Partneři portálu O divadle

Mecenáši

21. května 2025

Krysař (Divadlo Petra Bezruče)

Krysař u Bezručů slibuje propojení literární poetiky, silného vizuálu a divácké interakce. To vše v režii Daniely Špinar, která se do divadla vrací po dvanácti letech

Přichází krysař, aby město zbavil problému. Obyvatelé mu otevírají městské brány, ne však dveře do bohabojných a uspořádaných rodin. Poděkovat za služby ano, ale co nejdřív se rozloučit. Je potřeba si držet odstup a být na pozoru. Jeho jinakost je hrozivá a nebezpečná.

Krysař je příběhem outsidera, který se ocitá na pomezí lásky a destrukce, mezi přijetím a zavržením. Představitel titulní role Marián Chalány: „Krysař dráždí městečko Hammeln svou jinakostí, neuchopitelností, nevyzpytatelností. Nebo možná hloubkou svých očí a duše, do které se málokdo chce zkusit nořit, aby ho vůbec chtěl zkusit pochopit.”

Cizinec zůstává déle, než by si obyvatelé města přáli. Jeho vztah k Agnes se mění v osudové pouto, které komplikuje mladík Kristián. Nedůvěřivá společnost jej sleduje skrze konšely Frosche a Strumma i dívky Loru a Kätchen. V pozadí všeho pak číhají rybář Sepp a Ďábel, připravený zasáhnout ve správný moment.

Adaptace slavné novely Viktora Dyka o strachu z cizího, překračování nepsaných zákonů a síle lásky, kterou nezajímají normy a hranice, režíruje Daniela Špinar: „Příběh krysaře v sobě nosím už dlouho. Je to kritika společnosti, kde krysy jsou metaforou pro lidskou společnost. Zároveň mě zajímá i samotná postava Krysaře – poutníka a vyděděnce, kterého společnost potřebuje, ale zároveň odmítá. Baví mě i motiv lásky jako jisté slabosti. Jakmile se Krysař zamiluje do Agnes, ztrácí svou sílu a stává se zranitelným. Prožívá zcela nový pocit, který je opojný a zároveň děsivý.

Dykova novela se v inscenaci Daniely Špinar proměňuje v obrazově silnou, poetickou a metaforickou podívanou. Významným prvkem inscenace je práce se zvukem. Místo tradiční píšťaly využívá inscenace moderní zvukové prostředky, které umožňují hercům hrát si s hlasem, dechem a dalšími zvukovými efekty. Daniela Špinar: „Od začátku jsem věděla, že nechci dělat obrazy, ale spíš vytvořit zážitek. Pracujeme hodně s divákem a vracíme se tak trochu ke kořenům samotného divadla – k vyprávění u ohně.”

Premiéra: 21. března

Autor: Viktor Dyk, režie a adaptace: Daniela Špinar, scéna: Adéla Szturcová, kostýmy: Linda Boráros, hudba: Martin Modrý, light design: Jan Tranta, asistent režie: Richard L. Kramár

Hrají: Marián Chalány, Naďa Melková, Jáchym Kučera, Vít Hofmann, Monika Tomková, Alexandra Palatínusová, Lukáš Melník, Ondřej Brett, Markéta Haroková

Mohlo by vás zajímat

21. 5. 2025
William Shakespeare: Jindřich V. Karel Čapek: Bílá nemoc Molière: Don Juan Edward Albee: Kdopak by se vlka bál Tracy Letts: Srpen v zemi Indiánů Christopher Hampton: Jeden německý život William Shakespeare: Hamlet Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa Ladislav Stroupežnický: Naši furianti Inscenace jako čistá studánka / Měl Petr Svojtka hrát Hamleta?
19. 5. 2025
Příběh dvou osamělých lidí, kteří se náhodou potkají uprostřed rušného New Yorku
19. 5. 2025
„Nejde mi o výčet dat, ani klíčových událostí, toho je plná wikipedie. Během rozhovorů se pokouším o co nejintimnější sondu do privátního prostoru, prožívání a emocí.”
5. 5. 2025
Ponor do vnitřního ucha. Divadlo DISK uvede premiéru hudebně-pohybové inscenace