6. prosince 2021

Anna Saavedra: Kuřačky a spasitelky

Samostatnou kategorií divadel jsou divadla tzv. poloprofesionální. Tím mám na mysli soubor složený z profesionálních herců, kteří spolupracují s profesionálními režiséry, výtvarníky atd., nicméně za ne zcela profesionálních podmínek.

Tou hlavní “podmínkou” bývá nutnost pronajímat si divadelní prostor pro hraní a zpravidla i zkoušení, což může být značná komplikace. Jste odkázání na vlastní schopnosti, případně pomoc “silnějších” (v našem případě Žižkovské divadlo). Naopak výhodou je tvůrčí svoboda a větší možnost umělecké výpovědi, než mají divadelníci tvořící pod hlavičkou oficiálního divadla. To byl také jeden z hlavních důvodů, proč jsem kývla na spolupráci s mladým divadlem La´My, které si založili studenti a nyní už absolventi herectví na pražské VOŠ. Tím druhým důvodem byla spolupráce s režisérem Martinem Vokounem, kterého znám relativně dlouho, ale pracovně to byla naše společná premiéra.

Vybrala jsem text mladé dramatičky Anny Saavedry, která působí v brněnském HaDivadle. Jedná se o velmi volnou, velmi sofistikovanou a velmi vtipnou parafrázi čechovových Tří sester a troufám si říct, že členům  souboru role padly na tělo, ačkoli jsou vesměs napsané pro o něco starší herečky a herce.

A tak jsem se vrátila do role dramaturga, kterou jsem před časem odložila. Zkoušeli jsme, kde se dalo a do prostoru Reduta jazz clubu jsme se natrvalo dostali poměrně nedlouho před premiérou, na druhou stranu, vedení klubu nám vyšlo vstříc a umožnilo nám prodloužené zkoušky. Tím větší muselo být nasazení všech zúčastněných. U tohoto typu divadla bohužel zkouška ani představení nekončí ve chvíli, kdy je konec. Je potřeba všechno uklidit, přestěhovat, uskladnit… a druhý den zase rozbalit. Pro člověka, který zažil dobrodinní divadelního servisu je to poněkud otravné, ale zároveň to má něco do sebe. Možná herec, který už někdy “tahal prakťák” či dramaturg, co stěhoval židle přemýšlí o divadle trochu jinak…

Vystudovala dramaturgii činoherního divadla na DAMU, byla v angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a v Městském divadle Kladno. Mezitím byla dramaturgyní na volné noze a v divadlech pracovala jako host. Nejčastěji hostovala či hostuje v Západočeském divadle v Chebu, v pražském Divadle D21 či v Městském divadle Mladá Boleslav. Spolupracovala také s Českou televizí jako externí dramaturg. V současné době studenty hereckého oddělení na Mezinárodní konzervatoři Praha a příležitostně režíruje. Sem tam také ráda přispěje na portál O divadle. Od roku 2014 působí v nezávislém divadelním souboru 3D company, který hraje v Žižkovském divadle Járy Cimrmana. Od září 2020 kmenová dramaturgyně Divadla D21.

Mohlo by vás zajímat

4. 12. 2021
Titul hry nám vybaví Peškova roztančeného hochštaplírku, fikaného petrohradského hejska, jenž jako klikatý blesk prolétl líným hejtmanským salónem a napálí tupé náčelnictvo tak drze, že jeho oběti budily až kapku lítosti. Nový překladatel Gogolovy hry, Zdeněk Mahler, režisér Jan Kačer a soubor Činoherního klubu spojili nyní všechny své síly k tomu, aby tuto představu rozbili. Což se jim povedlo.
2. 12. 2021
Dramatický muzikál Sunset Boulevard vytvořil Andrew Lloyd Webber (Jesus Christ Superstar, Fantom opery, Kočky, Evita a další) společně se svými spolupracovníky, libretisty a textaři Donem Blackem a Christopherem Hamptonem podle slavného oscarového snímku Billyho Wildera z roku 1950, který je dodnes odborníky považován za jeden z nejlepších filmů americké kinematografie. Světová premiéra muzikálu se odehrála v roce 1993 […]
1. 12. 2021
Radim Vizváry a Vanda Hybnerová u příležitosti jeho nedožitých osmdesátin připravují legendární Mim Session
29. 11. 2021
Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti