Partneři portálu O divadle

Mecenáši

26. května 2025

Sněz tu žábu 2020: Šestý ročník v přímém přenosu z divadla NoD

Šestý ročník festivalu Sněz tu žábu se uskuteční i navzdory současné situaci v původním termínu (14. - 17. května 2020) a téměř kompletním rozsahu. Organizační tým se rozhodl jediný český festival francouzského divadla realizovat online v přímých přenosech z Divadla NoD.

Natálie Preslová, ředitelka festivalu Sněz tu žábu a dramaturgyně Divadla NoD: „Zvažovali jsme, jestli letošní ročník úplně zrušíme, přesuneme na podzim nebo na příští rok, ale nakonec jsme se rozhodli ho převést do streamu. Každý rok se snažíme reagovat na konkrétní vývoj v obou zemích, letošní dramaturgická skladba by tedy příští rok už tak dobře nefungovala.“

Hlavní dramaturgyně festivalu Linda Dušková: „Jednou z hlavních ambicí festivalu je šíření nově přeložených současných francouzských her, a pro tento účel je online prostředí vlastně velmi výhodné. Formát video-skic je zároveň zajímavou výzvou i pro oslovené režiséry. Nemělo by jít o nějaké chudší divadlo, ale o úplně jinou uměleckou formu.“

Festival v přímém přenosu se uskuteční od 14. do 17. května. Diváci se mohou těšit na video-skici čtyř nových frankofonních her, koncert, hodinu francouzské konverzace pro začátečníky, masterclass psaní pro divadlo a tři záznamy vybraných francouzských inscenací, které se na festivalu představily v minulých letech. Streamovat se bude ze sálu divadla NoD, který je na živý přenos divadelních událostí čerstvě technicky špičkově vybaven.

Natálie Preslová: „Streamovací studio jsme v Divadle NoD vybudovali vzápětí po vyhlášení nouzového stavu v ČR, abychom pro diváky zachovali alespoň nějakou možnost kontaktu s živým uměním. V současné době máme k dispozici pět kamer, včetně například makro objektivu, ‚filmový‘ zvuk, který jde rovnou k divákům, a světla upravená pro kamerový záznam.“

Trendy v současné frankofonní dramatice na šestém ročníku festivalu tradičně přiblíží čtyři překlady her, které vzešly z otevřené autorské výzvy, do níž dorazilo 262 textů od autorů a autorek z Francie, Belgie, Švýcarska nebo Kanady, ale i Haiti či Francouzské Guyany.

Linda Dušková: „Nebyl to záměr, ale letos jsme vybrali čtyři texty, jejichž hlavními hrdinkami jsou bez výjimky ženy, a to i v případě, kdy vyprávějí příběh někoho jiného. Jako každý rok jsme se snažili o formální a obsahovou různorodost. Téma přítomnosti žen v příbězích současného dramatu se ale několikrát objevilo už v našich diskuzích s autory a autorkami.“

Setkání s dramatiky letos proběhne formou videorozhovorů, kde budou autoři odpovídat na dotazy publika. V rámci doprovodného programu umělce i diváky čeká ještě masterclass psaní pro divadlo.

Jediným bodem programu festivalu, který se přes hranice letos nepodaří přivézt, je inscenace Artefakt francouzského režiséra Jorise Mathieu, uměleckého šéfa Théâtre Nouvelle Génération v Lyonu. Na unikátní robotickou inscenaci se ale diváci mohou těšit v rámci Sněz tu žábu 2021, kam bylo turné přesunuto. Chybějící francouzskou inscenaci ale nahradí hned tři streamované záznamy inscenací, které se v Praze v rámci festivalu představily v minulých letech.

Přímé přenosy budou probíhat zdarma na facebookových stránkách divadla NoD a Sněz tu žábu, diváci budou mít možnost přispět dobrovolným vstupným.

Galerie

Mohlo by vás zajímat

23. 5. 2025
Bizarní mezigenerační konflikt – Petr Stach a Miroslav Hanuš zkoumají palčivá témata současné společnosti. Jak se domluvit ve světě, v němž lavička již není lavičkou?
21. 5. 2025
William Shakespeare: Jindřich V. Karel Čapek: Bílá nemoc Molière: Don Juan Edward Albee: Kdopak by se vlka bál Tracy Letts: Srpen v zemi Indiánů Christopher Hampton: Jeden německý život William Shakespeare: Hamlet Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa Ladislav Stroupežnický: Naši furianti Inscenace jako čistá studánka / Měl Petr Svojtka hrát Hamleta?
19. 5. 2025
Příběh dvou osamělých lidí, kteří se náhodou potkají uprostřed rušného New Yorku
19. 5. 2025
„Nejde mi o výčet dat, ani klíčových událostí, toho je plná wikipedie. Během rozhovorů se pokouším o co nejintimnější sondu do privátního prostoru, prožívání a emocí.”