Partneři portálu O divadle

Mecenáši

19. března 2025

Ej Áj (Divadlo Na zábradlí)

Divadlo Na zábradlí uvede inscenaci Ej Áj napsanou umělou inteligencí

První premiéra sezóny v Divadle Na zábradlí odhaluje možnosti umělé inteligence v dramatické tvorbě a zamýšlí se nad hrozbami i příležitostmi, které nové technologie přinášejí.

Text inscenace Ej Áj vytvářeli režisér Jan Mikulášek a dramaturg Petr Erbes ve spolupráci se softwarem ChatGPT. Petr Erbes: „Scénář vznikal výhradně úpravami textů vytvořených ChatGPT, sami jsme nic nedopisovali. Byť vliv editace byl pro vznik scénáře zásadní, bylo pro nás důležité zachytit, jak píše umělá inteligence právě teď. Chatbot v určitých situacích napodobuje chování terapeuta, což mi přijde nesmírně zajímavé. Během psaní jsme zkoušeli jeho limity, zejména jak reaguje v krizových situacích – například když je někdo na dně a uvažuje o sebevraždě. Odtud vznikla i cesta parafráze antického mýtu.”

Na základě známého antického mýtu se před tvůrci v průběhu zkoušení rozvíjí sevřené rodinné drama s místy až detektivními prvky. Otec, matka a dvě děti se v prostředí sterilní kuchyňky scházejí při každodenních situacích, které se však mrazivě proměňují pod tlakem všudypřítomné společenské hrozby, politických intrik i rodinných svárů. Vedle uzavřeného příběhu rodiny se však inscenátoři zabývají i umělou inteligencí jako potenciální hrozbou v uměleckém prostředí: „Chtěli jsme zjistit, jakým způsobem nás jako autory a dramatiky může ohrožovat umělá inteligence; jestli nás může nahradit a jakým směrem může ovlivnit psaní scénářů. Co vlastně znamená autorství v době velkých jazykových modelů?“

Navzdory dosavadním představám o budoucnosti AI a dalších nových technologií umělá inteligence zatím nepředstavuje konkurenci pro autory, protože není schopna samostatné tvorby

Petr Erbes o práci s ChatGPT: „S postupujícím časem bylo obtížnější zadávat prompty pro vznik požadované scény. Zatímco na začátku procesu umělá inteligence chrlí nápady celkem bez obtíží, popsat úzce vymezené hranice, do kterých se musí v určité situaci vejít, je komplikovanější.”

Premiéra: 8. listopadu

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

18. 3. 2025
Autor: Jaroslav Vostrý, režie: Jiří Menzel, scéna a kostýmy: Jiří Benda (Jaroslav Vostrý byl tehdy „zakázaným autorem“, takže jako autor Tří v tom byl označován jejich režisér Jiří Menzel.) Hráli: Josef Abrhám (Capitano), Petr Čepek (Horatio), Veronika Freimanová (Ardelie), Jiří Hálek / Josef Vondráček (Pandolfo), Rudolf Hrušínský ml. (Cola), Jiří Kodet (Ubaldo), Jiřina Krejčíková (Lucinda), […]
16. 3. 2025
Autor: Boleslav Polívka, režie: Boleslav Polívka, scéna: Dušan Ždímal, kostýmy: Jana Zbořilová Hráli: Boleslav Polívka, Chantal Poullain, Jiří Pfeifer, Jaromír Tichý – Baryn, Petra Špalková Záznam divadelního představení: Česká televize 1985Rozhovor: Thespis (Ondřej Šrámek)Fotografie: dr. Jaromír SvobodaProgramy, recenze: Divadelní ústav
14. 3. 2025
Romantická komedie (2016) britské autorky Samanthy Ellis s nadhledem i hloubkou zkoumá, proč je tak těžké najít a udržet v současnosti partnerský vztah
11. 3. 2025
Národní divadlo moravskoslezské uvede v české premiéře komickou operu Nina Roty, Florentský slaměný klobouk (Il cappello di paglia di Firenze)