Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. prosince 2025

Přelet nad kukaččím hnízdem (Městské divadlo Kladno)

„Pro dnešní dobu je charakteristické to, jak rychle (a zdánlivě) všechno se mění. Tlak na přizpůsobení nebo aspoň proklamaci přizpůsobení, cítím jako hlavní téma dnešní doby.”

Je nový chovanec ústavu pro duševně choré Randle Patrick McMurphy zločinec, pacient anebo jen svérázná osobnost vnímající pojem osobní svobody až příliš doslovně? Jisté je, že když se na oddělení zabydlí, rozhýbe to osudy i všech ostatních obyvatel oddělení.

Jeho příchod zkomplikuje život i sestře Ratchedové, která najednou nestojí tváří v tvář osudu odevzdaným pacientům, ale řadě živoucích individualit, které se hlásí o svoje právo skutečně žít.

Přelet nad kukaččím hnízdem v sobě nese především zásadní symboliku totalitní společnosti. Příběh z prostředí psychiatrické léčebny má sice předobraz v románové předloze, proslavil jej však zejména film Miloše Formana s Jackem Nicholsonem v hlavní roli příběhu o svobodě.

Čím Přelet zaujal režiséra Adama Skalu (* 1986), příslušníka generace, která totalitu v podstatě nezažila? „Pro dnešní dobu je charakteristické to, jak rychle (a zdánlivě) všechno se mění. Tlak na přizpůsobení nebo aspoň proklamaci přizpůsobení, cítím jako hlavní téma dnešní doby. A ústavy duševního zdraví praskají ve švech lidmi, kteří se přizpůsobit nechtějí / nemohou / neúspěšně se o to pokoušejí. Termín, se kterým si při vymýšlení inscenace hraju nejvíc, je norma, normálnost. Pro mě jsou dnes normální jiné věci, jevy a chování, než když mi bylo 30, 20 a tak dál. Norma je věc tekutá a ulpívá nejvíc na těch, kteří se z jakéhokoliv důvodu rozhodli přestat měnit. A k tomu mám s rostoucím věkem čím dál větší pochopení.”

Autor: Ken Kesey, dramatizace: Dale Wasserman, překlad: Luděk Kárl, režie: Adam Skala, dramaturgie: Adéla Vondráková, scéna a kostýmy: Jozef Hugo Čačko, hudba: Daniel Šubrt, pohybová spolupráce: Martin Pacek

Hrají: Michael Vykus, Jana Zenáhlíková, Zdeněk Velen j.h., Jakub Hubert, Tomáš V. Hron, Miroslav Večerka, Lukáš Pečenka, Michal Kuboušek, Jaroslav Jiřík, Jiří Š Hájek, Barbora Hron Vovsíková, Kristina Sitková, Nikola Moravčíková j.h., Kryštof Dvořáček

Premiéra : 9. prosince

Mohlo by vás zajímat

5. 12. 2025
Jedinečnost našich osudů je jen v opakování téhož
18. 11. 2025
Gotický román, chcete-li horor, Brama Stokera Drákula vyšel poprvé v Londýně roku 1897. Šlo o první velké literární zpracování upíří tematiky, které v následujících desetiletích svým věhlasem několikanásobně předčilo svého autora. Irský spisovatel a divadelní kritik Bram Stoker se celý život zajímal o okultismus, mystiku a neviditelné síly, které podle jeho přesvědčení ovlivňují lidský osud. Doba viktoriánské […]
12. 11. 2025
Pravda versus moc. Jedinec proti systému. Žena proti strereotypům
8. 11. 2025
Kdo s koho? Divadlo Bolka Polívky a jeho groteskní fraška Ztratili jsme Stalina