Partneři portálu O divadle

Mecenáši

30. července 2025

Podivuhodný případ Benjamina Buttona (Městská divadla pražská – Rokoko)

Benjamin Button – milostný příběh mládnoucího muže a stárnoucí ženy, životní pouť ve společnosti, kde věk určuje hodnotu člověka

„Je škoda, že nejlepší část života přijde na začátku a nejhorší na konci,” řekl spisovatel Mark Twain. Právě tento výrok inspiroval Francise Scotta Fitzgeralda k napsání Podivuhodného příběhu Benjamina Buttona.

Co na tom, kolik let je mu doopravdy. Pro ostatní vždy bude buď příliš mladý, aby chápal, jak svět funguje, dospělý natolik, že by měl vědět, jak to v životě chodí, nebo už moc starý na to mít ještě nějaké ambice. Benjamin Button se narodil do svraštělého stařeckého těla, co stále mládne. Podivuhodný případ. Více než jeho zvláštní tělesný stav mu ale život komplikuje okolí, které ho neustále posuzuje podle domnělého věku.

Pro MDP vytvořil divadelní adaptaci David Košťák: „Jako dramatik se vždy snažím, aby mé texty měly jasné téma. I když se jedná o adaptace. Tak jsem tedy vzal povídku pod lupu a začal skrze ni zvětšovat téma, na které v tom textu bylo již naklíčeno. Benjamin je dítě, které se narodilo do starého těla. A jeho duševní věk je v rozporu s tím fyzickým po téměř celý jeho život. Je to tedy skvělá hyperbola k tomu otevřít téma, jaké hranice nám společnost v souvislosti s naším věkem nastavuje. Každý teenager zná pocit, že ho ostatní neberou dostatečně vážně. Jenomže tenhle pocit zažívají i senioři. A mně přijde podstatné tyto dvě zkušenosti, tyto dvě perspektivy, postavit vedle sebe, přeskakovat generační propasti a přibližovat jejich vzdálenosti.“

Text vznikal v úzké spolupráci s režisérem inscenace Petrem Haškem: „Máme tu případ! Podivuhodný případ. Případ, který vzbuzuje očekávání. Případ Benjamina Buttona – muže, který jde proti času. Případ, který občas zažil každý z nás. Všichni jsme se někdy chtěli zachovat jinak, než se od nás očekávalo, než bylo adekvátní našemu věku. A to přesně očekávám i od generačně rozkročeného hereckého obsazení, se kterým nyní pracuji v Rokoku a které se s velkým odhodláním chopilo této známé předlohy od Francise Scotta Fitzgeralda. Skvělá divadelní adaptace Davida Košťáka, která vznikla přímo na objednávku divadla a pro dané herecké obsazení, nabízí našim hercům řadu nečekaných výzev. V různých rolích, mužských i ženských, mladých i starých, plných života i se životem bojujících se můžeme těšit na hrajícího, zpívajícího a i tančícího Radima Kalvodu, Hanuše Bora, Tomáše Daleckého a v ústředním páru, jejichž celoživotní proti proudu plující vztah budeme sledovat, pak na Danu Batulkovou s Vojtěchem Franců. Toto vše za přítomnosti profesionální filmové maskérky Blanky Vávrové přímo na jevišti. A to už vzbuzuje očekávání!“

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

28. 7. 2025
Multižánrový festival barokního a barokem inspirovaného umění Theatrum Kuks letos proběhne už po čtyřiadvacáté, nabídne přes 30 produkcí
5. 7. 2025
Šaldova šňůra 2025 – pět dní, během nichž diváci v Liberci dohnali celý rok…
2. 7. 2025
Autor: Jean-Baptiste Moliére, překlad: Jaroslav Konečný, režie: Jan Grossman, scéna: Ivo Žídek, kostýmy: Irena Greifová, hudba: Carl Orff, pohybová spolupráce: Zdenka Kratochvílová, Karel Basák Hráli: Jiří Bartoška, Ondřej Pavelka, Jana Preissová, Zdeněk Dušek, Jan Přeučil, Vladimír Dlouhý, Vlastimil Bedrna, Zuzana Bydžovská, Tereza Brodská, Pavel Zedníček, Oldřich Vlach, František Husák, Dana Balounová Premiéra: 29. května 1989 […]
13. 6. 2025
Nebezpečné známosti, Velká francouzská revoluce a konec světa