Partneři portálu O divadle

Mecenáši

4. října 2022

Woyzeck (HaDivadlo)

"Hlavně ne strach."

HaDivadlo a Miroslav Bambušek oživují vzbouřence Woyzecka a společně tak nabádají k občanské neposlušnosti.

Druhou premiérou 44. sezony HaDivadla bude 12. března Woyzeck – spolupráce souboru s divadelníkem a filmařem Miroslavem Bambuškem. (Ten dosud působil například v pražském Studiu Hrdinů, MeetFactory nebo Divadle X10 a realizoval projekty vlastního Spolku Mezery.)

Spolupráce na inscenaci Woyzeck, nejslavnějšího díla Georga Büchnera (1813–1837) – přivedla tvůrčí tým pod Bambuškovým vedením k naléhavé zprávě o hrozbách naší současnosti, včetně ekologické krize a netečného postoje mlčící většiny.

Do Bambuškova pojetí se otiskují klíčové dějové motivy Büchnerova fragmentárního dramatu z roku 1836, inscenačně objeveného až expresionisty v období první světové války. Příběh o pracovním útlaku prostého jedince (původně vojína) Woyzecka, podstupujícího za mzdu pokusnou hrachovou dietu, jež je příčinou jeho zjitřených a stupňujících se halucinačních vizí, je interpretován prostřednictvím myšlenkového odkazu českého filozofa a chartisty Jana Patočky a jeho konceptu převzetí zodpovědnosti a viny v historickém boji.

V inscenaci dochází ke ztotožnění figury vzpouzejícího se Woyzecka (jemuž je, jak název napovídá, ponechána v příběhu německá identita) se samotným autorem – Büchnerem. Apelativní texty, které se v rukou mladého „palachovského“ buditele objevují, vycházejí z původního dramatikova manifestu Posel hesenského venkova. Pro ten byl povoláním medik a univerzitní docent Büchner souzen a nakonec donucen k útěku ze Štrasburku i Curychu.

Představení zkoumá pozici menšiny, která se odmítá smířit s pasivní konzumací života a zobrazuje boj jedince s apatií okolí i sebou samým, svým vnitřním prokletím-posláním coby tvrdou práci se všemi jejími následky. Ptá se spolu s diváky a postavami, zda je vzpoura zdola dnes ještě reálná anebo je příliš osamělou cestou, i jakou roli hraje mezigenerační spor a mladá energie. „Hlavně ne strach,“ adresuje Woyzeck publiku samozřejmou, ale častokrát relativizovanou občanskou i lidskou výzvu.

Tvar expresivní mše, hudbou vázané obrazivé básně, Bambušek v inscenaci formuje společně se svým pravidelnými spolupracovníky, brněnským multiinstrumentálním skladatelem a houslistou Tomášem Vtípilem, který na scéně vede šestičlennou kapelu se dvěma ženskými pěveckými hlasy, a scénografkou Janou Prekovou. Projekční vize, natočené za účasti hlavního představitele Woyzka – Marka Kristiána Hochmana, vytvořil na filmový materiál Martin Čihák.

Inscenace, v níž je k vidění téměř celý soubor divadla spolu s lidmi ze zázemí scény v úlohách přihlížející i bavící se společnosti, je v sezoně HaDivadla věnované kritickým důsledkům setrvačného mechanismu éry trhu výrazem odlišného, ale též svébytného tvůrčího svědectví.

Jiného, než jaký představila úvodní premiéra tohoto cyklu – Gorkého Maloměšťáci v realistické režii uměleckého šéfa scény Ivana Buraje.

Trojici tematických projektů doplní v jarních měsících sezony finální inscenace proslulé radikální komedie rakouského sebedestruktivního autora Wernera Schwaba Prezidentky, v pojetí tvůrčího týmu Kamily Polívkové.

Autor: Georg Büchner, překlad: Wolfgang Spitzbardt a Jaroslav Achab Heidler, režie: Miroslav Bambušek, scéna a kostýmy: Jana Preková, hudba: Tomáš Vtípil

Citované texty: Georg Büchner, Alban Berg, Jan Patočka, svatý Jan a překlady Vojcka od Rudolfa Vápeníka a Ludvíka Kundery

Hrají: Mark Kristián Hochman, Jiří Miroslav Valůšek, Simona Peková, Kamila Valůšková, Jan Lepšík, Jiří Svoboda, Agáta Kryštůfková / Marie Ludvíková, Cyril Drozda / Miroslav Kumhala

Premiéra 12. března 2019

Galerie

Mohlo by vás zajímat

30. 9. 2022
Divadlo Archa se připravuje na předání prostor novému týmu. Činnost Archy vyvrcholí mezinárodní sezónou nazvanou Základy budoucnosti
29. 9. 2022
Divadelní show PLai PRAGUE ukáže, jak umělá inteligence přepsala české dějiny
29. 9. 2022
Mistrovské operní drama o nezdolné víře, oběti a odhodlání