotlivých figur je pro choreografa velice atraktivní a Brittenova Simple Symphony působí jako by byla pro toto téma zkomponována. Jednotlivé části skladeb ve mně hned od začátku evokovali určité figury. Vždy je výzva a dobrodružství stavět choreografii na hudbu, která není určena pro tanec.“

Marika Mikanová již vytvořila pro liberecké divadlo několik tanečních titulů, v září minulého roku například divácky oblíbenou inscenaci Mauglí. Její balety mají hluboký obsah, který vyznívá vždy srozumitelně a nejinak tomu bude i v taneční suitě Šach Mat. Moc dobře si uvědomuje, že hudba v tanci hraje zásadní roli a jejímu výběru věnuje velikou pozornost. Její choreografický rukopis je smysluplně výrazný a snadno zpřístupňuje balet divákům všech generací. Pro svůj nový balet zvolila inspirativní a nádherné skladby. Její adaptace Carmen bude tančit na orchestraci stejnojmenné Bizetovy opery Carmen, kterou skladatel Rodion Ščedrin přepracoval pro svou manželku, primabalerínu Maju Pliseckou.

Marika Mikanová: „Moc dobře rozumím tomu, proč známé skladby Ščedrin upravil pro tanec. Při jejich poslechu totiž nemůžete sedět. Melodie a rytmus nabízí mnoho pohybových variant a lze na ni tančit v různých tanečních stylech i přesto, že hlavní linka směřuje ke španělskému standardu. V kontrastu s černobílým Šach matem bude naše Carmen horkokrevná a barvitá. Plná symboliky, překrásné hudby a emocí. Nebude pouze o přelétavé a nespoutané lásce, se kterou se žárlivý José nedokáže vyrovnat. Půjde o střet dvou lidsky odlišných světů, které se na krátkou dobu střetnou a zanechají v sobě hlubokou stopu.“

V první části večera se tanečníci s nadsázkou a humorem promění v šachové figury, které se drží, v rámci šedesáti čtyř polí, pravidel klasické šachové partie. V jejich postupech lze spatřovat skutečnosti a zákonitosti bytí.

Ve druhé části soubor představí originální zpracování známého příběhu Carmen. Životní osudy vášnivé cikánky poprvé zpracoval v roce 1845 spisovatel Prosper Mérimée a od té doby se jím inspirovala celá řada hudebních i tanečních tvůrců. Carmen v podání sólistky baletního souboru, španělské tanečnice Nurii Cazorly Garcii, bude svádět s osudem vzrušující životní partii. Jednoaktová taneční suita vás naplní strhující atmosférou protkanou vášnivými emocemi. Interpretace fascinujícího tanečního dramatu vpodání libereckého baletu nás zavede do prostředí Casina 50. let 20. století.

Detail inscenace v rubrice Kdo jste to viděl?

Premiéra: 11.listopadu

Mohlo by vás zajímat

23. 5. 2025
Bizarní mezigenerační konflikt – Petr Stach a Miroslav Hanuš zkoumají palčivá témata současné společnosti. Jak se domluvit ve světě, v němž lavička již není lavičkou?
21. 5. 2025
William Shakespeare: Jindřich V. Karel Čapek: Bílá nemoc Molière: Don Juan Edward Albee: Kdopak by se vlka bál Tracy Letts: Srpen v zemi Indiánů Christopher Hampton: Jeden německý život William Shakespeare: Hamlet Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa Ladislav Stroupežnický: Naši furianti Inscenace jako čistá studánka / Měl Petr Svojtka hrát Hamleta?
19. 5. 2025
Příběh dvou osamělých lidí, kteří se náhodou potkají uprostřed rušného New Yorku
19. 5. 2025
„Nejde mi o výčet dat, ani klíčových událostí, toho je plná wikipedie. Během rozhovorů se pokouším o co nejintimnější sondu do privátního prostoru, prožívání a emocí.”