Partneři portálu O divadle

Mecenáši

22. dubna 2025

Andělé v Americe (Městská divadla pražská)

Hledání naděje v nemocném světě. Městská divadla pražská uvedou v české premiéře hru Andělé v Americe (Millénium se blíží. Perestrojka)

Režií slavného dvoudílného dramatu Tonyho Kushnera se divákům Městských divadel pražských poprvé představí nový umělecký šéf Michal Dočekal. Podle mnohých jsou Andělé v Americe nejdůležitější americkou hrou konce 20. století. Vedle Pulitzerovy ceny získalo její první uvedení i sedm cen Tony, událostí se stalo i její televizní zpracování. Šestidílná minisérie z dílny HBO v režii Mikea Nicholse obdržela 5 Zlatých glóbů a 11 cen Emmy. Poslední nastudování na Broadwayi v roce 2018 bylo nominováno dokonce v 11 kategoriích divadelních cen Tony.

České premiéry se toto dílo o životě několika Newyorčanů za doby vrcholící vlny AIDS dočká až v Městských divadlech pražských. (V roce 2007 ji v angličtině uvedlo Divadlo v Řeznické).

Michal Dočekal: „I když se nejedná o nejnovější text, je i po třiceti letech od napsání stále v něčem ohromně současný. I my se nacházíme ve stavu, kdy je svět rozdělený, kdy jedna skupina lidí nechápe a nerozumí tomu, co oceňuje ta druhá. Hra je zasazená do druhé půlky 80. let, do éry reaganismu, tedy konzervativního nacionalismu, který může v lecčems připomínat současnou situaci v USA s prezidentem Trumpem.“

Dvoudílné drama, v Městských divadlech pražských uvedené exkluzivně v jednom večeru, bude jedním ze zásadních projektů nového uměleckého vedení.

Michal Dočekal: „Není to běžný repertoárový titul už z toho důvodu, že je to obrovská hra, vlastně dvě. Je to dílo s několika rovinami. Jedna se týká privátních vztahů, nejenom homosexuálních, ale vztahů manželských, mileneckých, rodičovských. Zároveň je přítomná také rovina společensko-politická a ještě metafyzická, kterou představují andělé. Je to drama o celém světě, opravdové theatrum mundi.”

Kushnerova fantastická freska s humorem, vyhrocenými city a nepřehlédnutelnou inteligencí řeší témata a problémy společné nám všem. Limity lásky, tíhu viny, sílu soucitu, politiku i morálku. Díky téměř magicko-realistickému formátu hry se na jevišti setkává minulost a přítomnost, mrtví s živými, andělé ukazují smrtelníkům děsivou vizi budoucnosti i nebeské sexuální orgie. Drama prokazuje svou nadčasovost zobrazením nehasnoucí touhy člověka po nalezení naděje. Konec století přináší do života chaos, dějiny pukají, v Evropě se bortí zdi a v Americe zabíjí epidemie nového moru. A člověk přesto nepřestává toužit po životě, po životě s požehnáním.

Slovy autora: „Dílo pojednává o lidech sestupujících do jámy pekla a nacházejících cestu ven.“

Překlad Jitka Sloupová, režie Michal Dočekal

Kushner napsal hru pro osm herců, kteří vedle ústředních postav ztvárňují i mnohé vedlejší, a skládají tak dohromady obraz společnosti s problémy, které jsou i po třiceti letech stále živé.

Hrají: Ondřej Pavelka, Martin Donutil, Beáta Kaňoková, Viktor Dvořák, Tomáš Havlínek, Eva Salzmannová, Filip Březina a Evellyn Pacoláková

Premiéra: 2. února 2019 v Divadle ABC

Aerofilms.cz

(klikni pro zvětšení)

Galerie

Mohlo by vás zajímat

11. 4. 2025
Hudební komedie ABC a orchestru Melody Makers o tom, jak přišel jazz do Prahy 
6. 4. 2025
Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol, překlad: Zdeněk Mahler, režie: Sergej Fedotov, scéna: Bára Lhotáková, kostýmy: Petra Štětinová Hráli: Ivan Trojan, Klára Melíšková, Zdenka Volencová, Jan Španbauer, David Novotný, Petr Vydra, Ladislav Frej, Zita Morávková, Jana Holcová, Martin Myšička, Lukáš Hlavica, Pavel Šimčík, Martin Pechlát, Tomáš Měcháček, Denisa Nová Premiéra: 12. ledna 1998 Záznam divadelního představení: Česká televize 1999Rozhovory: Thespis (Ondřej […]
3. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede nejdivočejší Ibsenovu hru o rodinných lžích
3. 4. 2025
Příští sezóna přinese v Jihlavě pět titulů činoherního souboru – adaptace filmů, nové původní hry i dramatizaci klasického díla. Sezóna rovněž představí nový formát předplatného ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Motto nové sezóny „A co vidíš ty?“ vyjadřuje myšlenku, že na svět i na samotné inscenace se dá dívat z mnoha úhlů. Je zde úhel tvůrce, který příběh vypráví, i úhel diváka, který si příběh interpretuje a prožívá