Partneři portálu O divadle

Mecenáši

2. května 2025

Otec (Divadlo Petra Bezruče)

Na závěr sezóny nastuduje Divadlo Petra Bezruče francouzský text Otec Floriana Zellera

Hra obdržela řadu prestižních cen a stala se velkým hitem v Paříži, na West Endu i na Broadwayi. Její filmová adaptace (2020) získala dva Oscary. Křehká hra o stárnutí a o odpovědnosti dětí k rodičům bude v režii Jana Holce další velkou hereckou příležitostí pro Norberta Lichého.

Černá komedie o důležitých věcech

Florian Zeller (1979) je francouzský dramatik, prozaik, scénárista a filmový režisér. Jeho divadelní hry jsou překládané do mnoha jazyků a aktuálně je nejhranějším současným francouzským dramatikem na světě.

Dramaturg Peter Galdík: „Ve hrách Otec, Syn a Matka se zabývá vztahy v současné rodině a výzvami, před kterými stojí. Tragikomedie Otec, kterou napsal v roce 2012, je sondou do života rodiny, jejíž fungování zasáhne problematika stáří a odpovědnosti dětí k rodičům.“  Tento text byl roku 2020 zfilmován v režii samotného autora. „V roli otce se představil Anthony Hopkins, který za tuto úlohu získal Oscara v kategorii nejlepší herec. Florian Zeller pak společně s Christopherem Hamptonem získal Oscara za nejlepší převzatý scénář.”

Jeden otec, jedna dcera a mnoho nezodpovězených otázek

André je stárnoucí muž svých vlastních myšlenek. Býval tanečník a bydlí se svou dcerou Anne a jejím manželem Antoinem. Anebo pracoval jako inženýr a jeho dcera žije v Londýně s novým přítelem Pierrem? Proč má uprostřed odpoledne pyžamo? Kam se ztrácejí jeho hodinky? Kam mizí nábytek? A co dělá v jeho kuchyni ten cizí člověk s kuřetem?

Roli stárnoucího otce ztvární na jevišti Divadla Petra Bezruče Norbert Lichý. Čím hra oslovila tohoto zkušeného herce: „Jak je to dobře napsané. To totiž není zas tak obvyklé, abych si přečetl text a řekl si: To jsem fakt rád, že v tom hraju. O to víc zodpovědnosti pak tak nějak máme. Myslím.“

Do role Andrého dcery, druhé neméně významné postavy, která se musí popasovat s údělem pečující osoby, byla obsazena Markéta Haroková: „Věřím, že se dotkneme mimořádně silného tématu.”

Kým jsme, když ztratíme sami sebe?

Tato místy dojemná, ale místy i krutě vtipná černá komedie je psaná z pohledu zapomínajícího Andrého: příběh se tak divákovi skládá nepřímo, skoro až detektivně.

Proč si režisér Jan Holec vybral k režii právě tento text: „Pro jeho strukturu, čistotu, silný příběh a pravdivé postavy. A především pro bol, který známe či poznáme všichni. Do toho příběhu si nejde neprojektovat životní příběh vlastní.“

Autor: Florian Zeller, překlad: Michal Zahálka, režie: Jan Holec, dramaturgie: Peter Galdík, scéna a kostýmy: Pavla Kamanová, hudba: Nikos Engonidis

Hrají: Norbert Lichý, Markéta Haroková, Lukáš Melník, Barbora Křupková, Jáchym Kučera, Magdaléna Holcová

Premiéra: 26. května

Mohlo by vás zajímat

30. 4. 2025
ARCHA+ uvádí dokudrama Smečka inspirovaného skutečným případem 
29. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede tajuplný western z amerického jihu
27. 4. 2025
Autoři: Alois a Vilém Mrštíkové, režie: Jan Grossman, scéna: Jaroslav Malina, kostýmy: Martin Víšek, hudba: Zdeněk Šikola, choreografie: František Pokorný Markéta Vosková – Novotná (Maryša), Miroslav Švejda (Lízal), Marie Tardy (Lízalka), Ivo Forst (Francek), Zdeněk Kopal (Vávra), Anna Cónová (Rozára), Antonie Richtrová (Stařenka), Dagmar Felixová (Horačka), Jiřina Jelenská (Strouhalka), Miroslav Suchý (Hospodský), Zdena Macková (Hospodská), […]
11. 4. 2025
Hudební komedie ABC a orchestru Melody Makers o tom, jak přišel jazz do Prahy