Partneři portálu O divadle

Mecenáši

13. srpna 2025

Čurda, hrdina jedné prohry

Česká faustovská tragikomedie Davida Jařaba

Byl Karel Čurda nešťastnou obětí neřešitelné situace nebo největším českým zrádcem 20. století? Jedním z nejodvážnějších hrdinných parašutistů nebo proradným gestapáckým ďáblem? Na tyto otázky nelze jednoznačně odpovědět, protože v životě nechvalně známé osobnosti českých dějin byla bezpochyby období, kdy byl jedním, i období, kdy byl druhým. Byla to ale stále tatáž bytost? A pokud ano, co se s ní stalo?

Když se Karel Čurda jednoho rána probudil z temných snů, zjistil, že se přes noc proměnil v jakousi odpornou zrůdu. Měl na sobě rajtky, pod nosem knírek, na nohách lesklé holínky a na dveřích jeho nového bytu bylo na cedulce napsáno: Karl Jerhot. Velmi se tomu podivil, ale své nové identitě se neprotivil. Přijal ji. Jako kdysi býval Karlem Čurdou, stal se pak Karlem Jerhotem.

Martin Donutil v roli Karla Čurdy a Robert Mikluš v roli švejkovského čističe bot Juráčka. Nová česká faustovská tragikomedie režiséra a dramatika Davida Jařaba, která začíná na prknech divadla Rokoko a končí na schodišti Petschkova paláce, bývalé nechvalně proslulé ústředny pražského gestapa. Po konci představení v Rokoku se totiž mohou diváci vydat formou audiowalku skutečně do Petschova paláce a zažít tam epilog inscenace.

Atentát na Heydricha má své hrdiny i své zrádce. David Jařab se pokouší porozumět, co přivedlo Karla Čurdu ke skutkům, které stály Čechoslováky více než 250 lidských životů. K inscenaci říká: „Rešerše pramenů byly důkladné, ale nikdy jsem neusiloval o historickou studii. Divadlo má své zákonitosti a vyžaduje jiné uchopení, než třeba literatura faktu. Divadlo potřebuje spíše než informace emoce, aby mohlo do divákovy mysli proniknout a zapůsobit. Proto je i můj Karel Čurda odrazem nejen dobových pramenů, ale i současných úvah o vydělenosti, předurčenosti a cestě k selhání. Nesnažím se ho omlouvat, ale nějak pochopit. Vážně i s ironickou nadsázkou.“

Předkládáme proměny jedné osobnosti, kterou podle jména každý zná, ale málokdo se pokusil hledat příčinu jejího chování.

Více informací o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

1. 8. 2025
Letní Grébovka s Divadlem MA s premiérou Být Marlene Dietrich
28. 7. 2025
Multižánrový festival barokního a barokem inspirovaného umění Theatrum Kuks letos proběhne už po čtyřiadvacáté, nabídne přes 30 produkcí
5. 7. 2025
Šaldova šňůra 2025 – pět dní, během nichž diváci v Liberci dohnali celý rok…
2. 7. 2025
Autor: Jean-Baptiste Moliére, překlad: Jaroslav Konečný, režie: Jan Grossman, scéna: Ivo Žídek, kostýmy: Irena Greifová, hudba: Carl Orff, pohybová spolupráce: Zdenka Kratochvílová, Karel Basák Hráli: Jiří Bartoška, Ondřej Pavelka, Jana Preissová, Zdeněk Dušek, Jan Přeučil, Vladimír Dlouhý, Vlastimil Bedrna, Zuzana Bydžovská, Tereza Brodská, Pavel Zedníček, Oldřich Vlach, František Husák, Dana Balounová Premiéra: 29. května 1989 […]