Partneři portálu O divadle

Mecenáši

5. prosince 2025

Slečna Julie (Divadlo pod Palmovkou 14. 3. 1997)

„Já jsem tady doma, sem jsem dostal lano. Tady jsem dostal svoji první práci, tady jsem dostal svoji první velkou hlavní roli, po mém soukromém problému, kdy jsem si myslel, že už se do divadla nevrátím a už nebudu hrát.“ (Jiří Langmajer)

„Já si myslím, že Palmovka mi hodně pomohla, protože jsem měla možnost se sem navrátit po dvou letech, kdy jsem se domnívala, že už nikdy divadlo hrát nebudu. Za to jsem Petrovi Kracikovi nesmírně vděčná.“ (Vilma Cibulková)

Různé inscenace jednoho textu se liší, někdy i zásadně. To není nic nového. Já jsem si to uvědomila v divadle mnohokrát a Slečna Julie na Palmovce byla jedním z velkých potvrzení této skutečnosti. Nikdy jsem neviděla lepší, ale to je samozřejmě subjektivní. Nicméně myslím, že Jiří Langmajer měl pravdu, když v našem rozhovoru o Slečně Julii řekl: „V době, kdy jsme to zkoušeli, jsme s Vilmou na sebe mimořádně dobře působili jak na jevišti, tak v životě a tak jsme si herecky rozuměli, že  co se týče těch citů, to v tu dobu nemohl nikdo hrát… neřekl bych lépe, ale cituplněji, než jsme to hráli my dva.“

Režie: Lucie Bělohradská, scéna: Jan Dušek, kostýmy: Zita Miklošová, překlad: Josef Vohryzek

Hráli: Vilma Cibulková, Jiří Langmajer, Linda Rybová (alt. Miroslava Pleštilová)

V přesné režii Lucie Bělohradské skvěle odvádějí své herecké úkoly Vilma Cibulková jako Slečna Julie, Jiří Langmajer jako Jean a Miroslava Pleštilová jako Krista. Oba hlavní partneři jsou neustále drženi v takřka šermířském střehu, přičemž Julie od samého počátku podniká výpady na tělo a Jean dlouho opatrně uhýbá a ustupuje. Cibulková vstupuje do hry jako ženský dravec, provokující, nestoudná, vědomá si své převahy společenské i ženské. Tak dlouho se vzrušuje sadistickou hrou kočky s myší, snahou vyprovokovat partnera k aktivitě a pak ho srazit do bezmoci, až Jean ztratí zábrany, ona svou převahu a věc dostane obvyklý průběh.
Jindřich Černý (Lidové noviny 19. 3. 1997)

Mohlo by vás zajímat

18. 11. 2025
Gotický román, chcete-li horor, Brama Stokera Drákula vyšel poprvé v Londýně roku 1897. Šlo o první velké literární zpracování upíří tematiky, které v následujících desetiletích svým věhlasem několikanásobně předčilo svého autora. Irský spisovatel a divadelní kritik Bram Stoker se celý život zajímal o okultismus, mystiku a neviditelné síly, které podle jeho přesvědčení ovlivňují lidský osud. Doba viktoriánské […]
12. 11. 2025
Pravda versus moc. Jedinec proti systému. Žena proti strereotypům
8. 11. 2025
Kdo s koho? Divadlo Bolka Polívky a jeho groteskní fraška Ztratili jsme Stalina
5. 11. 2025
Tělo jako plátno, tanec jako štětec: příběh Fridy Kahlo